Huawei Nexus 6P

  • 14 January 2016
  • 2 reacties
  • 688 Bekeken

Eergisteren heb ik dit toestel aangekregen. Ondertussen volop aan het testen en hieronder vind je een eerste uitpakvideo.
Indien er vragen zijn voor in de uiteindelijke review, stel ze gerust.

:

2 reacties

En de review + video is klaar:

De Nexus lijn van Google zijn smartphones of tablets die door Google ontwikkeld worden in samenwerking met een grote fabrikant. Zo zijn er al toestellen van HTC, LG, Samsung en Motorola verschenen en de laatste telg, de Nexus 6P, werd ontwikkeld in samenwerking met het Chinese bedrijf Huawei. Samen met dit toestel werd de goedkopere Nexus 5X voorgesteld, dat samen met LG ontwikkeld werd.
Een groot voordeel aan de Nexus toestellen is dat hier stock-Android op draait. Android zoals Google het wil. Geen extra programma’s van de merken, geen andere toepassingen die je toestel kunnen vertragen maar gewoon stock Android. Hierdoor zal je ook onmiddellijk de nieuwste versie van Android kunnen installeren van zodra deze beschikbaar komt.



Eerste indrukken

Dit toestel wordt geleverd in een witte doos. In de doos kan je, naast het toestel en documentatie, de oplader, oplaadsnoer, hoofdtelefoon en een USB naar USB-C kabel terug vinden. Geen overbodige luxe aangezien je deze momenteel zeker nog nodig gaat hebben omdat USB-C nog niet volledig ingeburgerd is.
Als je de Nexus 6P voor de eerste maal in je handen hebt, merk je dat dit een groot toestel is. Bijna 16 centimeter groot, 7,7 centimeter breed en 7,3 mm dik. De grootte komt overeen met een iPhone 6S Plus. Net zoals de iPhone maakt heeft dit toestel een metalen achterkant wat het ‘premium’-gevoel van dit toestel versterkt. Er zijn 2 hardware toetsen op het toestel: volume en de aan/uit knop die bij dubbel tikken dienst doet als cameraknop. Aan de achterkant kan je de vingerafdrukscanner terug vinden.


Stock Android

De Nexus toestellen maken gebruik van stock Android. Dit wil dus zeggen dat er geen software of skins van andere bedrijven opgeladen worden in het toestel. Voor sommige kan dit een gemis zijn, maar ik vind dit een van de unieke selling points van dit toestel. Als je een Samsung met Android koopt, staan er 2 toepassingen op om foto’s te bekijken: Google Photo’s of Galerij. Een ander voorbeeld is de browser: Google Chrome of de standaard webbrowser van Samsung. De Nexus 6P heeft enkel de apps van Google. Je moet dus geen keuze maken met welke browser je wilt surfen of welk programma je wilt gebruiken om foto’s te bekijken.
Een 2de groot voordeel aan een Nexus toestel is dat je de nieuwe software updates als eerste zal ontvangen. Momenteel staat er Android 6.0.1 Marshmallow op geïnstalleerd.
Het besturingssysteem werkt goed. De iconen van apps zijn duidelijk en standaard staan er geen overdaad van apps op. Extra apps kan je downloaden in de Google Play store (ondertussen meer dan 1,6 miljoen apps). Het beginscherm is standaard clean, zonder widgets en enkel op de onderste 2 rijen staan er apps. Dit kan je volledig aanpassen naar je eigen smaak.
Als je lijst van apps opent, heb je eerst een balk met de veel gebruikte apps en dan je lijst die alfabetisch geordend is.
Bij de eerste opstart vraagt het toestel om je gegevens over te zetten van een ander toestel in de buurt. Je kan ook inloggen met je Gmail adres om de gegevens die je reeds bij hun in de cloud hebt staan op te laden naar het toestel. Ik heb mijn telefoonnummers en kalender gelinkt aan mij Gmail-adres waardoor mijn toestel direct klaar was voor gebruik.


Hardware

De bouwkwaliteit is zeer goed. Dankzij het gebruik van metaal voelt het stevig aan. Het scherm heeft een 5,7 inch WQHD (2560 x 1440) AMOLED scherm. Het scherm is prachtig met een pixeldichtheid van 518 pixels per inch. Krasbestendigheid heb ik niet getest, maar dankzij Gorilla Glass 4 zou je hier niet veel last van mogen hebben. Zowel boven als onder het scherm is er een front facing luidspreker. Het is een andere ervaring aangezien het geluid naar je toekomt in plaats van naar de onder of bovenkant. Zeker leuk om filmpjes te bekijken. Als laatste vind je een 8 megapixel front facing camera boven aan het scherm. Verder staan er geen hardware toetsen op de voorkant deze Nexus 6P.
Aan de rechterkant heb je 2 knoppen. De volumeknop en de aan/uit knop. Deze kan je ook gebruiken om snel te camera te activeren. Als het toestel in stand-by staat, druk je 2x op deze knop om de camera te starten. Doordat de volumeknop ook aan de rechterkant staat en dicht bij de aan/uit knop, betrap ik mijn eigen vaak dat ik per ongeluk op de volumetoets druk. 
De vingerafdrukscanner van dit toestel zit niet aan de voorkant zoals de meeste smartphones maar aan de achterkant. Toen ik dit voor het eerst las, had ik mijn bedenkingen hierbij. Na enkele dagen gebruik zijn de twijfels weg. Deze scanner staat op een plaats waar je vinger vaak rust. Bij het opnemen van het toestel, kan je snel je wijsvinger op de scanner houden. Het toestel registreert direct je vingerafdruk en is klaar voor gebruik. Een minpunt aan de plaatsing van de scanner is dat je het toestel altijd moet opnemen om hem te ontgrendelen (of het scherm gebruiken via een code of patroon)
De 3,5 mm jack vind je aan de bovenkant en de USB-C poort zit onderaan het toestel.
Buiten de kleur heb je keuze tussen een 32GB of 64GB variant, wat de prijs bepaalt. Uitbreiden is niet mogelijk, dus maak de juiste keuze bij aanschaf. De Nexus 6P wordt aangedreven door een 2.0 GHz octa core-processor en Adreno 430 GPU van Snapdragon. In het kort betekent dit dat hij gewoon snel is. Het toestel wordt warm bij intensief gebruik, maar tijdens het testen heeft me dit nooit gestoort.


Gebruiksgemak

Android 6.0.1 is eenvoudig om te gebruiken. De iconen zijn duidelijk en als je al eens met Android gewerkt hebt, is het zeer eenvoudig om in te springen. Bij het testen een klein probleempje opgemerkt waardoor ik niet kon inloggen via de browser op Proximus Fon. Telkens bij het ingeven van het paswoord sloot de browser af. Via de vernieuwde Chrome (beta) app lukte het wel.
De Nexus 6P is snel. Je merkt dit bij het openen van apps en het scrollen door het menu. Dit komt het gebruiksgemak enkel maar ten goede.


IR laser

Voor mij is de camera in een toestel belangrijk. De Nexus 6P maakt gebruik van een autofocus dat ondersteund wordt door IR laser-assisted technologie. Toen ik dit las, was ik vol verwachting maar tijdens het testen werkt het niet zo goed als verwacht. De verwachting van super snel en correct scherpstellen kwam niet volledig uit. Als ik dit vergelijk met een iPhone 6S is het scherpstellen iets trager en minder correct dan de iPhone, zeker bij voldoende licht. Het stelt niet zo veel voor, maar als je kan vergelijken valt het toch op. Als we de vergelijking met de iPhone nog even doortrekken, werkt de camera van de Nexus stukken beter in omstandigheden met weinig licht. Opstarten van de camera gaat snel. Als je 2x op de sluimertoets duwt, start je camera op vanuit slaapstand. Handig als je snel een foto wilt nemen. Uiteraard kan je ook filmen met de Nexus 6P, zelfs in 4K kwaliteit aan 30 frames per seconde.
Naast panoramafoto’s kan je ook 360° foto’s maken. Zoals de naam het zegt moet je 360° rondom je fotograferen. Het is eenvoudig om te maken aangezien het toestel je hiermee helpt. Je moet enkel de juiste kant op bewegen. Een leuke feature om mee uit te pakken op café.
Een laatste functie van de camera dat ik hier bespreek is de scherpstelfunctie. Als je deze functie selecteert, kan je een foto nemen en achteraf bepalen waar je wil scherpstellen hoe wazig je achtergrond moet zijn. Ik heb het enkele keren getest en het werkt verrassend goed.
Al bij al is het leuk om met deze camera te werken. Hij is eenvoudig om mee te werken, produceert mooie foto’s en is snel opgestart.


Batterij

De mensen van Huawei en Google hebben een 3450 mAh batterij in het toestel gestoken. Hiermee geraak je zeker de dag door en zelfs 2 dagen is geen uitzondering. Het hangt af hoe intensief je het toestel gebruikt. Toch een dode batterij? Geen probleem: 10 minuten laden en je kan weer 7 uur verder. Net zoals de recente Samsung Galaxy S6 (en varianten) is dit toestel zeer snel opgeladen. In 1 uur en 40 minuten is de batterij terug op 100%. Misschien een klein minpunt: draadloos opladen is niet mogelijk.


Mijn verdict

Er zijn 2 minpunten dat er iemand van kan weerhouden om dit toestel te kopen. De afmetingen en de prijs. De grootte kan je perfect vergelijken met een iPhone 6(S) Plus. Voor mij is dit een ideale grote maar voor andere kan dit gewoon te groot zijn. Met minstens 649 euro is het toestel ook niet goedkoop, maar je krijgt hier wel een zeer goede smartphone voor terug.
De onaangeraakte versie van Android, het prachtig scherm en de bouwkwaliteit zijn dan weer de voornaamste pluspunten van dit toestel. Als ik in de markt ben voor een Android toestel zou dit de grootste kanshebber zijn.
De video

Reageer