Vraag

HP laserprinter heeft er geen zin in...

  • 5 October 2016
  • 8 reacties
  • 231 Bekeken

Reputatie 1
Hallo

Hopelijk het juiste forum... Vond zo snel niet iets die echt paste.
Vandaag de migratie gedaan van ADSL naar VDSL2 met bbox3.
Technieker heeft alles vlot kunnen aanpassen. Geen hoofdbrekens op dit vlak en een dikke pluim voor hem!. ;-)
Alleen is mijn netwerklaserprinter (een HP Color LaserJet CP2025dn) nu in staking gegaan. :-(
Kan hem perfect via het netwerk benaderen, status opvragen en noem maar op.
Alleen, als ik wil printen komt er in het logboek deze melding:
-------------------------
In de machtigingsinstellingen application-specific wordt de machtiging Activation niet verleend aan Local voor de COM-servertoepassing met CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
en APPID
{4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}
aan de gebruiker NT AUTHORITY\LOCAL SERVICE SID (S-1-5-19) met het adres LocalHost (Using LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Unavailable SID (Unavailable). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.

De IP-adreslease 10.12.0.18 voor de netwerkkaart met het netwerkadres 0x00FFF44686B1 is geweigerd door de DHCP-server 10.12.0.17 (De DHCP-server heeft een DHCPNACK-bericht verzonden).

Document Print Document van xxxxxxxxxxxxxx kan niet worden afgedrukt op printer HP Color LaserJet CP2025dn UPD PCL 6. Probeer het document opnieuw af te drukken of start de afdrukspooler opnieuw.
------------------------
Na wat Googelen, blijk dat een oorzaak zou kunnen zijn dat er twee systemen hetzelfde ip-nummer hebben?
Op mijn laptop een ipconfig/release en daarna een ipconfig /renew gedaan.
Mocht niet helpen. :-(
Ook een volledige herstart van de laptop bood geen soelaas. :-(
Is er hier een meer gevormde technische ziel in de zaal die mij op weg van een oplossing kan helpen?
Noot: op mijn desktop pc werkt de printer perfect!
Beide systemen zijn via utp aan het netwerk gekoppeld en draaien W10.

8 reacties

Van waar komt uw IP adres 10.12.x.y ... is dat een vroeger ingesteld LAN IP adres ? bbox-3 heeft enkel LAN adressen in 192.168.x.y. handmatig gaan kijken naar welke netwerkparameters uw printer hanteert en die hier posten zou misschien de zaak kunnen verhelderen ..
Reputatie 1
Dank voor de snelle reactie!
'k Heb het netwerk met ipscan laten doorsnuffelen, maar blijkbaar is het niet mogelijk kom hier screendumps te posten?
Dan maar een Dropbox link: https://www.dropbox.com/sh/tyxhfjgs4aa4x8n/AADcqkm3a_9-8gOPR4bLFUhTa?dl=0
Scan01: daar vind je het beruchte 10.12.... ip nummer in terug. Vreemd... Maar dit lijkt sterk op het lokaal lip-nummer die de laptop krijgt als de vpn-tunnel actief is. In het verleden nooit een probleem mee gehad.De scan heb ik gedaan zonder actieve vpn.
Scan02: het normale ip-nummer v.d.laptop
Scan03: ip-van de printer volgens HP-softw. (zie hp) en een devolo powerline??
Scan04: ip-van de printer volgens ipscan en klopt ook met Scan5
HP: via de printer app in W10: vreemd ip-nummer...
Reputatie 1
Update: 'k heb er nog een pdf bijgestopt met de netwerk kenmerken van de printer.
Reputatie 6
Badge +3
Printer heeft adres xxxxx.1.4 terwijl het besturingssysteem xxxxx.1.102 veronderstelt. Zet beide gelijk en opgelost (denk ik )
Reputatie 2
Ik had vroeger ook af en toe problemen met mijn HP netwerkprinter omdat hij een IP adres kreeg van de dhcp van de bbox.
Daarom heb ik hem een vast IP adres (192.168.1.250) gegeven en sinsdien geen problemen meer.

Opmerking:
Vraag aan Site verantwoordelijke:
Sommigen liken hier hun eigen, is dit geen fout in het script dat dit mogelijk is?
Reputatie 6
Badge +3
het is raar ik kon mijn eigen bericht niet aanpassen maar wél liken ! :?
bericht was verzonden vanaf smartphone en nadien bekeken via PC

dit bericht hier kan ik zowel bewerken als liken en zelfs rapporteren... mijn eigen bericht rapporteren, dan toch liever liken, 😃
Reputatie 1
@allen: dank voor de antwoorden.
'k Zou willen vermijden om de printer een vast ip-nummer te geven.
Op de desktop pc werkt de printer perfect, op de laptop niet. Dus moet er toch "ergens" een oplossing te vinden zijn?
@axel_03: als de bbox blijkbaar het ip-nummer verliest, waarom dan enkel op de laptop?
@frank: je zou wel eens gelijk kunnen hebben... Alleen "How do we do that?" zonder afbreuk te doen aan dhcp?
uw laptop heeft een 10.12 xxx IP adres dat niet in het subdomein van de bbox valt .. dat zal dus nooit werken tenzij je in de routing tabellen gaat zitten klooien ..nakijken waarom de laptop dit adres nog meesleurt ... misschien ooit vast gezet en niet bekomen via dhcp van de bbox ...
Ik zie niet in wat het bezwaar is voor een vast IP van de printer .. het vermijdt alleszins dat de applicaties/apparaten ieder keer moeten gaan zoeken wat het IP van de pirnter is .. en BTW wat is de volledige net signatuur van uw printer ? is er bvb een default gateway ingesteld ? klopt de net mask waarde etc ..
BTW DHCP bepaalt dynamische toekenning van IP adressen op een lease basis maar dat sluit vaste IP adressen niet uit ... al mijn vitale netwerk toestellen hebben vaste IP adressen in de range van de bbox .. wat evenmin uitsluit dat individuele toestellen nog in bijkomende LAN domeinen kunnen werke of ze beheren ..

Reageer