Beantwoord

Hoe testen jullie de software en nieuwe looks

• 26 februari 2016
  • 8 reacties
  • 314 Bekeken

Ik vraag mij af en denk ook veel ander klanten hoe jullie de upgrade testen en de nieuwe look.

Is dat een testpaneel van PX intern ergens virtueel?
Testen jullie dat uit thuis via medewerkers?
Werken jullie samen met klanten om het te testen?
Enz..

Woordje uitleg hierover hoe jullie werken zou tof zijn zodat wij als klant snappen hoe die procedure werkt, THX
icon

Beste antwoord door Bram 26 februari 2016, 13:51

Dag Patrick,

Onze televisiesoftware wordt op verschillende manieren getest.
Wanneer er nieuwe software is, dan doen we eerst testen in ons labo. We testen de software op allerlei combinaties van modems, decoders en televisietoestellen. TIjdens zulke testen doorlopen onze testers lijsten met alle mogelijke functionaliteiten.
Op een gegeven moment is de software stabiel genoeg voor een wat ruimere roll-out. Op dat moment wordt de software geïnstalleerd bij een kleine groep van testers thuis. Typisch zijn dat de mensen die zelf aan televisie werken en Proximus collega's die voldoende kennis hebben om degelijke feedback te geven wanneer er iets fout gaat. Dit is de eerste keer dat software in échte omstandigheden wordt gebruikt (in de huiskamer).
Als de software ook die fase doorstaat is ze al vrij stabiel. Op dat moment wordt er een roll-out gedaan naar een veel grotere groep van testers. Dit zijn nog steeds hoofdzakelijk Proximus medewerkers.
Als ook hier geen grote problemen worden gevonden, dan begint de roll-out naar de klanten.

De roll-out naar klanten gebeurt altijd gefaseerd, om te vermijden dat (wanneer er toch iets mis gaat), plots ál onze klanten tegelijk in de problemen zitten en de klantendienst moeten bellen.

Is software dan telkens volledig foutenvrij wanneer er naar een volgende testfase wordt overgeschakeld?
Neen. Het is en blijft software en die is nooit of te nimmer foutenvrij. Wel wordt er telkens een afweging gemaakt of de nieuwe functionaliteiten van software voldoende opwegen tegen de op dat moment gekende bugs die nog niet werden opgelost.

Zo. Een lijvige boterham. Maar hopelijk een antwoord op jouw vraag.

Groeten,
Bram
Bekijk origineel

8 reacties

Bram: welke ideeën hebben jullie m.b.t. televisiesoftware om in de komende tijd te implementeren of uit te proberen? Is er (nog) veel mogelijk of ruimte qua aanbod, service, mogelijkheden, ... ?
Thx Bam voor je snel antwoord en wat je neerpent over de procedure klinkt logisch.
Maar volgens mij moeten jullie meer klanten betrekken om in de voorlaatste fase uit te testen, een blik van buitenstaander op de software kan veel meer licht brengen.

Genoeg mensen die er veel verstand van hebben om dit te doen, zoals hierboven gezegd er zitten hier wel mensen met veel ervaring.

Grrt iedereen
De nagel op de kop, daarom juist dat de selectie van de testers deze hardcore gebruikers er zeker zou moeten bij betrekken.
Al kan ik je ook wel verwijzen naar twitter , Facebook en andere forum's waar je duidelijk kunt afleiden dat er dan toch blijkbaar heel veel hardcore gebruikers zijn afgaand op het grote aantal die problemen doorspelen die we hier uiteraard hier ook terugvinden maar dan veel minder in aantal.
Reputatie 6
Badge +4
ik ga zijn naam niet opnoemen (iedereen zal weten over wie het gaat) maar er is hier voor het ogenblik maar één die als de echte tester kan beschouwd worden en daar kan ik zelf geen lap aan leggen.

Ik denk dat het niet onlogisch is dat interne testers hun bevindingen niet via het forum aan de TV-collega's kenbaar maken.

En daarnaast wil ik toch ook even zeggen dat jullie (de hardcore forum gebruikers zal ik maar zeggen :D) niet altijd representatief zijn voor al onze klanten: doorgaans maken jullie net iets intenser gebruik van onze producten dan de gemiddelde gebruiker. Dat is uiteraard niet erg (integendeel zelfs, da's erg cool), maar toch handig dat jullie zich daar zelf bewust van zijn. Jullie kijken soms met een andere (veel strengere) blik naar de zaken...
Dit is inderdaad de uitleg die ik ook vroeger al gekregen heb, maar alles staat of valt ook hoe de testesters thuis te werk gaan, of beter gezegd hoeveel tijd en energie ze daar willen of kunnen insteken(moet over een lange termijn gebeuren, zeg maar gerust maanden...) , je kan dit trouwens hier al duidelijk op het forum zien, ik ga zijn naam niet opnoemen (iedereen zal weten over wie het gaat) maar er is hier voor het ogenblik maar één die als de echte tester kan beschouwd worden en daar kan ik zelf geen lap aan leggen.
Reputatie 6
Badge +4
Dag Patrick,

Onze televisiesoftware wordt op verschillende manieren getest.
Wanneer er nieuwe software is, dan doen we eerst testen in ons labo. We testen de software op allerlei combinaties van modems, decoders en televisietoestellen. TIjdens zulke testen doorlopen onze testers lijsten met alle mogelijke functionaliteiten.
Op een gegeven moment is de software stabiel genoeg voor een wat ruimere roll-out. Op dat moment wordt de software geïnstalleerd bij een kleine groep van testers thuis. Typisch zijn dat de mensen die zelf aan televisie werken en Proximus collega's die voldoende kennis hebben om degelijke feedback te geven wanneer er iets fout gaat. Dit is de eerste keer dat software in échte omstandigheden wordt gebruikt (in de huiskamer).
Als de software ook die fase doorstaat is ze al vrij stabiel. Op dat moment wordt er een roll-out gedaan naar een veel grotere groep van testers. Dit zijn nog steeds hoofdzakelijk Proximus medewerkers.
Als ook hier geen grote problemen worden gevonden, dan begint de roll-out naar de klanten.

De roll-out naar klanten gebeurt altijd gefaseerd, om te vermijden dat (wanneer er toch iets mis gaat), plots ál onze klanten tegelijk in de problemen zitten en de klantendienst moeten bellen.

Is software dan telkens volledig foutenvrij wanneer er naar een volgende testfase wordt overgeschakeld?
Neen. Het is en blijft software en die is nooit of te nimmer foutenvrij. Wel wordt er telkens een afweging gemaakt of de nieuwe functionaliteiten van software voldoende opwegen tegen de op dat moment gekende bugs die nog niet werden opgelost.

Zo. Een lijvige boterham. Maar hopelijk een antwoord op jouw vraag.

Groeten,
Bram
Testen of de testers :S
Dan kan je nooit in een korte termijn het moet zeker over een heel lange periode gebeuren en vraagt heel veel tijd, zie bijvoorbeeld hoeveel tijd Sinjoor er in steekt en dat zullen er heel weinig hem nadoen.
Reputatie 3
Badge +1
Bij de aankondeging van NTE werd er gevraagd aan de field- en helpdeskmedewerkers om de software te testen.
Ik heb dit dan ook gedaan. Ik moet zeggen, het werkte toen eigenlijk wel goed. Alleen moest je al geplande opnames verwijderen en terug programmeren.
Dit was dan ook de enige bug (voor mij, op een V5 decoder).

Helaas zijn er sinds kort meer bugs bijgekomen (ook bij mezelf). Dus ik trek het "testen" soms ook wel in twijfel 😃

Reageer