Beantwoord

Hoe kan ik weten in welke zone (ROP) ik zit en of vectoring al dan niet actief is ?

  • 19 December 2015
  • 53 reacties
  • 4601 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Hallo iedereen,

Is hier iemand op dit forum die een tabel heeft of een tool waarmee ik kan uitmaken in welke zone ik zit en of vectoring bij mij al dan niet actief is ?
Hoor hier steeds maar praten over zone 1, 2, 3 en 4 maar hoe wordt deze zone bepaald ?
Vectoring was volgens mij beloofd voor iedereen tegen eind 2015 ?

Heb wel nog steeds een bbox2 , maar indien vectoring hier aanwezig zou zijn, zou ik misschien makkelijker aan een bbox3 kunnen geraken.

Alvast bedankt voor de moeite

Rony
icon

Beste antwoord door Rony_013 19 December 2015, 13:13

Bekijk origineel

53 reacties

Badge +4
Kijk even op volgende link : http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html
daar kan je zien welke snelheden haalbaar zijn voor jou adres, kopieer hier het resultaat.
Normaal kunnen we aan de hand van dit zien welke zone ook.
Vectoring werd idd vooropgesteld als einde 2015, maar ik vermoed dat die deadline niet zal gehaald worden :(
trouwens hier ook nog geen vectoring.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb eens die test voor mij gedaan en ik heb de volgende waarden: zowel tijden de dal- en piekuren heb ik voor download min 62 Mbps en max 91,7 Mbps en voor upload 5,7 Mbps, volgens mij zijn dat goede waarden.
Inderdaad en met Dlm op vectoring kan je lijn zelf op 100/20 Mbps komen te staan
@Rony, als je echt wilt zeker zijn best eens bellen naar de technische helpdesk 0800 22 800 (7/7 tot 22u) want het kan nog wel eens gebeuren dat die resultaten HIER niet echt kloppen en je ook niet altijd kunt afleiden of je wel degelijk al op vectoring staat bvb
Reputatie 7
Badge +6
Rony,

Als je je telefoonnnummer of klantennummer doorstuurt naar https://nl.forum.proximus.be/members/proximus-team-51679 kijk ik dit even voor je na.

Mvg
Thomas
Badge +4
@Rony, als je echt wilt zeker zijn best eens bellen naar de technische helpdesk 0800 22 800 (7/7 tot 22u) want het kan nog wel eens gebeuren dat die resultaten HIER niet echt kloppen en je ook niet altijd kunt afleiden of je wel degelijk al op vectoring staat bvb
Kan dat mss een tijdje duren tegen dat die lijst aangepast is ?
want dan is het echt moeilijk om te weten of vectoring al da niet al aanwezig is....... (ook hier nog niet) ?
Zelf het omgekeerde meegemaakt de uitslag die je krijgt is voor vectoring, dat was wel het geval voor de rop dat die al uitgerust was met nieuwe vectoring kaarten maar de lijnen zelf weden pas na en paar maand later op vectoring actief gezet.
Reputatie 2
Badge
Snel een duidelijk antwoord ontvangen van de Proximus - medewerker.
Waarvoor echt mijn dank.

Ik zit dus blijkbaar in Zone 1, maar hier nog geen vectoring aanwezig.
Zou dus tot 70 Mbps kunnen gaan.

Allen dank voor de antwoorden 😳
Rony, Zo zou het altijd moeten zijn.
kan je ook eens posten wat het resultaat van test geeft om eens te kunnen vergelijken, waarvoor dank , want zo kunnen de anderen die hierin geïnteresseerd zijn ook iets van opsteken.
Heb je ook gevraagd of je al de bbox2 mag omruilen voor een bbox3 tegen dat je op Vectoring staat.
groetjes , Elsa
Reputatie 2
Badge
Elsa,
Op de vraag of ik de bbox2 mocht omruilen voor een bbox3 heb ik geen antwoord gekregen.
Ga dat morgen nog eens vragen si.
Nu met mijn bbox 2 zit ik op +/- 42 / 5 Mbps

Ze hebben me gezegd dat ik normaal een 70/? Mbps zou moeten hebben (zal waarschijnlijk zijn met bbox3)
Als ik meer nieuws heb hou ik jullie vast en zeker op de hoogte

Groetjes en fijne feestdagen

Rony
Rony,

Met bbox2 kan je ook 70 halen als de DLM je lijn stabiel genoeg acht op die snelheid, maar je kan ook terug vallen dit is een dynamisch systeem.
Met bbox3 zou je direct 70 halen (statisch systeem) en dan met de dlm als je lijn stabiel genoeg lijkt zelf naar 85 tot zelf 100 Mbps

Voor u en je familie ook nog fijne feestdagen
Elsa
Reputatie 7
Badge +6
Rony,

70Mbps is de maximale snelheid die we jou momenteel kunnen aanbieden op basis van afstand en infrastructuur. Dit is zowel voor bbox2 als voor bbox3.
De effectieve snelheid op je computer kan afwijken door bijvoorbeeld de decoder die aan staat, opnames op de harde schijf van je decoder die momenteel bezig zijn of omwille van WiFi verzwakking.

Mvg
Thomas
Dus moet hij wachten op vectoring om nog meer te kunnen halen.dan.
Reputatie 3
Badge +1
ik heb met de sagem tool getest en ik zit op 50/8 en vectoring aan bbox 3
Dan zit je in zone 2 maar de DLM kan je misschien ook nog verhogen , met een goed lijn kan zone 2 ook op 100 Mbps komen
Badge +4
Ja maar niet te ver in zone 2 dan , voor 600 en 700 m zal het moeilijk zijn om 100 Mbps te halen, maar 85 Mbps nog wel (volgens wat ik zie van andere klanten, met bbtool op bevriend forum)
Maar het zal toch mooie verbetering zijn.
Inderdaad daarom dat ik ook erbij gezet heb dat de DLM misschien tot 100 kan geven maar 85, zoals je zegt is natuurlijk, al realistischer en meer haalbaar.
Mag je hier wel reclame maken voor het UB forum :-))))

NB: vanaf 1000m moet je van vectoring ook niet veel meer verwachten alleen door rop's bij te plaatsen, kan vectoring voor deze die zo ver zitten nog iets betekenen
Reputatie 3
Badge +1
Rony,

70Mbps is de maximale snelheid die we jou momenteel kunnen aanbieden op basis van afstand en infrastructuur. Dit is zowel voor bbox2 als voor bbox3.
De effectieve snelheid op je computer kan afwijken door bijvoorbeeld de decoder die aan staat, opnames op de harde schijf van je decoder die momenteel bezig zijn of omwille van WiFi verzwakking.

Mvg
Thomas



aan ThomasP: dit zijn mijn gegevens van de verbinding B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 49 999 kbps
Upstream current bit rate: 9 998 kbps

Downstream max bit rate: 132 153 kbps
Upstream max bit rate: 30 976 kbps

Downstream attenuation: 10,3 dB

Downstream noise margin: 32,4 dB
Upstream noise margin: 20,1 dB

DSL standard: VDSL2
VDSL2 profile: 17a
Vectoring: yes
Proximus profile: unknown
DLM: unknown
Repair: no
Distance (estimated): 204 m

maar maanden terug had ik 74 download en nu nog maar het gene je hierboven ziet, weet jij meschien aan wat dat het zou kunnen liggen???
Badge +4
Soul welk abo heb je bij proximus ? start, Comfort ,maxi ??
zo te zien kan je lijn tot 132 Mbps en jou DTM is momenteel 32,4 dB
Maar dat abonnement heeft niks met zijn lijnsnelheid van de bbox3 te maken hoor
zijn dit alle gegevens van het tool die je hier gepost hebt, heb je al eens de TBF test laten uitvoeren door te bellen naar 0800 22424
Reputatie 3
Badge +1
Soul welk abo heb je bij proximus ? start, Comfort ,maxi ??
zo te zien kan je lijn tot 132 Mbps en jou DTM is momenteel 32,4 dB


maxi pack
Reputatie 3
Badge +1
Maar dat abonnement heeft niks met zijn lijnsnelheid van de bbox3 te maken hoor
zijn dit alle gegevens van het tool die je hier gepost hebt, heb je al eens de TBF test laten uitvoeren door te bellen naar 0800 22424


ja heb ik ook al gedaan
Badge +4
Ja idd normaal moet die sync hoger kunnen staan, toch zeker op 100 Mbps, maar mogelijk zit de DLM vast .... best een tbf doen om deze weer wakker te maken 😉
Soul heb je alle gegevens gepost van het tool want je pack heeft niks met de lijnsnelheid van je bbox2 te maken
en de tbf eens starten zoals ik hier al beschreven heb https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/weten-welke-zone-rop-zit-vectoring-niet-actief--33248?postid=534533
het zou kunnen dat je lijn niet vector actief staat maar daarvoor heb ik meer gegevens nodig en dan zou de tbf ook niet helpen, maar ik zou het toch proberen als ik u was

Reageer