Beantwoord

Helpdesk helpt niet, upgrade ROP = langzamere download


Sinds 2 maanden hebben we een ROP upgrade gehad. Zonder aankondiging lag ons internet er uit, bellen met de Helpdesk gaf geen oplossing want men wist zeker dat het een storing was (monteur werd ingepland). De dag er op hadden we plots internet, en kijkend in mijn Fritzbox zag ik Vectoring actief staan (en Broadcom in de ROP). Ik heb de monteur maar geannuleerd. De snelheid was door het intrainen wat laag, maar dat was logisch. 2 Maanden later hebben we een 70/20-connectie, terwijl ik een Maxi-abo heb. Mijn Fritz zegt dat ik 137/25 aan kan. Ik vraag me af waarom mijn lijn niet hoger gaat dan 70/20? Volgens de Proximus site destijds moet ik tot 100mbps download halen. De upload is goed zo, 😃 maar de download lijkt lager te zijn dan wat het was voor de vectoring-upgrade.

Mijn Fritzbox heeft BGC-goedgekeurde firmware, vectoring staat op full, profiel 17a. Wat kan er mis zijn? Als ik bel met de helpdesk kom ik meestal bij een callcenter in Antwerpen uit (dat geen Proximus is maar een ingehuurde partij) dat een scriptje afwerkt en dat ze het op gaan lossen met een aanpassing in mijn Bbox door mijn wifikanaal te veranderen. Ondanks dat dit erg aardig is van ze, zit mijn Bbox3 nog in de verpakking omdat ik een Fritzbox heb, en voor Wifi gebruik ik nog een ander apparaat dat iets strategischer in mijn appartement hangt. Daarnaast is er aan mijn kant van de ISRA geen probleem :)

Graag zou ik willen dat een echte technieker eens zou kunnen zien wat er mis gaat hier. Proximus levert goede diensten, ingezette techniek is goed, connectie is gewoon goed, producten zijn goed, TV ben ik ook echt wel tevreden over (moet geen Telenet hebben), maar zodra je belt met iets technisch wordt je net als de Bbox behandeld als een onbenul en afgescheept met een antwoord dat kant noch wal raakt.
icon

Beste antwoord door KrazyJay 31 May 2016, 09:08

Bekijk origineel

32 reacties

kabelbundels met teveel bbox2's kan daarom negatieve gevolgen hebben.
deze hebben ook geen rekencapaciteit genoeg om in de anti-cross-talk berekening mee te kunnen spelen.
Reputatie 1
Vandaar dat Px zijn klanten hun bbox2 dan gratis laat omruilen voor een bbox3!
Reputatie 3
Badge +1
Ik wist niet dat een modem kan praten 😛 maar ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt. En mensen die nog een bbox1 hebben vallen terug op een lager profiel(ik weet niet meer juist hoeveel maar gelezen in artikel op edp.net, 7 Mb/512Kb ofzo) op een vectoring geactiveerde lijn om zo weinig mogelijk overspraak te veroorzaken, anders kan er door de vectoring geen 'anti-overspraak signaal' berekend worden om de overspraak op de lijn te elimineren en dus hogere snelheden te behalen. Mensen met een bbox2(vector friendly) behouden uiteraard wel hun snelheid.

Een bbox1 werk niet op VDSL2, enkel op ADSL. Een bbox1 op de lijn heeft dus 0,0 invloed op vectoring
Inderdaad kan je trouwens hier zien => modemspecificaties
want het spectrum en bitrate is veel lager en geeft daardoor geen (verwaarloosbaar) geen XT op de naburige paren daarom ook dat bv een niet whitelisted modem op een lagere bitrate wordt gezet om dezelfde reden eigenlijk.
Update:

DLM is geslaagd, na eerdere mislukte poging(en?), dus gaan we in 2 weken een andere snelheid terug vinden. Ik heb nog wat berichtjes gestuurd over algemene technische details, maar ik heb er terug vertrouwen in. :)

Thanks all. :D


En we zijn ondertussen 2 weken verder, maar nog steeds geen snelheidsverhoging. 😞
Even een bump. Ik zit aan 100/20. 🙂
geduld is toch een mooie deugd hé ;)
Het kan inderdaad soms in een goeie week maar het kan ook meerdere weken duren, van geval tot geval

Reageer