HDMI capture device

  • 8 January 2016
  • 23 reacties
  • 3738 Bekeken

Iemand ervaring met een HDMI capture device?
Zou je programma's kunnen opnemen via HDMI met bijvoorbeeld een EzRecorder van AVerMedia?
Op dit ogenblik gebruiken we een HDD-recorder met SCART aansluiting om filmen/nieuws te bewaren.
Zou dit via HDMI ook werken? Gehuurde films zullen waarschijnlijk niet kunnen, dat gaat althans nu met onze HDD-recorder ook niet,
maar met de andere programma's gaat dit wel.

23 reacties

Het toestel waarmee dat wilt doet moet eerst het ontsleutel algoritme hebben zoals de Proximus decoder dit heeft.
Dat zou wel een goede oplossing zijn moest dit kunnen, om in de toekomst je opnames zelf te kunnen bewaren, aangezien Proximus wilt werken met decoders zonder harddisk en alle opnames dan enkel in de cloud kunnen gebeuren.
Reputatie 2
Badge +1
Elsa, aangezien HDMI een standaard interface is die ongecomprimeerde data overbrengt naar een ander HDMI compatibel toestel vrees ik dat je mis bent.
Dit heeft niets te maken met het protocol dat Proximus gebruikt.
De HDMI standaard voorziet wel in een copy protection mogelijkheid, maar ook dat is een 'standaard'.
Ik heb nochtans al ergens gelezen vroeger dat je via de hdmi van je Proximus decoder niet kan opnemen wegens een bepaalde beveiliging die eerst moest ontsleuteld worden, al begreep ik dit inderdaad ook niet goed want zoals je zegt eens het op de hdmi poort komt moet het toch al onsleuteld zijn aangezien het op je TV ook te zien is.
Dus ik ben weer te goed gelovig geweest en nog maar eens het bewijs dat je niet alles moogt geloven wat er op het internet te vinden is ;-))
Daarom dient een forum ook om bij te leren hé 😉
Dus toch goed nieuws voor de klanten met v5-mini die de programma's willen op lange termijn bewaren (meer dan 3jaar) en meer dan 50uur opname.
Reputatie 7
Badge +1
Ik dacht dat het 50GB.
Maar bij Telenet heb ik sowieso problemen om iets over te kopiëren. Als ik mijn DVD/HDD-recorder via scart met de digicorder verbindt, kan ik wél via mijn recorder het TV-beeld bekijken, echter niet de menu's bedienen, want dan moet ik via HDMI gaan om de weergave te starten. Vind ik heel vreemd. Ik krijg dan soms na een tijdje een zwart scherm.. Enfin, dat is geen Px probleem, waar ik dat probleem niet mee heb. VOD gaat echter niet, wnt je krijgt dan een verwittiging dat het niet gaat.
Sinjoor het is wel degelijk 50uur
zie => https://nl.forum.proximus.be/tv-tips-tricks-8/cloud-opname-60-dagen-instellen-om-langer-bewaren-36-maanden-33464/index1.html#

Ook raar dat video on demand niet lukt, dan moet daar nog één of ander beveiliging opzitten of zoiets.
Reputatie 7
Badge +1
Sinjoor het is wel degelijk 50uur
zie => https://nl.forum.proximus.be/tv-tips-tricks-8/cloud-opname-60-dagen-instellen-om-langer-bewaren-36-maanden-33464/index1.html#

Ook raar dat video on demand niet lukt, dan moet daar nog één of ander beveiliging opzitten of zoiets.

Het gaat inderdaad ook niet via scart, al weet ik zeker dat dat vroeger wél ging, want ik gebruikte toen de maandelijkse 2 credits uit mijn Comfort Pack bijna uitsluitend om dan over te kopiëren wat ik gemist had, omdat de beschikbaarheid bij het huren toch wat te beperkt is vond/vind ik (24 uur geloof ik, wat nog behoorlijk minder is dan bij TV replay met 36 uur). Ik kopiëerde toen ook systematisch heel wat filmen en shows van Duitsland op mijn DVD-recoder(s) al had ik er ook al veel rechtstreeks op mijn DVD-HDD-recorders opgenomen via de analoge kabel. Ben daarmee gestopt toen Bellens ARD en ZDF uit het aanbod haalde en ik Telenet digitaal met digicorder heb laten installeren (de analoge kabel heb ik altijd behouden). Toen ben ik alles van Duitsland op die digicorder gaan bijhouden. Daarom staat die nu al dicht tegen de 20%. Met al die veranderingen bij Proximus, zal ik mijn opneemgedrag misschien toch nog eens moeten aanpassen? Mijn experimenten met de CI+-module van Telenet om op te nemen op een USB-stick van 128GB bleken een mislukking omdat enkel de niet-gecodeerde zenders (hoofdzakelijk VRT-zenders) correct werkten en de gecodeerde blokjesvorming blijven geven. Er is al een technieker van Telenet langsgeweest die alles uitgetest heeft, en alles bleek in orde. Het lag dus aan de interface van mijn Samsung smart-TV, en hij gaf me een nummer van de Samsung techn.dienst. Die hebben mijn TV online doorgelicht (die hangt toch met Wifi aan het internet), en die stelden eveneens vast dat ik de laatste update had (die hou ik regelmatig bij, deels automatisch, deels via USB-stick en download van de Samsung-website) en dat alles perfect werkte. Daar sta je dan met een CI+-module van 79€...letterlijk tussen 2 stoelen.
Het is allezsins interessant jouw bevindingen met de V5 compact te lezen, want ik kan maar hopen dat dezelfde mogelijkheden er voor de V4 en V5 ook komen (met als extra-mogelijkheid de harde schijf nog te gebruiken). 50 uur is misschien wat krap, maar toch is het met de uitbreiding van 30 naar 60 dagen voor nPVR al wat verbeterd. En ik blijf zeggen, dat een decoder of digicorder niet écht bedoeld zijn voor het archiveren van videomateriaal (programma's of filmen), dus is overkopiëren de boodschap, maar dan moeten ze dat wél toelaten hé..
Ik heb nochtans al ergens gelezen vroeger dat je via de hdmi van je Proximus decoder niet kan opnemen wegens een bepaalde beveiliging die eerst moest ontsleuteld worden, al begreep ik dit inderdaad ook niet goed want zoals je zegt eens het op de hdmi poort komt moet het toch al onsleuteld zijn aangezien het op je TV ook te zien is.
Dus ik ben weer te goed gelovig geweest en nog maar eens het bewijs dat je niet alles moogt geloven wat er op het internet te vinden is ;-))
Daarom dient een forum ook om bij te leren hé ;-)


HDMI encryptie bestaat wel degelijk! Dit heet HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection). Ik weet niet of Proximus hiervan gebruik maakt, maar zo ja, dan is die HDMI-stream inderdaad niet te kopiëren. Zowel de bron (source) als waar het signaal naartoe gaat (de TV, in HDMI terminologie hier "sink" genoemd) moeten dit HDCP protocol ondersteunen om alles goed te laten werken.
Normaal ondersteunt je tv of recorder toestel dit wel want anders zou je maar in een lage resolutie kunnen kijken en opnemen.
Klopt, ik wilde maar aangeven dat wat er op internet staat niet altijd fout is. 😃
Ok, Luukske,
Eigenlijk zeggen we beiden het zelfde dan: "niet altijd juist" of "niet altijd fout" 😉 :-))
Nog een prettige zondag
Elsa
Ik heb ook nog wat verdergesurft. En dan kom je inderdaad die HDCP tegen. Dit is in het leven geroepen om copiëren via HDMI tegen te gaan.
Hoe kom ik te weten of Proximus dit gebruikt?
Waarschijnlijk wel op Video On Demand, vermits je dit met de klassieke SCART aansluiting enkel kan bekijken en niet opnemen.
Eigenlijk wil ik weten of zij dat op de gewone uitzending ook gebruiken vooraleer ik mij zo'n hdmi-recorder aanschaf.
Volgens mij gebruiken ze zeker de kopieerbeveiliging zal ook door de zenders een vereiste zijn daarom dat je alleen via scart kan programma's opnemen
ter verder info :
HDMI zwart beeld
HDMI Troubleshooting
HDCP-sleutel
Op sommige toestellen als deze hier:
http://www.amazon.com/gp/product/B004F9LVXC
zou er naar het schijnt gen HDCP meer op de uitgangspoorten meer zitten en omzeil je eigenlijk HDCP !
Bedankt, maar het is niet m'n bedoeling om de copieerbeveiliging te omzeilen.
Ik vroeg me gewoon af of je via de HDMI op legale manier kan opnemen.
Zou er niemand op dit forum zijn die dat al eens geprobeerd heeft?
Dat is niet illegaal volgens mij omdat het een fout is in het toestel dat je koopt zonder dat je dat ook weet, het is iemand die dit gekocht heeft die dit ontdekt heeft en ik hoop dat die info klopt, want niet altijd alles klopt wat je vind op het internet, net zoals ik ook op het internet gevonden heb dat je de programma's niet kunt kopiëren van je PX decoder in hdmi, bij deze splitter staat HDCP1.0/1.1/1.2 vermeld.
En inderdaad als je 100% zeker wilt zijn nu afwachten tot iemand regeert die het geprobeerd heeft.
Stel anders ook eens de vraag op userbase.be/forum zo kan je nog van meer mensen hun ervaring te weten komen.

Nog ter info: Volgens PX:
Wat kunt u opnemen? (via scart)
U kunt alle programma's opnemen van de zenders die deel uitmaken van het Proximus TV-basisabonnement, alsook van de boeketten. De programma's van deze zenders uit de op aanvraag-catalogus daarentegen kunnen niet worden opgenomen.
Reputatie 7
Badge +1
Dat heb ik inderdaad ook al vastgesteld. Via scart geen probleem, maar idd niet van VOD, al ging dat vroeger wél. Via HDMI heb ik geen ervaring, want mijn DVD/HDD-recorders hebben al wat jaren en de oudste heeft alleen scart in-en uitgang, de jongste scart in en scart én HDMI uit. Maar voor de decoder geldt scart natuurlijk.
Iemand ervaring met een HDMI capture device?
Zou je programma's kunnen opnemen via HDMI met bijvoorbeeld een EzRecorder van AVerMedia?
Op dit ogenblik gebruiken we een HDD-recorder met SCART aansluiting om filmen/nieuws te bewaren.
Zou dit via HDMI ook werken? Gehuurde films zullen waarschijnlijk niet kunnen, dat gaat althans nu met onze HDD-recorder ook niet,
maar met de andere programma's gaat dit wel.


Ja, is mogelijk via de Yelo Play app, op windows 10, met hdmi uitgang
de ezrecorder tussen hdmi van pc -naar-> beeldscherm zetten
Dan op pc, de app yelo play op volledig scherm zetten en schermbeveiling uitzetten.
Is mij gelukt met de ez130 en de ez game capture II
Dus zou Pintje met de ProxTV app het zelfde kunnen proberen, 'k ben benieuwd !
Spijtig dat het niet vanaf de decoder kan.►◄
@DavyJJJJ
Bedankt, ik denk dat ik mij zo eens een hdmi recorder ga aanschaffen.
Het verwondert mij wel dat er zo weinig mensen dit geprobeerd hebben.

Het verwondert mij wel dat er zo weinig mensen dit geprobeerd hebben.

De vraag is of er nog veel zijn die daar behoefte aan hebben, ik in ieder geval niet, maar ik ben ook waarschijnlijk geen goede referentie :-)))
Je hebt gelijk. Het is niet dat ik dit dagelijks nodig heb.
Maar af en toe gebeurt het dat ik iets wil bijhouden van het nieuws bijvoorbeeld.
Meestal vind je dat wel op youtube, maar het is voor die stukjes die je enkel op televisie ziet dat ik het wou gebruiken.
En dan is het wel handig dat daar iets staat met één knop waarop je kan drukken om iets op te nemen.
Nu neem ik die zaken op een HD-recorder op, en dan via een DVD'tje kan ik het dan op m'n pc zetten. Dit vind ik nu echt niet meer van deze tijd.
Is er eigenlijk al iemand die er in geslaagd is om het hdmi output signaal van een proximus tv met een capture device op te nemen ? (In real time dan) ? Of zal dit niet gaan wegens hdcp versleuteling ?

Afhankelijk daarvan zou ik een capture device willen kopen. Ik vind het nog steeds rotvervelend dat je geen programma's kunt opnemen en bijhouden op eigen media. Waarom ik dat zou nodig hebben ? Als ik op mijn ipad (offline) een tv uitzending wil herbekijken bijvoorbeeld... Ik haat het dat je nu voor alles een connectie met internet moet hebben.

Reageer