HD resolutie


  • Practitioner
  • 2518 reacties
Als ik kijk naar een HD-Zender bvb EEN-HD dan komt er even links-boven in mijn TV beeld de aanduiding "576i" te voorschijn.

Wat is is eigelijk de resolutie van BGC-HD zenders en van BGC-SD zenders?


  • Beeldresolutie via Menu / Instellingen (https:///posts/66695e1bfa" target="_blank)
Via deze optie kunt u de resolutie aanpassen in functie van het soort decoder,
het soort tv-toestel en het zenderaanbod waarover u beschikt.
We raden u aan om 'automatisch afstemmen' te gebruiken.

Automatisch afstemmen : De decoder zoekt automatisch de beste beeldkwaliteit.

576p :Geeft altijd standaardbeeldkwaliteit weer (ongeacht of het een HD-zender betreft of niet)
720p :Geeft altijd HD-kwaliteit weer als de bekeken zender in HD-kwaliteit uitzendt. Deze instelling is aangewezen bij HD-ready tv-toestellen.
1080i:Geeft altijd HD-kwaliteit mee als de bekeken zender in HD-kwaliteit uitzendt. Deze instelling is aangewezen bij Full-HD tv-toestellen.
576i : Geeft altijd standaardbeeldkwaliteit weer (ongeacht of het een HD-zender betreft of niet).
• Kies de resolutie en navigeer naar bevestigen met cursor en OK-toetsen. Wacht terwijl het scherm zwart wordt om vervolgens in de gevraagde resolutie
opnieuw te verschijnen.
• Kies nogmaals 'bevestigen' indien deze resolutie ok is of 'annuleren' indien u opnieuw de vorige resolutie wenst


.

This topic has been closed for comments

13 reacties

via menu instellingen beeldinstellingen kan je de beeldresolutie instellen

je hebt de keuze tussen 576i / 576p / 720p / 1080i of automatisch instellen (bij mij staat het op automatisch)

bij Belgacom TV zijn de meeste HD uitzendingen in 1080i of 720p.

blijkbaar sta jij op een lage resolutie?

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Bij een aantal mensen stond na het installeren van de nieuwe interface, de resolutie standaard op 576p geloof ik. Die moest je dan manueel verzetten, zoals xenne uitlegt.
@xenne, Ik heb dit nagekeken en hij stond vroeger op "automatisch" en inderdaad nu op "576i"; nu terug op automatisch gezet.

Dus dacht ik er moet toch een reden zijn waarom die nu ineens op 576i staat.

Na even nadenken dacht ik er in eens op dat ik enkele dagen terug nog via de afstandsbediening van mijn Sony Flat screen TV naar de instellingen gekeken had van mijn TV maar dat ik niets veranderd had aan die instellingen.

Daarom heb ik gewoon als test eens de afstandsbediening van mijn TV terug genomen en op de HOME knop gedrukt en terug uit deze menu teruggekeerd en wat blijkt nu, bij terugkeer uit deze menu komt de aanduiding op sherm links boven "576i"

Dan terug gaan kijken naar de beeldinstelling van de BGC-decoder en inderdaad die was terug van automatich op 576i komen te staan.

Wat dat daar de oorzaak van is, is voor mij nog een raadsel !!!!

Wat ik ook nog niet begrijp is dat als de de decoder op automatische beeldresolutie staat dat de TV toch 1080i aanduidt als ik op EEN-HD kijk en ik dacht dat de resolutie van EEN-HD 720p was, of heb ik dit verkeerd voor ?
ik dacht inderdaad ook dat de Eén Hd resolutie 720p was

mvg
kan jij dan mss eens bij u kontroleren op welke resolutie uw tv aanduidt als je naar EEN-HD kijkt?

dank je.
Ricy, de reden waarom de resolutie terugsprong naar de oorspronkelijke instelling is waarschijnlijk omdat je na het wijzigen ervan niet op Bevestigen geklikt hebt.

Ik had net hetzelfde voor. Als je na het veranderen van de resolutie op de knop Digitale TV drukt om direct uit het menu te springen, onthoudt hij de nieuwe instelling niet. Je dient telkens op Bevestigen te klikken tot je opnieuw in het hoofdmenu bent.

En inderdaad, die "automatisch" werkt niet. Als je meestal kijkt naar één HD zet je de decoder best op 720p.
Inderdaad wouter eerst had ik het ook niet door dat je meer dan een keer moet bevestigen.

Maar! zelfs als je de nodige bevestigingen doet en op "automatisch" staat of zelfs op "1080i" dan nog springt de decoder terug op "576i "
als ik de afstandsbediening (RM-ED012) van mijn Sony flatscreen Bravia TV gebruik en bvb op de MRNU knop druk en terug keer;
als ik daarentegen op de bvb OPTIONS knop druk van de zelfde afstandsbediening en terug keer dan verspringt de ingestelde beeldresolutie
niet op de decoder. Raar maar waar !!

Wat bedtreft het eventueel vast instellen van de decoder op 720p, blijft het beeld dan nog goed voor 1080i zenders?
Tuurlijk wel, het verschil tussen 720p en 1080i is niet groot, en al zeker niet met de beperkte bitrate van 8 Mbps.
wauter u zegt: het verschil tussen 720p en 1080i is niet groot, en al zeker niet met de beperkte bitrate van 8 Mbps.

Mag ik dan daaruit niet concluderen als ik naar EEN-HD(720p) kijk dat ik even goed beeld zal hebben zelfs al blijft de decoder
(resolutie=automatisc) op 1080i staan of hoe moet ik dat juist interpreteren ?
Beste ricy,

Dit is een gekende bug. Normaal zou deze al opgelost moeten zijn. U kan de decoder even heropstarten.

De instellingen in het menu nakijken. Als deze nog op 576i staan. Wijzigen naar 1080i, 720p of automatisch, daarna op bevestigen duwen, u kan nogmaals op bevestigen duwen en daarna kom je op het vorig scherm. Daar moet u ook op bevestigen duwen.

Met vriendelijke groeten,

Eva van Belgacom.
Beste Eva,

Bedoel je met "Normaal zou deze bekende bug opgelosrt moeten zijn"
dat wanneer je de decoder zijn beeldresolutie op "automatisch" zet
dat wanneer je op bvb EEN-HD(720p) kijkt dat de tv automatisch via HDMI zijn informatie krijgt
en op 720p zal gaan werken en als je bvb naar VTM-HD(1080i) kijkt de TV op 1080i zal werken.

Want tot nu toe is het zo dat wanneer de decoder op automatische beeldresolutie staat
de TV zowel bij VTM-HD(1080i) alsook bij EEN-HD(720p) op 1080i blijft werken.
Ja, ook met 1080i zal u op één HD een mooi beeld hebben, maar het lijkt me logisch dat je de optimale keuze maakt a.h.v. de zenders die je het meest bekijkt.

Los daarvan geef ik persoonlijk sowieso de voorkeur aan een progressive beeld.
Reputatie 7
Badge +1
Ik stel vandaag vast, dat de beeldresolutie nà een heropstart van de decoder default op 576i staat. Heb hem manueel terug op automatisch gezet en driemaal bevestigd zoals Eva schrijft. Met een HD-ready TV kan je sowieso niet hoger dan 720p, dus ik zou hem ook op 720p kunnen zetten i.p.v. op automatisch. Wat raden jullie aan ?

Ook de kloksynchronisatie was weer niet juist meer. Stond meer dan één minuut achter zodat het nieuws telaat begon (gebeurt de laatst tijd meer). Ik zal het blijven in het oog houden en melden als het wéér gebeurt.