Vraag

Foto's van gsm naar PC sturen

  • 5 October 2017
  • 18 reacties
  • 1308 Bekeken

Ik heb enkele maanden geleden een GSM BEA 150 gekocht bij ALDI. Een goedkoop toestelletje (meer kan ik financieel niet aan, ik leef van een kleine gehandicaptensteun). Ik heb een prepaid-kaartje van PROXIMUS. Ik heb nu een geheugenkaartje gekocht en nu kan ik foto's nemen met de GSM. Mijn vraag is nu : hoe kan ik foto's doorsturen naar mijn PC ? Dat kan wel als men de GSM met een kabeltje verbindt met de PC, maar dat is niet de bedoeling. Ik heb een foto in het geheugen staan. Hoe moet ik die naar mijn email-adres versturen ? Ik heb al gevonden dat het moet door een MMS te versturen, maar als ik kies "berichten/bericht schrijven" heb ik de keuze : SMS of MMS. Kies ik MMS heb ik de keuze : verzenden / toevoegen aan / onderwerp bewerken / inhoud bewerken / voorbeeld / opslaan. Maar ik geraak niet verder. Kies ik "verzenden" lees ik "geen ontvanger". Kies ik "toevoegen aan" lees ik "geen". enz... Op één of andere manier moet ik toch een email-adres kunnen invoeren ? Nu heb ik wel gelezen op https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mms_config/particulieren/support/mobiele-telefonie/sms-en-mms-en/mms-en/mms-en-versturen-en-ontvangen.html dat ik de GSM moet configureren : dat ik een aantal gegevens moet ingeven bij de MMS-instellingen. Maar als ik kies "instellingen" heb ik de keuze : profielen / telefooninstellingen / veiligheidsinstellingen / netwerkinstellingen / instellingen dubbele sim / connectiviteit / gespreksinstellingen / herstel standaardinstellingen. Via "connectiviteit" krijg ik de keuze : "bluetooth" of "MMS account". Kies ik MMS account lees ik "geen". Ik zie dus geen mogelijkheid om die configuratie-gegevens in te vullen. Hoe moet ik dat doen ? Of is het soms mogelijk dat ik de GSM tegen kleine vergoeding in een PROXIMUS-winkel kan laten configureren ? En kan ik dan inderdaad foto's versuren naar PC (email-adres) ? (zonder kabel). Beste dank.

18 reacties

In gebruikershandleiding http://beafon.com/fileadmin/Beafon/user_manual/c150/C150_UM_NL_V1.1.pdf lees je het volgende :
Opmerking: Als u een MMS schrijft, kunt u multimedia bestanden (tot op 300kb) verzenden, de telefoon heeft hiervoor een geheugenkaart nodig.
mss is het formaat van die genomen foto' te groot?
Reputatie 7
Badge +4
Beste

Indien je je toestel niet met een usb-kabel met je PC wil verbinden, kun je in principe nog altijd (data/foto)-bestanden via bluetooth overdragen naar je PC (meeste PC ondersteunen bluetooth)
Meer hierover vind je in de handleiding die Martin hierboven heeft vermeld

Meer algemene info over de werkwijze vind je hieronder (niet specifiek voor jouw toestel)
http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/110/bluetooth-bestanden-verzenden-van-gsm-naar-computer
http://www.netonline.be/ict/detail.asp?id=521

P.S.
Ik neem aan dat onder "gegevensaccount" info ofwel APN "event.proximus.be" ofwel username"MMS" moet ingevuld worden
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mms_config/particulieren/support/mobiele-telefonie/sms-en-mms-en/mms-en/mms-en-versturen-en-ontvangen.html
Ter info een oude post over een andere bea-fon met gelijkaardige MMS/internet problemen
https://nl.forum.proximus.be/telefonie-13/mms-instelling-voor-gsm-bea-fon-24129
Om MMS te kunnen versturen moet uiteraard een dataverbinding actief zijn
In ieder geval zal het niet lukken als de foto's meer dan 300 KB in beslag nemen en ik weet niet direct in wel formaat deze gsm foto's neemt, anders moet je daarop eens googelen, nu je toch bezig bent ..... om janbal verder te helpen.....

hier staat ook iets over mms en de instellingen voor proximus:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&p=719271&view=unread#p715608
Reputatie 7
Badge +4
@ Martin er is mijns inziens in 1e instantie een probleem van toestel-instellingen** (en duidelijkheid van de Nederlandstalige handleiding)
Ik neem aan dat:
de foto's in jpeg formaat opgeslagen worden (en voor een 1.3 Mp camera zal een limiet van 300 KB normaal niet direct een probleem vormen)
Reputatie 4
Badge +1
Ikzelf heb een smartphone met bluetooth , maar die blijkt enkel te werken voor geluid naar bluetooth hoofdtelefoon (heeft nu niks met Prox. te maken), en via USB kreeg ik ook geen toegang tot de bestanden van de smartphone...
DUS, oplossing:
Voor smartphone de app "WiFi FTP" zoeken en installeren, en op jue pc een FTP progje (sommige browsers kunnen gewoon met FTP verbinden mits adres in te geven -zie verder)
Op de phone start je dat programma, het geeft een IP adres en poort.( is nu een FTP server)
Op de PC start je de browser of je fTPclient prog, en geeft als adres het hogere IP en poort in in de adresbalk(voor browser= "IP nr:poortnr", gescheiden door dubbele punt dus).
Voila, je hebt nu een directe verbinding zoals je mappen van de smartphone op je eigen PC zouden zitten..., zoek via het PC programma de map of foto op je smartphone en verhuis (klik en sleep foto van de map op phone naar een locatie op je PC)Via browser kiers je voor bestand downloaden, en dat komt dan in je standaarddownloadmap. Een ftp client is handiger, maar beide werken
Géén beperking op grootte van de bestanden , de snelheid is dat van je WiFi netwerk.
Je phone mag verbonden zijn via de wifi van je Proximus, of de proximus_fon of de proximus_auto_fon , zo kost je de datatransfert niets . Ga je over draadloos via een abonnementskaart , dan worden uiteraard de Megabytes aangerekend
Ik neem dat ook aan maar dat is natuurlijk nog geen zekerheid hé ;-)
want ik dacht dat 1.3Mp juist iets boven 300 K uit kwam bij 100% jpeg

NB: ik dacht dat het een gsm was en geen smartphone waarover hier sprake was.
Reputatie 7
Badge +4
Dit is een 2G mobieltje zonder Wifi
dat was wat ik eigenlijk bedoelde dat er niet veel ta wifi app'en valt, waarvan hier sprake was.
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb enkele maanden geleden een GSM BEA 150 gekocht bij ALDI. Een goedkoop toestelletje (meer kan ik financieel niet aan, ik leef van een kleine gehandicaptensteun). Ik heb een prepaid-kaartje van PROXIMUS. Ik heb nu een geheugenkaartje gekocht en nu kan ik foto's nemen met de GSM. Mijn vraag is nu : hoe kan ik foto's doorsturen naar mijn PC ? Dat kan wel als men de GSM met een kabeltje verbindt met de PC, maar dat is niet de bedoeling. Ik heb een foto in het geheugen staan. Hoe moet ik die naar mijn email-adres versturen ? Ik heb al gevonden dat het moet door een MMS te versturen, maar als ik kies "berichten/bericht schrijven" heb ik de keuze : SMS of MMS. Kies ik MMS heb ik de keuze : verzenden / toevoegen aan / onderwerp bewerken / inhoud bewerken / voorbeeld / opslaan. Maar ik geraak niet verder. Kies ik "verzenden" lees ik "geen ontvanger". Kies ik "toevoegen aan" lees ik "geen". enz... Op één of andere manier moet ik toch een email-adres kunnen invoeren ? Nu heb ik wel gelezen op https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mms_config/particulieren/support/mobiele-telefonie/sms-en-mms-en/mms-en/mms-en-versturen-en-ontvangen.html dat ik de GSM moet configureren : dat ik een aantal gegevens moet ingeven bij de MMS-instellingen. Maar als ik kies "instellingen" heb ik de keuze : profielen / telefooninstellingen / veiligheidsinstellingen / netwerkinstellingen / instellingen dubbele sim / connectiviteit / gespreksinstellingen / herstel standaardinstellingen. Via "connectiviteit" krijg ik de keuze : "bluetooth" of "MMS account". Kies ik MMS account lees ik "geen". Ik zie dus geen mogelijkheid om die configuratie-gegevens in te vullen. Hoe moet ik dat doen ? Of is het soms mogelijk dat ik de GSM tegen kleine vergoeding in een PROXIMUS-winkel kan laten configureren ? En kan ik dan inderdaad foto's versuren naar PC (email-adres) ? (zonder kabel). Beste dank.

Heb de handleiding gekeken. Versturen met MMS kost geld per bericht en gaat tot een bepaalde grote. Er zit geen WIFi op het toestel dus toch aansluiten met de kabel op de PC en dit is gratis. Zie op dit moment geen andere mogelijkheid.
Dat is inderdaad nog het simpelste, of via bluetooth als je liever zonder kabel werkt
Reputatie 7
Badge +4
Er is misschien/waarschijnlijk nog een andere manier ... het geheugenkaartje microsd geheugenkaartje in het gepaste PC slot stoppen of eventueel via een externe kaartlezer zoals bv.
https://www.mediamarkt.be/nl/product/_hama-geheugenkaartlezer-usb-3-0-114836-1191171.html

Desalniettemin moet op het betrokken toestel op 1 of andere manier kunnen ingesteld worden om MMS te verzenden (maar het handleiding is vrij summier/onduidelijk)
Om een (betalende) MMS naar een PC te versturen dient in elk geval een e-mail adres als bestemming te worden ingegeven tenzij de PC met een SIM-kaart met een ander tfnr is uitgerust)

Dit zijn in elk geval de instellingen die moeten ingevoerd worden (misschien te beginnen vanaf menu netwerkinstellingen)
Manuele MMS instellingen
Raadpleeg de handleiding van je toestel om het juiste menu van je GSM, smartphone of tablet terug te vinden. Volgende instellingen moet je ingeven, al de rest moet gewoon op de standaardinstelling blijven staan:
Toegangspunt/APN: event.proximus.be
Gebruikersnaam/username: mms
Paswoord/password: mms
IP: 10.55.14.75
Port: 9201 (voor WAP1.0) of 8080 (voor WAP2.0)
URL: mmsc.proximus.be/mms
Vergeet niet na installatie je toestel te herstarten. Mochten de instellingen niet werken, zou het kunnen dat er nog oude of verkeerde instellingen op je toestel staan. Verwijder alle APN instellingen, en probeer opnieuw. Mocht het dan nog niet lukken, dan kan je best je toestel een harde reset geven (resetten naar fabrieksinstellingen), en opnieuw proberen.

& het e-mail adres komt in de plaats van het tf nr van de bestemmeling te staan
Dat instellen voor mms zal nu wel niet een probleem zijn volgens mij, maar is het niet even simpel om gewoon via een usb kabeltje te verbinden met de computer en ook het goedkoopst ipv geheugen kaartje, bluetooth stick enz ......
NB: ik doe dit zelf nog in veel gevallen op die manier en niet altijd via wifi, bluetooth, 3/4G , cloud en al die mogelijkheden die mijn smartphone biedt ....
Reputatie 7
Badge +4
Uiteraard Martin ... (en via de Bluetooth oplossing dient er zelfs niets gekocht of betaald te worden)

Maar de vereiste MMS instellingen voor dit toestel zijn/blijven voor mij op basis van de handleiding een raadsel
Ik kan hem alleen aanraden te blijven proberen te beginnen (= te herstarten) vanaf netwerkinstellingen
niet gekocht op voorwaarde dat zijn pc daarmee uitgerust is ....
Als ze aangeven dat je via mms kunt versturen in hun manual, zal dat ook wel mogelijk zijn, en in de settings zal dat toch wel ook mogelijk zijn om die parameters in te vullen, eventueel kan TS als hij er niet aan uit kan dit vragen aan familie , vrienden, kennissen enz... om dit even te willen nakijken voor hem

Ze geven natuurlijk zelf alleen maar aan van naar MMS instellingen te gaan en van uw netwerk operator te raadplegen om de nodige instellingen te kennen, zonder verder details.
Reputatie 7
Badge +4
@janbal

Probeer voor jouw toestel zoveel mogelijk voor alle instellingen - niet alleen MMS - de door Px opgegeven manuele werkwijze voor een ander 2G toestel zoals ondervermelde Nokia 301-1 (of Nokia 3110) te volgen
https://www.proximus.be/support/nl/id_cr_qelp/particulieren/support/stel-uw-gsm-of-tablet-in.html

Vermoedelijk is MMS account hier "account naam" = Proximus mms (zekerheid = enkel proberen)
instellingen die je voor mms moet ingeven, (de rest op de standaardinstelling laten staan)
Toegangspunt/APN: event.proximus.be
Gebruikersnaam/username: mms
Paswoord/password: mms
IP: 10.55.14.75
Port: 9201 (voor WAP1.0) of 8080 (voor WAP2.0)
URL: mmsc.proximus.be/mms

daarna je gsm zeker eens heropstarten

verder kan je ook de instellingen aan helpdesk vragen op nummer 6000
Reputatie 6
Badge +3
Vergeet ook niet de kostprijs van MMS , daarom doe het niet en gebruik een kabeltje.
Of steek het SD kaartje in een adapter die je met de pc verbindt
Inderdaad twee vliegen in één klap het goedkoopst en nog eenvoudig ook.
Mijn foto's kopieer ik ook van mijn gsm naar laptop via usb kabeltje, is in één twee drie gefikst en vanop mijn laptop kan ik er van alles mee doen wat ik wil vesturen via e-mai, whatsapp, cloud, backuppen naar nas en zo plaats vrij maken op de SD van de Gsm en ga zo maar door ....

Reageer