Beantwoord

Extra decoder en PLC

  • 28 December 2015
  • 49 reacties
  • 1121 Bekeken

In maart dit jaar ben ik overgestapt van Scarlet naar Proximus. Enkel de decoder en modem werden vervangen. De PLC (wit met 3 lichtjes) bleven behouden.
Toen we melding kregen dat onze lijn nu ook meerdere televisietoestellen aankon, besloten we onze zoon ook tv in zijn kamer te geven. Dus een bijkomende decoder en 1 plc gekocht (ook een wit bakje met slechts 1 lichtje). We krijgen de tv echter niet opgestart. Telkens weer 'Error 2' controleer de verbinding met de modem...
Vanmorgen dus een uurtje aan de telefoon gehangen om het probleem opgelost te krijgen. Uiteindelijk kregen we een foutcode en de raad om met onze plc's naar een proximus-shop te gaan om deze te ruilen. Toen we dat probeerden, had de winkelierster weinig begrip. We hadden de fakturen niet meer, dus kon er niet geruild worden. Pas achteraf bedachten wij dat de oude Scarlet-PLC's (nog met logo belgacom) misschien niet compatibel zijn met de nieuw aangekochte. Zou ik nu echt nog een nieuw stel PLC's moeten kopen????
icon

Beste antwoord door ThomasP 28 December 2015, 19:23

Bekijk origineel

49 reacties

Ik raad in ieder geval aan iedereen aan om als je voor een systeem kiest, best af te spreken in het Proximus center, als het met één systeem niet moest werken, dat je mag omruilen voor een anders systeem, en er zijn in ieder geval PX centers die zonder probleem daarmee akkoord gaan , maar of ze het allemaal doen dat weet ik niet.
Neen Peter dat heb ik zeker niet bedoelt maar ik heb dus gezegd wat ik wel allemaal zelf vastgesteld heb eb waar de problemen zaten bij mij en ik besluit dus uit wat Kevin zegt dat hij er blijkbaar van overtuigt is dat het met PLC's moet kunnen werken, dus laat ik het verder aan hem over om verder naar de oplossing te werken, en meer wil ik daarmee niet zeggen. Hopelijk heb je meer geluk dan ik want het heeft bij mij nooit echt optimaal gewerkt met 1 decoder wel maar niet met twee.
Nu heb ik maar één decoder meer in dienst de tweede was nog een tij in dienst als test, en heb nu zelf alles draadloos buiten gezwierd, en een utp kabel bijgelegd, niettegenstaande het wel goed werkte met wifi-bridges (2 decoders)
Dus ik hoop inderdaad voor u dat het goed nieuws wordt 🙂
Die test stel ik altijd aan iedereen voor om bij problemen, als je draadloze oplossingen hebt, deze gewoon tijdelijk te overbruggen met een lange utp kabel die je gewoon over de grond aanlegt om zo 100% zeker te zijn dat al dan niet van de draadloze toestellen komt en voor die test (tussen modem en decoder) is een cat5e echt wel voldoende.
@Peter, Voor de aansluit doos NTP2007 van Proximus + vdsl filter(TF2007) hier
van op de filter TF2007 vertrek je met telefonie kabel (VVT) waarop RJ11 stekkertjes staan naar je bbox
van je bbox vertrek je met utp kabel (bv.type Cat5e) waarop RJ45 stekkers staan naar je decoder, tenminste als je met geen PLC's werkt tussen bbox en decoder, want dan ga je met utp van bbox naar PLC en van andere PLC met utp naar decoder.
VVT telefonie kabel
NB: ipv VVT telefonie kabel wordt er soms ook met utp kabel gewerkt (is dan wel dikker)
Waarschijnlijk de laatste versie van Proximus,
Inderdaad dit is iets dat met PLC's herkenbaar is, heb net hetzelfde voorgehad met die PLC's, die werken nochtans nog bijkomend met de aardgeleider en zijn zeker beter dan de vorige versie die Proximus had.
Mss eens proberen van ze in een ander stopcontact te steken. en zeker niet gebruiken in een verlengstekkerdoos.
zie ook eens naar => PLC stoorbronnen

?: gebruik je die in combinatie met je oud model,
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat het een beetje van uw situatie afhangt. Maar als het niet fantsoenlijk werkt. Omruilen en indien de afstand niet te groot is dan miss de bridges is proberen.
Als het voor boven is in een nieuw geïsoleerde woning met beton. Doe geen moeite met de bridges...
Welk type Devolo heb je gekocht?
Ik heb nu 3x de nieuwe van Proximus. Wit met slechts een lichtje.
Die zijn zeker voldoende qua datadoorvoer, dit zijn deze die bij mijn broer staan (3 decoders) en werken daar zonder probleem, maar bij mij geven die af en toe problemen.
Reputatie 1
Is de internetsnelheid bij u thuis voldoende om meerdere toestellen aan te kunnen sluiten?
Wat geeft de beschikbaarheidstest voor Proximus TV hier?
Maar waarschijnlijk gaat het daar niet aan liggen aangezien met uw vorige PLC een enkele tv wel lukte.
Moest dat waar zijn dan zou dit ook niet kunnen:
Als ze beiden aanstaan komt er om de 5 minuten een hapering (geen verbinding).


Ook zijn er meer meldingen van haperingen in beeld als je in full routed mode werkt en via dezelfde PLC's ook Internet signalen passeren.
Reputatie 2
Zoals reeds aangehaald lijkt een storingsbron het meest waarschijnlijke.
Van de verschillende storingsbronnen zijn dimmers de grootste boosdoeners. Heb je toevallig geen dimmer staan om wat sfeerverlichting te geven?
Reputatie 2
Bij mij waren het oude TL lampen
Ik had zelf alles uitgeschakeld alle apparaten wat je maar kunt denken, ik dacht ook eerst aan verlichting omdat het opviel dat het begon naar de avond toe.
Zoals reeds aangehaald lijkt een storingsbron het meest waarschijnlijke.
Van de verschillende storingsbronnen zijn dimmers de grootste boosdoeners. Heb je toevallig geen dimmer staan om wat sfeerverlichting te geven?

In de garage zat de 'zender' op een verdeelstekker met overspanningsbeveiliging. Die heb ik nu weggewerkt. In de laatste 2 uur slechts 2x een hapering gehad. De 3° develo (en 2° tv = decoder) zijn momenteel niet aangesloten. Morgen ga ik die proberen op te starten.
Wat de dimmer betreft : er zit een dimmer in de lichtschakelaar, maar dat is een ander circuit. Er zijn 2 staanlampen met dimmer, maar die waren er voordien ook al. Niettemin probeer ik ze één voor één elimineren. Wordt vervolgd 😃 Er is al wat beterschap.
Als je dimmers uitschakelt kunnen ze ook niet storen 😉
Reputatie 2
Vroeger ook met plc gewerkt en af en toe eens blokjes in beeld, dan maar met wi-fi bridge gewerkt en blij dat ik die stap gezet heb.
Reputatie 7
Badge +1
Vroeger ook met plc gewerkt en af en toe eens blokjes in beeld, dan maar met wi-fi bridge gewerkt en blij dat ik die stap gezet heb. dat is allemaal relatief, als je geen storingen hebt, is elk systeem goed. ik had zowel goede resultaten met Ruckus (voorloper van Wifi-bridge) als met PLC, maar met PLC eerst ook storingen in een stroomkring met een oudere spaarlamp. Maar een PLC-syteem is esthetisch minder opvallend.
Inderdaad het is pas als je ze in huis gehaald hebt dat je weet wat je in huis gehaald hebt 😉 en niks gaat boven een utp kabel, ik had eerst ongeveer een jaar geen last van die plc's en dan begon het ineens en ik heb het nooit in orde meer gekregen, zelf had iemand van onze club die in een elektronica zaak heeft , en heel veel van die spullen al geplaatst heeft en ervaring heeft met plaatsen van plc's, komen zoeken met een soort spectrumanalyzer en volgens hem zat er teveel spikes/stoorsignalen op het net 's avonds, trouwens mijn gebuur heeft ook plc's en af en toe eens korte freezing van het beeld en ook 's avonds, in de dag heeft hij dit nog nooit vastgesteld.
Reputatie 3
Badge
Zoals reeds aangehaald lijkt een storingsbron het meest waarschijnlijke.
Van de verschillende storingsbronnen zijn dimmers de grootste boosdoeners. Heb je toevallig geen dimmer staan om wat sfeerverlichting te geven?

In de garage zat de 'zender' op een verdeelstekker met overspanningsbeveiliging. Die heb ik nu weggewerkt. In de laatste 2 uur slechts 2x een hapering gehad. De 3° develo (en 2° tv = decoder) zijn momenteel niet aangesloten. Morgen ga ik die proberen op te starten.
Wat de dimmer betreft : er zit een dimmer in de lichtschakelaar, maar dat is een ander circuit. Er zijn 2 staanlampen met dimmer, maar die waren er voordien ook al. Niettemin probeer ik ze één voor één elimineren. Wordt vervolgd 😃 Er is al wat beterschap.


Hier lees ik al een deel problemen.

Je moet de zender altijd rechtstreeks in een vrij stopcontact steken, nooit in een verdeeldoos. Daarop steek je dan een verdeeldoos waarop je de router, eventuele andere zaken in de buurt aansluit. Is dit een dubbel stopcontact, laat je 1 stopcontact vrij. De ontvanger plaats je vervolgens in een vrij stopcontact en eventueel daarop weer een verdeeldoos en doe vervolgens een handshake (op huisje drukken op ontvanger, vervolgens op knopje drukken binnen 2 min). Als die stappen uitgevoerd zijn zal er connectie zijn. Plaats vervolgens de derde adapter onder dezelfde omstandigheden als hierboven vermeld. Doe dan een handshake (knopje 3de adapter indrukken, vervolgens binnen de 2 minuten knopje 2 adapter indrukken). Binnen de 2 minuten zullen alle 3 adapters nu gesynchroniseerd zijn.

Wat moet je zeker vermijden:
- Dimmers in stopcontacten die in dezelfde kring zitten
- Bij dubbele stopcontacten, storingsbronnen naast de Devolo aansluiten
- De Devolo adapters NOOIT in een verdeeldoos gebruiken

Verlichting geeft geen storing op de Devolos omdat deze simpelweg in een andere kring zitten.

Je moet de storingsbron zoeken in dezelfde kring (vb. als je 1 adapter aansluit in de leefruimte, alles dat op diezelfde zekering zit controleren)

De reden waarom de adapters 's avonds vaak minder datarate halen is heel simpel: 's avonds wordt het elektriciteitswerk meer belast.

Hopelijk heb je er iets aan.

Mvg
helaba verlichting die op een andere kring zitten maar niet bij iedereen hé en die geven stoorsignalen zelf door op de andere kringen kan je duidelijk zien in het spectrum, maar meer verzwakt dan dat die wel op de zelfde kring zitten

FEI: waar je moet op letten staat ook hier => stoorbronnen
Reputatie 3
Badge
Verlichting geeft in geen geval storing op de PLC adapters in die mate dat het beeld onderbroken wordt... Een storingsvrij net bestaat echter niet maar dat is met UTP net hetzelfde. Daar zitten ook storingen op en daar gaan ook pakketten verloren... Om nog maar te zwijgen van de haperingen door de Proximus software, decoders, routers,...

Die adapters werken mits juist gebruik even goed of beter dan die bridges...
Dat heb ik met TL lampen met mijn eigen ogen vastgesteld en de technieker heeft dit met zijn spectrumanalyzer ook duidelijk vastgesteld na vervanging was dat probleem ook van af en toe blokjes krijgen in beeld verdwenen.
Ik begin je op den duur je te verdenken dat je PLC's verkoopt 😉 :-))
Ik heb hier op het forum zelf ooit eens uit een artikel van de constructeurs van devolo zelf geciteerd en die hebben zelf toegegeven dat het niet altijd honderd procent kon op rekenen en uit zijn eigen mond kwam de uitspraak dat utp kabel nog altijd het zekerste is, of die ondertussen buiten gevlogen is dat weet ik niet :-))
Reputatie 3
Badge
Het is geen kwestie van dat er in 1 specifiek geval storingen door een TL de boosdoener waren maar dat kan evengoed met UTP voorvallen (elektrische kabels te dicht bij UTP,...). Als iedereen miserie zou hebben zou zoiets niet verkocht worden.
Ook stel ik mij vragen hoe uw TL lamp haperingen kan veroorzaken op uw Devolo. Tenzij die TL via een stopcontact is afgetakt en niet op uw lichtkring hangt. Storingen ok maar effectief haperingen?!

Ikzelf heb geen ervaring met die toestellen dat Proximus verkoopt maar degene die ik heb werken feilloos.

Als je uiteraard al begint met een Devolo in een verdeeldoos naast een dimbare Ikea lamp (bij wijze van spreken) te steken ben je Niet goed bezig.

Dat is hetzelfde als een WiFi bridge achter een betonnen muur van 90cm dik hangen...

Perfectie bestaat niet!
Bedankt voor je reactie. Mag ik nog één keer de situatie schetsen. Tot 2 weken terug werkte de televisie probleemloos, met een PLC in de verdeeldoos met vermogensbeschermer. De andere plc in een verdeelddoos met schakelaar. (dat was het oude type wit met 3 lichtjes). Bij navraag in de proximuswinkel bleek dat we slechts één decoder moesten bijkopen en een decoder huren voor een 2de televisie. Na installatie pakte dat niets aan. Misschien een slechte devolo. Maar in de proximuswinkel werd me verzekerd dat daar niets mis mee kon zijn. Het was splinternieuw. Probeer eens met 2 nieuwe extra, zodat het allemaal dezelfde zijn. Na installatie krijgen we tv1 opgestart. met tv2 erbij volop problemen (storingen). Daarna hebben we tv2 volledig afgekoppeld. Een nieuwe zuivere stroomtoevoer voor TV1 en devolo 1 + devolo 2. Dat gaat nu naar behoren. TV2 met devolo 3 blijft aandringen dat er geen verbinding is met de modem. Ik heb de decoders nog niet gewisseld. Misschien is er wel iets loos met de ingang van decoder 2. Maar mijn huisgenoten zeggen nu : blijf eraf terwijl het goed gaat met TV1.
Ik laat het aan KevinJess verder met je oplossen.
Hopelijk komt het goed, veel succes.

Reageer