Beantwoord

Extra decoder en PLC

  • 28 December 2015
  • 49 reacties
  • 1121 Bekeken

In maart dit jaar ben ik overgestapt van Scarlet naar Proximus. Enkel de decoder en modem werden vervangen. De PLC (wit met 3 lichtjes) bleven behouden.
Toen we melding kregen dat onze lijn nu ook meerdere televisietoestellen aankon, besloten we onze zoon ook tv in zijn kamer te geven. Dus een bijkomende decoder en 1 plc gekocht (ook een wit bakje met slechts 1 lichtje). We krijgen de tv echter niet opgestart. Telkens weer 'Error 2' controleer de verbinding met de modem...
Vanmorgen dus een uurtje aan de telefoon gehangen om het probleem opgelost te krijgen. Uiteindelijk kregen we een foutcode en de raad om met onze plc's naar een proximus-shop te gaan om deze te ruilen. Toen we dat probeerden, had de winkelierster weinig begrip. We hadden de fakturen niet meer, dus kon er niet geruild worden. Pas achteraf bedachten wij dat de oude Scarlet-PLC's (nog met logo belgacom) misschien niet compatibel zijn met de nieuw aangekochte. Zou ik nu echt nog een nieuw stel PLC's moeten kopen????
icon

Beste antwoord door ThomasP 28 December 2015, 19:23

Bekijk origineel

49 reacties

Niet alle plc's werken goed met elkaar.
Heb je een bbox3 dan zou je kunnen overwegen van ipv plc's met twee wifi-bridges te werken één bij je eerste decoder en de andere bij je tweede decoder.
mss willen ze de plc dan wel overnemen voor die aankoop van wifi bridges !
Reputatie 7
Badge +6
Verplaatst naar juiste rubriek.
Reputatie 7
Badge +6
Dag Peter.pitte,

PLC's gebruikt voor Proximus zijn geoptimaliseerd voor Proximus TV door een aparte firmware op de PLC.
De PLC's gebruikt tijdens de Scarlet installatie zijn dezelfde PLC's als gebruikt voor Proximus of toen Belgacom en zijn herkenbaar door het logo en 3 lichtjes. De nieuwe PLC's (met 1 lichtje) zijn de nieuwe variant en hebben meer bandbreedte om het TV signaal over te sturen en werken vaak beter. Deze zijn compatibel met de vorige modellen echter ga je natuurlijk niet het voordeel van de extra bandbreedte krijgen.

Wanneer de verbinding tussen beide PLC's mislukt kan je in eerste geval de PLC's synchroniseren zoals je vermoedelijk reeds met mijn collega's hebt gedaan. Hoe je dit moet doen vindt je terug op deze pagina .

Soms kan het zijn dat ook niet geen oplossing biedt. Dit wilt niet zeggen dat de PLC's stuk zijn maar dat deze gewoonweg niet optimaal werken met het elektriciteitsnet. In dat geval kunnen we bijvoorbeeld opteren voor de wifi bridge zoals Elsa reeds aanhaalde. Deze geeft, afhankelijk van je infrastructuur, soms een beter resultaat.

Mvg
Thomas
Thomas,
Dan zijn het er allemaal van Devolo waarschijnlijk, want die oude waren er van Devolo, vandaar dat ik gezegd heb niet alle plc"s werken goed met elkaar omdat ik niet wist of de oude en de nieuwe van dezelfde fabrikant waren.
Reputatie 7
Badge +6
@Elsa

Klopt, beide modellen zijn van Devolo.
De nieuwe modellen (1200+) hebben een bandbreedte van 1.2Gbps en gebruiken de aarding voor een betere verbinding en grotere range.
Bedankt voor de feedback Thomas
Op aanraden van de helplijn geopteerd om 2 nieuwe plc's te kopen. Nu heb ik op beide tv's ontvangst. Alleen het is niet stabiel. Als ze beiden aanstaan komt er om de 5 minuten een hapering (geen verbinding). Als ik bij de 2° tv dan alles loskoppel is het even goed, maar na een kwartiertje,.... (geen verbinding
We hebben alles al meerdere keren opnieuw opgestart, maar zonder blijvend resultaat. Herkent iemand dit?
Reputatie 3
Badge
Welk type Devolo heb je gekocht?
Waarschijnlijk de laatste versie van Proximus,
Inderdaad dit is iets dat met PLC's herkenbaar is, heb net hetzelfde voorgehad met die PLC's, die werken nochtans nog bijkomend met de aardgeleider en zijn zeker beter dan de vorige versie die Proximus had.
Mss eens proberen van ze in een ander stopcontact te steken. en zeker niet gebruiken in een verlengstekkerdoos.
zie ook eens naar => PLC stoorbronnen

?: gebruik je die in combinatie met je oud model,
Reputatie 3
Badge
Heeft Proximus al de laatste nieuwe devolos? Die kosten 189,- EUR per set. Ik weet niet dat het om dezelfde gaat gezien die van Proximus veel goedkoper zijn...

Wat bedraagt de datarate tussen de twee devolos?

Ik zou eens beginnen met alles te resetten en opnieuw in te stellen. Die bridgen zijn in geen geval beter dan PLC mits juist geconfigureerd.

Ik heb met een PLC een betere verbinding (stabieler en verder reikwijdte) dan met een BBox3. In de testen blijkt de dataoverdracht van die topmodellen vaak sneller dan de meeste routers...

Probleem ligt dus ofwel aan instellingen, storingsbronnen of gewoon een slecht setje.
Dat zit het juist als je ergens met storingen zit dan ben je pineut en in ieder geval de wifi bridge heb ik geen problemen, je kan het maar zeker zijn als je ze staan hebt.
Ik heb hier alles geprobeerd wat je maar kon denken, tot zelf een 3-fase koppelaar bijgezet. Het was ook meestal 's avonds het ergst en de problemen komen niet omdat de datarate te laag is want voor TV heb je niet veel nodig dus dat was zeker de reden niet bij mij, ik kan allen maar vertellen wat een ervaring er mee gehad heb, daarentegen werkt het bij mijn broer zonder problemen met drie decoders, heb zelf de mijne met de zijn omgewisseld om, maar tarrara !
Reputatie 3
Badge
Ik heb een vrij groot huis en aangezien de BBox3 maar een 5-10 M fantsoenlijk reikt heb ik 2 adapters (access points) en 1 basisadapter (aan de router). Ik heb telkens een datarate van meer dan 600megabit. Video geen probleem, data beneden sneller dan de BBox3 alleen boven ietsje trager. Dan spreek ik nog niet over 1megabit. Enkel op 5.0 te merken...

Totale kostprijs was 189,- basisset en 129,- extra adapter.

Serieuze investering dus eigenlijk veel te duur maar wel kwaliteit en werkt al 7 maanden perfect!

Ik vermoed dat die van Proximus zelf niet van dezelfde kwaliteit zijn

WiFi bridge is goed op een afstand tot max 10m zonder beton en verdiepingen ertussen.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat het een beetje van uw situatie afhangt. Maar als het niet fantsoenlijk werkt. Omruilen en indien de afstand niet te groot is dan miss de bridges is proberen.
Als het voor boven is in een nieuw geïsoleerde woning met beton. Doe geen moeite met de bridges...
Ik raad in ieder geval aan iedereen aan om als je voor een systeem kiest, best af te spreken in het Proximus center, als het met één systeem niet moest werken, dat je mag omruilen voor een anders systeem, en er zijn in ieder geval PX centers die zonder probleem daarmee akkoord gaan , maar of ze het allemaal doen dat weet ik niet.
Welk type Devolo heb je gekocht?
Ik heb nu 3x de nieuwe van Proximus. Wit met slechts een lichtje.
Die zijn zeker voldoende qua datadoorvoer, dit zijn deze die bij mijn broer staan (3 decoders) en werken daar zonder probleem, maar bij mij geven die af en toe problemen.
Reputatie 1
Is de internetsnelheid bij u thuis voldoende om meerdere toestellen aan te kunnen sluiten?
Wat geeft de beschikbaarheidstest voor Proximus TV hier?
Maar waarschijnlijk gaat het daar niet aan liggen aangezien met uw vorige PLC een enkele tv wel lukte.
Moest dat waar zijn dan zou dit ook niet kunnen:
Als ze beiden aanstaan komt er om de 5 minuten een hapering (geen verbinding).


Ook zijn er meer meldingen van haperingen in beeld als je in full routed mode werkt en via dezelfde PLC's ook Internet signalen passeren.
Reputatie 2
Zoals reeds aangehaald lijkt een storingsbron het meest waarschijnlijke.
Van de verschillende storingsbronnen zijn dimmers de grootste boosdoeners. Heb je toevallig geen dimmer staan om wat sfeerverlichting te geven?
Reputatie 2
Bij mij waren het oude TL lampen
Ik had zelf alles uitgeschakeld alle apparaten wat je maar kunt denken, ik dacht ook eerst aan verlichting omdat het opviel dat het begon naar de avond toe.
Zoals reeds aangehaald lijkt een storingsbron het meest waarschijnlijke.
Van de verschillende storingsbronnen zijn dimmers de grootste boosdoeners. Heb je toevallig geen dimmer staan om wat sfeerverlichting te geven?

In de garage zat de 'zender' op een verdeelstekker met overspanningsbeveiliging. Die heb ik nu weggewerkt. In de laatste 2 uur slechts 2x een hapering gehad. De 3° develo (en 2° tv = decoder) zijn momenteel niet aangesloten. Morgen ga ik die proberen op te starten.
Wat de dimmer betreft : er zit een dimmer in de lichtschakelaar, maar dat is een ander circuit. Er zijn 2 staanlampen met dimmer, maar die waren er voordien ook al. Niettemin probeer ik ze één voor één elimineren. Wordt vervolgd 😃 Er is al wat beterschap.
Als je dimmers uitschakelt kunnen ze ook niet storen 😉
Reputatie 2
Vroeger ook met plc gewerkt en af en toe eens blokjes in beeld, dan maar met wi-fi bridge gewerkt en blij dat ik die stap gezet heb.
Reputatie 7
Badge +1
Vroeger ook met plc gewerkt en af en toe eens blokjes in beeld, dan maar met wi-fi bridge gewerkt en blij dat ik die stap gezet heb. dat is allemaal relatief, als je geen storingen hebt, is elk systeem goed. ik had zowel goede resultaten met Ruckus (voorloper van Wifi-bridge) als met PLC, maar met PLC eerst ook storingen in een stroomkring met een oudere spaarlamp. Maar een PLC-syteem is esthetisch minder opvallend.

Reageer