decoder dagelijks spanningsloos zetten

  • 9 November 2010
  • 7 reacties
  • 3517 Bekeken

Ik ben in blijde verwachting van Belgacom TV + internet.

Aangezien ik hier en daar toch te horen krijg dat de decoder nogal wat stroom vreet, ook als deze niet gebruikt wordt, vroeg ik me af of het geen probleem oplevert indien ik de decoder op een stopcontact met timer zou aansluiten. Op die manier kan ik instellen dat de decoder enkel 's avonds van spanning voorzien wordt, bv van 18h tot 24h.

  1. gaat de decoder automatisch op standby indien er niet naar TV wordt gegeken, of zou deze dan manueel op standby moeten gezet worden?
  2. waar worden de geprogrammeerde opnames opgeslagen? maw dien ik deze opnieuw in te voeren wanneer de decoder spannigsloos heeft gestaan, of blijven deze in het geheugen bewaard?
  3. wanneer worden de FW-update uitgevoerd, indien de decoder zich aanmeld op het Belgacom-netwerk, of ook wanneer deze bv reeds 6h aangemeld zijn. maw bestaat de kans dat ik de decoder tijdens een FW-update spanningsloos stel? Waardoor deze waarschijnlijk zal komen vast te zitten.

7 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Punt 1: je moet de decoder uitschakelen met de afstandsbediening en dan gaat de decoder automatisch in standby (harde schijf stop bijvoorbeeld met draaien)

Punt 2: geprogrammeerde opnames blijven behouden. Waar deze opgeslagen worden? Dat weet ik niet (ik vermoed harde schijf)

Punt 3: FW-update gebeurt op commando van Belgacom als de decoder standby staat. OF als je de decoder spanningsloos zet en dan na 1 minuut wachten opnieuw opzet.

Punt (4): Opstarttijd na spanningsloos zetten is ca. 15 minuten.

Punt (5): Spanningsloos zetten beschadigt de decoder niet. Integendeel het is zelfs goed voor de decoder. Mensen die de decoder dagelijks zonder spanning zetten, hebben nooit een vastlopende decoder...
punt 3: kans bestaat dus dat er een update wordt uitgevoerd op het moment dat de decoder spanningsloos wordt gezet... aangezien de kans groot is dat de decoder op dat moment op standby staat

punt (4): ik krijg mijn decoder + BBOX2 maar binnen 2 weken, dus ik hoop stiekem op een V4, dan zou opstarttijd 'maar' 5 minuten zijn...

Kan men dit ergens expliciet vragen dat men een V4 krijgt? Levering gebeurt door taxipost aan huis, installatie zal ik zelf doen.
Wij zetten onze decoder (en modem) elke nacht spanningsloos. Enige nadeel, het opstarten duurt 15 minuten. Dus vlug eventjes opzetten om het nieuws te zien is er niet bij!

Tot hiertoe geen problemen gehad, en ook alle updates hebben we ontvangen. Ik denk dat hij die tijdens het opstarten automatisch laadt.

Verstandig om je decoder spanningsloos te zetten. Hij verbruikt in standby nauwelijks minder dan wanneer hij op staat. Ik heb het eens gemeten, zo'n 16W.
Reputatie 4
Badge +2

Als de decoder in standby is stopt de hard disk niet onmiddellijk en tevens start hij af en toe terug op.

Het opstarten van de decoder (na volledig uitschakelen) duurt hier slechts ong. 3 min, decoder is een V3.
.. en de Tilgin decoder blijft maar tegenpruttelen als je 'm afzet en daarna terug aan ... na de HD check krijgt men steevast de boodschap dat "power cycling" niet aangeraden wordt ...

Op userbase werd een andere soort "deep standby" methode aangekaart nl 3x op de powerknop van de decoder duwen ??? de decoder kan dan enkel terug starten door op dezelfde knop te duwen .. ik snap van deze methode eerlijk gezegd niets, en in zie niet in waar die naartoe leidt .. 🙂 .. ik denk dat ik dan evengoed de aan/uit knop op de voedingslijn kan gebruiken om het ding helemaal af te schakelen aangezien de idee schijnt te zijn dat de deocder onder spanning blijft staan zonder nog op iets te "antwoorden" ???
Reputatie 6
Badge +3
.. en de Tilgin decoder blijft maar tegenpruttelen als je 'm afzet en daarna terug aan ... na de HD check krijgt men steevast de boodschap dat "power cycling" niet aangeraden wordt ...


Nochtans is het eerste standaard help antwoord bij melding defect: probeer eens de decoder spanningloos te zetten...



sja .. de informatie over het al dan niet uitschakelen van de decoder is bepaald niet eenduidig te noemen! .. er worden alle soorten "verhalen" verteld ... de Tilgin zijn POST boodschap is nochtans wat ik schreef ... 😉 .. wat natuurlijk een power cycle reset niet uitsluit in geval van miserie (slecht 1x voorgehad wegens schijnbaar inconsistente HD data)

Reageer