BTW naar 21%, en de packs dan?

  • 18 March 2011
  • 8 reacties
  • 3821 Bekeken

bron: http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110318_016&word=digitale+tv

De BTW op ons abonnement gaat van 12% naar 21%. TV Comfort gaat dus van €18,50 naar €19,51, TV Favorite van €27,50 naar €29,23 (decoder telkens inbegrepen).

Aangezien Belgacom overal van de daken schreeuwt dat digitale tv + decoder gratis zijn in een pack, neemt Belgacom deze verhoging voor zijn rekening. Mijn pack wordt dus niet duurder! Dank u, Belgacom.

(Ik mag toch dromen, zeker?)

8 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Wouter, tot nu toe (mij laatste factuur is van 13 februari en loopt tot einde maart) was van TV alleen het abonnement en de eventuele boeketten tg. 12% BTW, de decoderhuur echter tg. 21% BTW. De discount werd als volgt opgesplitst: 14,24 € incl. 21% BTW en 4.26 € incl. 12% BTW = samen 18.50 €. De gratis TV is 12.50 € van TV-Comfort en 6 € voor decoderhuur. Al wat bovenop Comfort komt is dan niet meer gratis natuurlijk. Favorite is 9 € méér maar er zit voor 10 € aan gratis boeketten in + één film of TV-programma gratis.
sinjoor, ik snap niet echt de bedoeling van uw post. Ik weet dat de decoder à 21% is, daar heb ik in mijn berekeningen ook rekening mee gehouden.

Mijn punt is dat Belgacom zo graag adverteert dat BTV gratis is in een pack. Belgacom heeft nu volgende opties voor hun packs:

- de BTW verhoging doorrekenen en stoppen met de reclame voor gratis BTV (nadelig voor ons, nadelig voor Belgacom)
- de BTW verhoging niet doorrekenen en de korting op het pack verhogen (voordelig voor ons, nadelig voor Belgacom)
- de BTW verhoging niet doorrekenen en de korting op het pack verhogen, maar tegelijk de prijs van internet en telefonie verhogen om te compenseren (nadelig voor ons, voordelig voor Belgacom)

Ik ben benieuwd...
Reputatie 7
Badge +1
De bedoeling was, dat het nog niet echt beslist is, zie artikel op ZD-net:

Btw op digitale tv omhoog
Tot 15 euro duurder
18 maart 2011 | Jibbe Van Oost

Btw op digitale tv omhoog
De btw op een digitaal televisieabonnement gaat van 12 naar 21 procent als het van de regering-Leterme afhangt. Daarmee worden digitale en analoge kijkers gelijk behandeld.

Op dit ogenblik betalen abonnees met een digitaal abonnement nog maar 12 procent btw. Maar de regering-Leterme heeft op het begrotingsconclaaf een voorstel gelanceerd om het tarief gelijk te stellen met dat van analoge tv: 21 procent.

Volgens Telenet is de beslissing over de btw-verhoging nog niet definitief gevallen en kan de kabelaar dus ook nog niet vertellen of hij die verhoging ook volledig gaat doorrekenen aan de klant.

Geen rem op opmars
Volgens de regering is er geen enkele reden om digitale televisie een voorkeursbehandeling te geven tegenover klassieke tv. de tariefverhoging zou geen effect mogen hebben op de opmars van de digitale abonnementen.

In de praktijk zal er zo’n vijftien euro meer naar de schatkist gaan per abonnement. In totaal moet de maatregel 40 miljoen euro opbrengen.

____________________________________

Overigens, de prijzen voor telefonie en internet zijn pas verhoogd (1 jan 2011). En de uitleg van de regering klopt niet. Bij Telenet moet je altijd het analoge abonnement bovenop betalen. De bedoeling van de BTW-verlaging was juist om digitale TV te stimuleren (al zal dat bij de meesten niet écht een rol gespeeld hebben denk ik). Maar misschien vinden ze dat er al genoeg groei geweest is.....
Reputatie 2
Badge
Ik vermoed dat wij de verhoging gaan betalen, dromen zijn bedrog;)
vind ik een goede en leuke opmerking van Wouter.Belgacom ziet het meeste af van die extra belasting, want hun manier om klanten te lokken/misleiden is in gevaar

Ivm uw puntje 3:

"- de BTW verhoging niet doorrekenen en de korting op het pack verhogen, maar tegelijk de prijs van internet en telefonie verhogen om te compenseren (nadelig voor ons, voordelig voor Belgacom)"

En zo de mogelijkheid te geven aan elke klant om kosteloos hun abbo op te zeggen.... (volgens de wet moet dit bij aanpassing prijzen)
En als ze het voetbal contract kwijtspelen, en die kans is heel groot, dan zal dit hun heel heel heel veel pijn doen.
Reputatie 2
Badge +1
De BTW verhoging gaan NIET door


http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-_economie_belgie/Regering_schrapt_hogere_btw_digitale_tv.9034418-3136.art?ckc=1
Reputatie 7
Badge +1
Bedankt axs voor opklaring. Niet dat ik er écht van wakker lag.....;)
Ah, goed nieuws uiteraard.

Maar ik was toch benieuwd om te weten in welke bochten Belgacom zich ging wringen...

@Bart: Daar had ik zelfs nog niet aan gedacht, ging nog leuk kunnen worden :)

Reageer