Blijkbaar pakt DLM de 20/2 profielen aan

  • 16 July 2012
  • 76 reacties
  • 1771 Bekeken

Mijn man heeft van zijn vriend vernomen dat hij nu op 30/2 ipv 20/2 staat.

Dus blijkbaar worden de 20/2 profielen aangepakt door DLM

Voor meer uitleg omtrent DARE zie blog van ricy door te surfen naar

:=> http://bgctv.skynetblogs.be/#dare

groetjes, Elsa

76 reacties

Nog iemand die opgemerkt heeft dat zijn BBOX van 20/2 Mbps naar 30 Mbps verandert is ?

Er zijn er toch al een pak die van 30 naar 50 getransfereerd zijn.

groetjes, Elsa.
Ik heb het gecontroleerd, maar helaas nog geen "updrage" gekregen. Maakt het voor de toepassing van DARE iets uit hoe dicht je bij de verdeelkast in de straat staat?

Ik sta volgens VDSL2tool ongeveer 420 m van de kast en zou 29022 kbps kunnen halen. We wachten geduldig af...
Dat klopt op ricy's blog ( http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcvdsl2profielen ) staat o.a


Het profiel wordt toegekend in functie van je
afstand tot de ROP en de lijnverzwakking
(ROP = Remote Optical Platform)

























afstand tot ROPLijnverzwakkingProfiel
<= 400m < 0,4 dB 30/6
>400m & <=700m < 0,7 dB 20/2
>700m & <=1000m < 1,0 dB 16,5/2
>1000m & <=1400m < 1,4 dB 12/1


dus groter dan 400 m wat wilt zeggen dat DARE provisioneert op profiel 20/2
maar de DLM meetsysteem (zie ook uitleg op ricy's blog) kan gedurende een zekere tijd je lijn op hogere snelheden zetten en gedurende een periode worden de fouten die optreden in het oog gehouden en als die goed blijven kan de DLM de DARE overrulen en zo blijf je op een hoger profiel staan, dit alles als BGC natuurlijk u op het testsysteem gezet heeft!

groetjes, Elsa

Reputatie 3
Badge +2
hier nog altijd 20/2 :-(
Het zou interessant zijn voor ons als Belgacom een soort van intekenmodule voor beta-testing van bepaalde technologieen zou voorzien vie e-services. Dan zouden de klanten die het willen, en er iets van kennen, snel deze nieuwe technologie krijgen. Als er dan iets scheelt met de verbinding dan weten deze mensen ook direct waaraan het ligt. Mensen die er minder/niets van kennen, en die het misschien zelfs niet zouden merken, komen dan pas later aan bod.

Als ik dit zo nalees dan klinkt het wel wat egoistisch, maar ik hoop er op dat jullie snappen wat ik bedoel.
Badge
30 Mbps proberen opkrikken naar 50, daarna de 20 Mbps profielen naar 30 proberen zetten. Dat is toch een omgekeerde wereld? Waarom niet eens onderaan beginnen bij de sukkelaars zoals ondergetekende die al van in het begin vast zitten op 16,5 en nog nooit van een aangekondigde snelheidsverhoging hebben kunnen genieten? Die DLM om de 20 Mbps lijnen op te krikken, dat moet toch ook lukken op de 16,5 (om daar bvb. 20 van te proberen maken).

Ik heb de pech om het eerste huis te zijn op de lus dat maar 16,5 krijgt wegens 'te ver'. De buren hebben 20Mbps. Mijn modem staat met kabeltje van 1 meter op het aansluitpunt, de buren mogen 18 meter interne bekabeling gebruiken, krijgen nog altijd 20Mbps, terwijl hun werkelijke afstand dan meer is dan mijn afstand. Vanuit technisch standpunt is dat zo belachelijk dat het groot is. De technieker die me kwam aansluiten kon enkel beamen dat de 16,5 in mijn geval wel heel streng was, maar dat de afstand blijkbaar de meest bepalende factor is in het toekennen van profielen.

Waarom niet gewoon mogelijk maken dat DLM op vraag van de klant geactiveerd wordt (via een automatisch 0800 nummer, lijkt me eenvoudiger dan de e-services nog wat ingewikkelder te maken).
Het is ook zo dat eens je door de DLM op een hoger profiel terecht komt het daarom niet zeker is dat je op dit profiel zult blijven staan.

Zo zijn er al die van 30 naar 50 terug op 30 terugvallen zijn en dit ten gevolge van andere gebruikers die bijkomen op dezelfde multipaar kabel met als gevolg meer crosstalk die dan weer voor meer fouten zorgen.

groetjes, Elsa

Dat is nog iets dat pleit voor het toepassen van een testprogramma op aanvraag. Als je toevallig wordt uitgekozen ben je ineens blij, ook al weet je niet waarom en als je dan terugvalt dan weet je het ook niet.

Als je de mensen ervoor kan laten kiezen dan weten ze waarom ze een verhoging krijgen en dat het ineens kan uitgeschakeld worden.
hoe bekijk je of waar vind je je huidig profiel ? ik ken hier niks van. Internet is internet voor mij, al die moeilijke woorden
op je webinterface door te surfen naar http://192.168.1.1

daar zie je iets in de aard van:




















VDSL line status SHOWTIME
Downstream line rate 50192 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 19.4 dB

In dit voorbeeld is je profiel = 50/6 (50.192 kbps/ 6.048 kbps)

groetjes, Elsa
Nog ter info op ricy's blog vind je ook wat uitleg omtrent Profielen (en nog veel meer !)

surf naar : http://bgctv.skynetblogs.be/#profielen

Elsa

Is het bij iemand nog veranderd? Hier staat het nog altijd op 20/2.
wat lees jij af op je webinterface door te surfen naar http://192.168.1.1" rel="nofollow

daar zie je iets in de aard van:




















VDSL line status SHOWTIME
Downstream line rate ???? kbps
Upstream line rate ???? kbps
Downstream Training Margin ???? dB
ja dat zal wat moeilijk worden volgens mij om je nog een veel hoger profiel te geven omdat je Downstream Training Margin nu 13,4 dB is en als ze je hoger zetten gaat die nog dalen en als je onder de 11 dB zakt zullel er af en toe fouten optreden waardoor de DLM je gaat terug zetten op 20/2

moesten ze je bvb op 25/2 zetten dan denk ik dat het nog zou kunnen maar het wordt een randgeval.

Dus rekent er maar niet te veel op maar hoop doet leven hé ;-)

groetjes, Elsa
Waaruit kan ik dit zelf afleiden want als ik VDSL2tool laat lopen, zou ik een snelheid kunnen halen van 29022 kbps, afstand tot kast 420m (schatting). Die +/- 20m maakt het dus? Want houdt vdsl2tool rekening met de toepassing van DARE?
Hoe het programma VDSL2 juist werkt weet ik natuurllijk niet en ik bezie het zo geliijk hoe dit programma dan ook opgesteld is zal niet veel uitmaken want daarom zou BGC het zelfde programma moeten gebruken en aan gezien dit niet zo is ben je eigenlijk niet veel met dit programma want wat dit programma ook uitspuwt het is BGC die toch beslist en niet VDSL2TOOL. Het geeft je een leidraad en meer is het niet, en zelf al moest het Tool beter werken of nauwkeuriger zijn dan gans het sysyteem van BGC dan sta je nog even ver, als je begrijpt wat ik bedoel! .

De Dare gaat voornamelijk af op afstand en verzwakking van van je lijn die het provisioning profiel toekenen daardoor wordt je bvb als bij u op 20/2 gezet nu hebben ze een nieuw systeem in dienst de DLM (Dynamic Line Management ) en die gaat eigenlijk slimmer te werk die probeert je op een hogere snelheid te zetten en je lijn wordt gemonitord gedurende een zeker tijd en als er de error marge te groot bevonden wordt schakelt die terug,als het resultaat echter gedurende zeker tijd positief blijft wordt de provisionering van de DARE overschreven, dit is in het kort de werking .

als je suft naar :=> http://bgctv.skynetblogs.be/#dare" rel="nofollow op ricy's blog vind je ook wat uitleg hé

groetjes, Elsa
Het probleem ligt toch echt ben je lijnwaardes. 13.4 dB is namelijk te weinig om een hogere snelheid aan te kunnen.

Het minimum dat je zou moeten hebben voor degelijk te kunnen surfen is rond de 18 dB. Nu zijn er meerdere factoren die je downstream training marge (DTM) bepalen. De 3 belangrijkste zijn 1: de afstand tot de meterkast, (hoe verderaf je zit, hoe minder dB je zal hebben)

2: De kwaliteit van de (interne) bekabeling (slechte kabels kunnen het signlaal afremmen/beïnvloeden waardoor je DTM ook omlaag gaat)

3: Het profiel waarop je staat. Hoe meer data men erdoor wil sturen tegelijkertijd, hoe groter de kans op foute bits en bytes dus ook weer een lagere DTM.

Een vb. van bij ons thuis. We hadde eerst een 30/6 profiel met een DTM van 32,2 dB wat uitstekend is. We zijn toen automatisch overgezet naar een 50/6 profiel met als resultaat dat de DTM zakte naar 18,6 dB wat nog steeds voldoende is, maar toch al duidelijk een pak lager.

In jouw geval met maar 13.4 dB DTM, is het dus eigenlijk niet mogelijk om je een hoger profiel te geven. Je DTM zou dan zeker onder de 10 zakken wat echt niet aan te raden is. Je zal dit dan vooral merken door veel storing op je telefoonlijn + regelmatig verliezen van de onstabiele internetverbinding en ook je TV signaal zal er door achteruitgaan.

Het enige wat je kan doen is de bekabeling controleren of deze nog optimaal is om zo mogelijk je DTM wat te verhogen.
Als zijn NTP2007/TF2007 direct aan de intro van BGC aangesloten is dan kan hij niks verbeteren.

Of er zouden moeten contacten geoxideert zijn voor de rest zal hij niet veel kunnen doen.

Het is nu wel zo dat bgc dit wel zou kunnen proberen om de DLM eens de test op zijn lijn te doen maar spijtig genoeg heb je daar geen controle over en 't zou al kunnen gebeurd zijn zonder hij het opgemerkt heeft zoals bij mij het geval geweest is.

Ja 't zijn zoals de dokters zeggen "leren mee leven" ;-)
Reputatie 7
Badge +1
20/2 met een DTM van 13,4dB ? grensgeval inderdaad
Mijn buurman heeft ook een 20/2 profiel en heeft een nog lagere Downstream Training Margin van 12,5 dB.

Kan het ook zijn dat de koperen bekabeling in de straat of de huisaansluiting te wensen overlaat?
Het gaat hier over een oudere straat in de geburen van het Centraal station van Antwerpen waar de laatste jaren niets is gebeurd aan bekabelingswerken.

De binnen-aansluiting bestaat uit een oude koperen kabel (dateert precies nog uit de tijd dat de telefoon hier voor het eerst werd aangelegd, jaren 60) die binnenkomt van de straat tot aan de splitter van belgacom en dan de langste blauwe kabel (6m?) die bij de BBox2 werd geleverd naar de BBox2. Zou het iets uithalen als ik die kabel zou vervangen door de korte blauwe kabel (2m)? Of ligt het aan die 1,5m oude koperen kabel?
dat is goed mogelijk dat het de kabel is in straat is van BGC want je buurman heeft ook een lage waarde dus zal het niet alleen de kabel zijn die binnen komt van BGC.

het zal niet veel uitmaken of er 2m of 6m van die blauwe kabel tussen zit want op die totale lengte van de bgc kabel tot aan de ROB (glasvezelkast in straat) is dit te verwaarlozen of het zou een kabeltje moeten zijn van heel slechte kwwaliteit natuurllijk maar die blauwe kabelkes zijn in orde, steek er maar eens je 2m tussen het zal niet veel uitmaken.

om een vb te geven op 30/6 heb ik een vvb kabel van 14m tussen gezet en de DTM zakte 1 dB voor en na dat de kabel er tussen stond en ik weet dan nog niet 100% zeker of het door mijn kabel kwwam want als juist bvb een gebuur begint te dowloaden aan een seieuze snelheid kan er zelf door overspraak tussen de kabelparen ook de DTM zakken.

Zo zullen er om die reden ook veel mensen kunnen vast stellen (als ze dat natuurlijk doen want de meesten hebben er trouwens geen weet van) dat hun DTM een pak daalt omdat er bvb veel buren door de DLM op een hogere snelheid gezet worden want hoe meer buren een hoger DL profiel krijgen hoe meer de overspraak zal kunnen toeslaan.

groetjes, Elsa


Dus concreet zorgt de kabelafstand + DTM voor de keuze van je profiel?
Eigenlijk is het de DARE die een provisioning profiel toekent in functie van afstand van je lijn en verzwakking van je lijn tot aan de glasvezelkast en dit is natuurllijk gerelateerd aan DTM maart er komen nog andere zaken bij kijken.

Zo zou eventueel je afstand en verzwakking van je lijn kunnen goed zijn maar er kan interferentie optreden tussen de verschillende kabelparen die in dezelfde BGC kabelbot zitten.

Dus eigenlijk zou je het anders kunnen formuleren en zeggen dat de DTM de afstand en de verzwakking zal overulen indien deze te laag net zoals de DLM de provisioning van de DARE kan overrulen

Eigenlijk heb ik nog nergens een gedetaileerde uiteg gevonden wat voor metingen de DARE juist uitvoert.

groetjes, Elsa
Reputatie 2
Badge
Elsa, zou er kans zijn dat mijn lijn opgewaardeerd wordt ?

Hier mijn waarden :


































VDSL line status SHOWTIME Wireless Enabled Serial Num LK10039DP190553
Downstream line rate 20048 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Upstream line rate 2040 kbps
Downstream Training Margin 21.8 dB


Grt
inderdaad dit ziet er iets uit dat kan opgewardeeerd worden.

Maar het probleem is dat je daar zelf geen inspraak in hebt en dat BGC aan deze uitrol bezeig is en moet je gewoon afwachten tot je aan de beurt komt.

Ik heb trouwens tot nu toe al van iemand vernomen dat je dit aan bgc kunt aanvragen en dat ze je op die vraag op de DLM gaan zetten.

En ik zelf heb bij BGC niks te piepen !!!

groetjes, Elsa

Reageer