Belgacom versnelt vast netwerk (Bron: artikel uit De Tijd)

  • 27 September 2011
  • 10 reacties
  • 4145 Bekeken

  • Practitioner
  • 2518 reacties

De telecomoperator Belgacom, goed voor 1,6 miljoen breedbandklanten, steekt een tandje bij in de strijd met Telenet voor het snelste internetaanbod. Uiterlijk tegen 2014 wil Belgacom zijn klanten tot 100 megabit per seconde aanbieden, een snelheid die Telenet nu reeds claimt via zijn kabelnetwerk.

Belgacom doet geen ingrijpende veranderin­gen. Fiber to the home (ftth, of glasvezel tot bij u thuis) komt er nog niet. Belgacom blijft voor de laatste honderden meter van zijn net­werk een beroep doen op de oude trouwe koper­kabel. In het kastje bij u in de wijk gaat Belga­com wel sleutelen.

In samenwerking met de telecomproducent Al­catel-Lucent pioniert Belgacom met de zoge­naamde http://bgctv.skynetblogs.be/#vdsl2vectoring" target="_blank. Die is het beste te vergelijken met een gesofisticeerde hoofdtelefoon. Zoals die erin slaagt interferentie tussen de geluidsgolven weg te werken en voor een mooier geluid te zorgen, zo kan vecto­ring interferentie tussen de koperkabels uitsluiten. Dat resulteert in een hogere snelheid.

Belgacom wil uiterlijk tegen 2014 zijn klanten 50 Mbps (megabit per seconde) aanbieden. Dat is voldoende om tezelfdertijd naar vijf HD-zenders te kijken. Wie zijn aansluiting enkel ge­bruikt voor internet kan snelheden tot 100 Mbps halen. Vandaag kan een Belgacom-klant maximaal 30 Mbps halen.

Belgacom wil Telenet counteren. Die Vlaamse kabeloperator claimt nu het snelste inter­netaanbod te hebben, zelfs tot 100 Mbps. Komt Belgacom dan niet rijkelijk laat? 'Die geadver­teerde snelheid is in theorie en haal je enkel als er in je geburen niet te veel mensen op dat aanbod intekenen. De Telenet-kabel moet je immers delen met honderden andere huizen. Belgacom heeft per huis een aparte koperkabel die vertrekt van het kastje in de straat', zegt Wim De Meyer, verantwoordelijk voor het netwerk.

Wie binnen een paar jaar wil intekenen op het aanbod, heeft een nieuwe modem nodig.

Hoeveel de investering in de vernieuwing van het netwerk bedraagt, wil Belgacom niet kwijt.




10 reacties

nog wat meer info : http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetail/ND_20110927_alcatel_lucent.page
nog wat meer info : http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetail/ND_20110927_alcatel_lucent.page" rel="nofollow



mvg
Het zal beter zijn dat Belgacom, de glasvezel gaat gebruiken tot bij de klanten, dan is die kommer en kwel definitiief gedaan. dan is iedereen content.

Groeten.
't staat in het artikel, met Fiber to the home zijn ze nog niet bezig... zijn enkel paar proefprojecten mee geweest.

wellicht dat het kostenplaatje van zo'n 7 miljard euro er iets mee te maken heeft

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Dat zal trouwens niet in elk huis en zeker niet in grote apartementsblokken even simpel zijn...
Het zou eigenlijk beter zijn, dat ze al elke klant op 30Mbps zouden kunnen zetten.
Op het moment dat de concurrentie veel meer kan bieden dan zal FTTH er wel vlugger komen denk ik, het is altijd wikken en wegen.

groetjes, Elsa

PS:

Bij de Walen zijn er proefgezinnen en ik heb gevraagd aan een BGC tecnieker of ik daar ook niet kon aan mee doen als proefgezin,

waarop hij ludiek antwoordde dan zou ik zeker ook al een proefgezin geweest zijn !
Waarom nog reageren op een artikel van bijna een jaar geleden...? Onbeslist
Ja xenne zal nog eens gegoogeld hebben zeker
ik reageerde op een post van Pink van deze morgen, Rocy... dus je moet mij niet beschuldigen van het kicken van deze topic

mvg
Ge bedoelt Mette zeker, want Rocy zie ik hier toch niet staan zenne , weer laat op de lappen geweest zeker of al de eerste zonneslag gekregen mss !

groetjes, Elsa

Reageer