Beantwoord

Beeld op één HD


Reputatie 3
Badge
Bij sommige programma's op één krijg ik zwarte randen te zien aan de zijkant,het rare is dat die er alleen maar zijn als ik hd kijk ( kanaal 1 )en niet als ik zonder hd kijk ( kanaal 30 ).Ik heb bij optie gekeken en staat aangegeven zonder schermranden.Herstart van mijn decoder gedaan maar het blijft gewoon hetzelfde,zelfs bij de instellingen van de TV gaan kijken maar alles is goed ingesteld.Is er iemand die hier meer over weet en hoe dit is op te lossen.
icon

Beste antwoord door Martin 8 May 2017, 14:31

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

14 reacties

Over welke uitzendingen gaat het juist.
Reputatie 3
Badge
gisteren was dit de kampioenen,vandaag was dit de film van 14.00 uur mogelijk nog andere maar enkel in hd.
die banden heb ik ook, dat is normaal bij die oude films die niet in 16/9 uitgezonden worden.
Reputatie 3
Badge
Ik moet wel zeggen dat als ik niet hd kijk de optie voor schermranden wel kan aanpassen .Weet niet is dit er iets mee te maken heeft vroeger lagen mijn hd zenders vanaf kanaal 30 nu na installatie nieuwe decoder liggen die vanaf kanaal 1 en de andere vanaf kanaal 30.
Reputatie 3
Badge
Ja oke,maar bij niet hd heb ik een normaal beeld zonder de randen,dat is ergens de vraag waarom die banden in hd en geen banden bij niet hd.
bij sd en hd is de verhouding tussen horizontale / verticale resolutie niet de zelfde, daarom dat je bij deze uitzendingen dan geen zo'n breede balken ziet.
SD 576 4:3
HD 1280 16:9

Maar er zijn er die dit nog veel beter kunnen uitleggen, dus best wachten op hun professionele uitleg 😉
Reputatie 3
Badge
Oke,bedankt Martin voor je deskundige uitleg.
dat zal je nog moeten afwachten aan de reactie van anderen of ik deskundig genoeg ben ☺️
groetjes, Martin
Reputatie 4
Badge +1
Ja oke,maar bij niet hd heb ik een normaal beeld zonder de randen,dat is ergens de vraag waarom die banden in hd en geen banden bij niet hd.

Tenminste nog iemand die hier eens uitkomt dat je op een SD beeld even goed kan zien als HD beeld. Ik zag daar ook geen verschil op. de optie die ik nu genomen heb is voor het aantal niet voor de kwaliteit.
Nog steeds blijkt het compleet onbegrip over de uitgezonden standaards voor TV en meer speciaal digitale TV ... dus herhaal ik mijzelf nog maar eens ...
Het opgegeven cijfer in de standaards bvb 576 of 720 of 1080 (2160, 4320!) zijn het aantal VERTIKALE scanlijnen en dus de VERTIKALE resolutie. Dat heeft niets te zien met de HORIZONTALE resolutie, noch met de schermbreedte.
576(i/p) komt overeen met de oude "625 lijnen" standaard en heeft normaal een HORIZONTALE resolutie van 720 beeldpunten per scanlijn. Het analoge signaal heeft een 4/3 verhouding, het digitale signaal is echter 16/9 !
HD is 1080(i/p) (en bij mijn weten dus geen 1280) en heeft een HORIZONTALE resolutie van 1440 of 1920 beeldpunten per scanlijn en wordt uitgezonden in 16/9.
Normaal werkt er een "upscale" chip in uw TV mee om het signaal te herwerken zodat de volle schermresolutie kan gebruikt worden bvb 1920x1080 beeldpunten. Let wel: als uw TV geen beeldscherm heeft met zoveel beelpunten maar bvb 1440x900 dan verlies je in principe beeldinhoud maar dat is in dit geval niet zichtbaar, andersom wel natuurlijk.
Zwarte balken aan de zijkanten zijn ofwel het gevolg van een daadwerkelijke uitzending in 4/3 formaat omdat het origineel in 4/3 werd opgenomen (maar op 16/9). In principe kan men zijn (moderne) TV zo afregelen dat men automatisch een schermvullend beeld heeft maar dat is niet steeds een goede oplossing ivm ere beeldvervorming.
Waarom dat op de TS zijn TV een verschil geeft tussen SD en HD begrijp ik niet. Mogelijk een afstelling in de TV die niet helemaal klopt ?
BTW ... voor wie geen verschil in beeldkwaliteit ziet tussen SD en HD signaal die heeft ofwel een TV die geen (of slecht) HD ondersteunt, of de TV afregeling zit fout, of hij/zij heeft een goede bril nodig ... en, neen, men heeft geen stinkdure TV nodig om het verschil te zien, men moet enkel goed kijken ... 😆
Ronaldo, als je u wilt nog verder verdiepen in deze materie dan vind je tal van goed sites die alles goed uit de doeken doen en enkele van die links vind je hier
Meer voer om alles uit te dokteren
en hier
Reputatie 4
Badge +1
@Regulus, zolang dat ik met mijn full 56" 3HD SMART TV waar ik schitterend beeld op heb. Ik ben nu van plan als deze versleten is één of twee maten groter te kopen speciaal voor het voetbal en andere sporten. Voor film is het ook spectakulair ander geeft liever z'n geld uit in het café.
ja en dan ? ... het feit dat men een sjikke Ferrari in zijn garage heeft staan betekent nog niet dat men weet hoe men er moet mee rijden ... alors , big is beautiful ? 😁
Waarom dat op de TS zijn TV een verschil geeft tussen SD en HD begrijp ik niet.
Mogelijk een afstelling in de TV die niet helemaal klopt ?

Niet alleen bij TS , zelf ook na uitvoerig uittesten van alle mogelijke combinaties die er voorzien zijn van beeldinstelling op zowel decoder en Full HD TV.