Beeld bevriest


Regelmatig, 6 à 7 maal per avond bevriest het beeld.

Wanneer ik niets doe krijg ik na enkele minuten de melding dat de zender tijdelijk niet beschikbaar is.

Maar dit is eigenlijk niet waar want wanneer ik even een kanaal hoger of lager schakel is akkes weer in orde.

Vandaag nog de helpdesk gebeld, men ging mij terugbellen maar ik heb niets meer gehoord.

Dit probleem is al vele maanden bezig en zou toch ooit eens opgelost moeten geraken.

11 reacties

heb je uw modem al eens gereset (zonder spanning gedurendde 10 seconden en terug onder spanning zetten en volledig laten opstarten)

Hoe is je decoder met je modem verbonden via een vaste utp netwerkkabel of gebruik je Homeplugs zoals devolo (signaal via elektriciteits draden)

Deze zorgen ook geregeld voor problemen en meer bij HD programma's dan bij SD programma's en allebei kan ook.

groetjes, Elsa
Het resetten van de modem heb ik al zeer dikwijls gedaan, dit geeft geen resultaten.

En ja, ik gebruik 2 ethernetadapters via het electriciteitsnet (PLC) van Belgacom.

Het signaal ontvang ik via een B-Box 2 modem.

Stephaan
Kan je als bij wijze van test de modem met de decoder verbinden met een lange utp netwerkkabel die je voorlopig over de grond legt om uit te vissen of het probleem dan van de baan is.

Zo kan je 100 % zeker weten of het aan de devolo's gelegen is.

Ander de devolo's eens initialiseren al kan het zijn dat dit ook geen soelaas zal brengen (hoe je dit doet zie hieronder)

het best is als je de methode met de utp netwerkkabel eens kan uitvoeren.


De PLC-adapter (ethernetadapter via het elektriciteitsnet) opnieuw initialiseren






Met deze procedure kunt u uw PLC-adapters herinitialiseren ingeval zij onderling niet meer optimaal communiceren (d.w.z. als het lampje Image met het huisje niet groen brandt).
  1. Laat de adapters aangesloten op het elektriciteitsnet en druk gedurende 20 seconden op de knop naast de kabelingang (d.w.z. tot het voedingslampje Image uitdooft). Doe dit voor beide adapters in gelijk welke volgorde.
  2. Als de adapters geherinitialiseerd zijn, moeten ze opnieuw geconfigureerd worden. Maak daarom de kabels van de adapters los en verwijder ze uit de elektrische contactdozen.
  3. Sluit beide adapters aan op twee elektrische contactdozen die zich bij voorkeur in eenzelfde lokaal bevinden (d.w.z. in gelijk welk lokaal).
  4. Druk op de knop die zich naast de kabelingang van een van de adapters bevindt (eenmaal drukken volstaat). Beeld -Druk op de knop die zich naast de kabelingang van een van de adapters bevindt
  5. Druk vervolgens op de knop van de tweede adapter (ook hier volstaat eenmaal drukken).
  6. De adapters zullen nu opnieuw geconfigureerd worden. Zodra het lampje Image met het huisje permanent groen brandt, is de configuratie voltooid en kunt u de toestellen opnieuw op hun oorspronkelijke plaats aankoppelen (vergeet niet de kabel weer aan te sluiten).

U bezit een 3de of 4de adapter
  1. Sluit de adapter aan in hetzelfde lokaal als een van beide andere adapters (gelijk welke).
  2. Druk op de knop van de reeds opnieuw geconfigureerde adapter (eenmaal drukken volstaat).
  3. Druk vervolgens op de knop van de 3de of 4de adapter (ook hier volstaat eenmaal drukken).
  4. Wacht even tot het lampje met het huisje Image van de 3de of 4de adapter groen brandt.
  5. Sluit de adapters opnieuw op hun oorspronkelijke plaats aan en vergeet niet de kabels opnieuw aan te koppelen.






groetjes, Elsa
Elsa,


Ik heb vastgesteld dat bij de ene devolo het huisje permanent groen brand en dat bij de andere devolo het huisje groen knippert.

Dus zal ik de procedure eens uitvoeren.

Stephaan
Dit is normaal de mogelijke toestanden van het huisje:

















Groen: HD is mogelijk via deze verbinding
Oranje: enkel SD is mogelijk via deze verbinding
Rood: TV is niet mogelijk via deze verbinding (maar wel internet)
Uit: er is geen verbinding tussen beide PLC-adapters


Als je blijft problemen hebben is de methode met een netwerkkabel natuurlijk ideaal om uit te vissen of het aan de devolo's ligt,

Heb je een lange netwerkkabel om eventueel dan een test te doen?
Elsa,

Een lange netwerkkabel heb ik niet die zou trouwens 10m lang moeten zijn.

Ik ga morgen voormiddag eerst proberen met het initialiseren van de devolo's.

Hopelijk brengt dit soelaas.

Alvast bedankt

Stephaan
Ok dan wachten we het resultaat af .

In verband met de kabel die mag tot 100 m lang zijn , maar je moet er wel één hebben hé !

groetjes, Elsa
Elsa,


Zondagmorgen het initialiseren van de 2 devolo's uitgevoerd.

Eveneens de decorder gereset.

Van gisteren voormiddag geen stilstaand beeld meer gezien tot vanavond (maandag 19u) en terug een probleem.

Dus, de zoektocht gaat verder.

Stephaan
het zal wel iets te maken hebben met je devolo's maar je kunt nog altijd overwegen om een Factoryreset te doen van je ddecoderr wat nooit kwaad kan al vrteeds ik er voor ddat het niet veel aarde aan de dijk zal brengen.

zie op ricy's blog hoe je een Factory reset kunt uitvoeren : surf naar :=> http://bgctv.skynetblogs.be/#FactoryResetbgcDec


Spijtig dat je geen lange utp kabel van iemand kunt bemachtigen om de test te doen en je decoder hiermee te verbinden met de modem.

Heb je dit probleem al van in het begin gehad .

Elsa

Dit staat op ricy's blog ivm factoryreset van de decoder:


Factory Reset van BGC-decoder:
⚠ (Knoppen op frontpaneel van decoder gebruiken niet van afstandsbediening !)


Voor een Belgacom V3-decoder
Trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
Druk de volgende 3 knoppen op de decoder tegelijkertijd in <"ON/OFF"> + "MENU" + "OK"
tot de boodschap "FACr" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan de de 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "FACr" ziet, kan even duren)
.PS: hebt wat geduld bij de V3 kan dit gemakkelijk 30 tot 45 minuten duren !

Voor een Belgacom V4-decoder
1) trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
(of gebruik de aan/uit schakelaar aan de achterkant v/d decoder i.pv. de stekker)
2) Druk de volgende 3 knoppen op de decoder tegelijkertijd in "MENU" + "BACK" + "OK"
tot de boodschap "START DRa" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "START DRa" ziet, kan even duren)
⚠ Lukt ook door direct bij stap 2 te beginnen
(duurt wel lang voor je 'Launch Dir' en 'Start Dra' ziet verschijnen op het display)

beste,


kan zijn dat het probleem in de kabel zelf ligt ,maar dan moet ge een technieker langs laten komen !
't zal wel aan de devolo's liegen maar je kan altijd zelf ook eens de lijntest doen als beschreven in ricy's blog:

http://bgctv.skynetblogs.be/#testuwbelgacomlijn

daar staat:


Test uw Belgacom lijn... ©

Hallo,

Voortaan kunnen Belgacom klanten zélf hun lijn testen via de e-Services!
We informeren u over de algemene status van ons netwerk en
doen een gedetailleerde test van uw Belgacom lijn.
Zo controleren we onder meer de configuratie van uw modem
en de kwaliteit van de verbinding.

Dankzij de lijntest zijn Belgacom klanten beter geïnformeerd in
geval van problemen en wordt het eenvoudiger om hulp te vinden.

Probeer het zelf via de e-Services (onderdeel “Mijn administratie”)
of via de rechtstreekse link:
https://admit.belgacom.be/eservices/wps/myportal/myAdministration/mySelfRepair" rel="nofollow

Vriendelijke groeten,
Eva van Belgacom


☻ Twee manieren om op de e-services pagina naar de link "Test mijn lijn" te gaan

  • Als je via de donkerblauwe menubalk bovenaan de e-sevices pagina:
KLikt op Mijn overzicht (dit is eigenlijk de default pagina die opent na inloggen op e-services)

links onder staat <Mijn Administratie>

Facturatie adres

Mijn Klacht opvolgen

Mijn Support Test mijn lijn

Mijn e-Sevicess profiel



  • Als je echter via de donkerblauwe menubalk bovenaan eerst op:
Mijn administratie klikt

rechts onder staat <Mijn Support>


Een probleem met uw Belgacom diensten?
Kijk zelf na wat de status is van ons netwerk en of er een defect is op uw lijn.


Test mijn Lijn




Terwijl u wacht wordt het volgende getest:
• De kwaliteit van de lijn
• De configuratie van onze systemen
• De instellingen van uw modem






Reageer