Vraag

Bbox3 (Lan verbinding + USB-poort)

  • 16 November 2016
  • 8 reacties
  • 900 Bekeken

Ik zit met een raar fenomeen denk ik.
Ik heb sinds kort een Bbox3 (ik vermoed van Technicolor), het internet verkeer loopt vlot via wifi en kabel.

Maar als ik met de laptop die naast de Bbox3 staat via de lan-kabel connectie maak (noemt het netwerk Proximus_Fon?, zie bijlage1) wat ik zeer raar vind, want als ik kijk naar het intern ip-adres is het wel degelijk 192.168.1.4 en modem 192.168.1.1.

Als ik dan via de browser naar 192.168.1.1 surf, verloopt het intern verkeer zeer traag, extern internet werkt wel snel. (Dit is ook zo met wifi?)
Ik ben tegen dit probleem aangelopen omdat ik via de USB poort van de Bbox een externe harde schijf gekoppeld heb, en ik deze probeer te bereiken via deze laptop.

Via een andere laptop die via Wifi aangesloten is kan ik de externe schijf wel bereiken. (Bijlage 2)

Besturingssysteem van deze laptop's zijn Windows 10 (32bit, wel connectie met externe schijf) en (64bit, geen connectie met externe schijf). Firewall regels op laptop's staan gelijk.

Kan de bbox3 niet goed overweg met 64bit besturingssysteem, of kan het ergens anders aan liggen?

8 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Netwerken via kabel hebben normaal gezien nooit een naam. Windows geeft aan bekabelde netwerken vaak dezelfde naam als het draadloos netwerk van die modem waarmee de computer verbonden is geweest. Dus waarschijnlijk ben je op een gegeven moment met de Proximus Fon verbonden geweest en heeft Windows dit onthouden. Dus opletten dat je draadloos steeds verbindt met de privé wifi (Wifi-2.4-61B5 zoals in je tweede screenshot).

Staat het netwerk in het netwerkcentrum van Windows aangeduid als "particulier netwerk"? En staat netwerkdetectie ingeschakeld?
Reputatie 7
Badge +1
Windows geeft aan mijn LAN-verbinding ook de naam Wifi 2,4, alhoewel dat nonsens is.
In het netwerkcentrum staat particulier netwerk en netwerkdetectie is ingeschakeld.
Reputatie 2
Badge
volgens mij maakt je laptop nog steeds een verbinding via de WiFi ipv via de LAN-kabel, en kan je in dit geval best de WiFi van die laptop gewoon uitschakelen.
Bovendien is die idd zelfs via je FON hotspot met je modem verbonden, wat geeft dat die laptop via FON alleen naar het internet kan, en dus niet je harde schijf kan bereiken.
De tweede laptop is duidelijk met je privé WiFi netwerk verbonden (Wifi-2.4-61B5) en kan daarom wel aan de harde schijf.
Het feit dat je vindt dat het intern verkeer traag verloopt, is omdat de interne paginas van de modem nu eenmaal nogal aan de trage kant zijn.
Badge +4
Windows geeft aan mijn LAN-verbinding ook de naam Wifi 2,4, alhoewel dat nonsens is.
Bij mij ook de naam Proximus fon2 (ethernetverbinding), is ook met kabel aangesloten... dus windows neemt zo maar een naam op.
Bij mij was het inderdaad ook verwarrend want als ik rechtstreeks aangesloten ben met mijn ethernet netwerkadapter kaart op de BBOX
(in plaats van met mijn wifi netwerkadapter kaart), is de naam letterlijk de zelfde als deze van de BBOX zijn wifi SSID.
Daarom heb ik de naam veranderd in 'BBOX Ethernet'.
Reputatie 6
Badge +3
volgens mij maakt je laptop nog steeds een verbinding via de WiFi ipv via de LAN-kabel, en kan je in dit geval best de WiFi van die laptop gewoon uitschakelen.
Bovendien is die idd zelfs via je FON hotspot met je modem verbonden, wat geeft dat die laptop via FON alleen naar het internet kan, en dus niet je harde schijf kan bereiken.
De tweede laptop is duidelijk met je privé WiFi netwerk verbonden (Wifi-2.4-61B5) en kan daarom wel aan de harde schijf.
Het feit dat je vindt dat het intern verkeer traag verloopt, is omdat de interne paginas van de modem nu eenmaal nogal aan de trage kant zijn.


Maar als je op FON zit, kun je helemaal niet aan de interface van de modem.
Nee dat is het rare. Via Wifi en Lan kan ik via netwerk aan de andere pc's op het netwerk, ook aan de interface van de modem.
Maar ik kan geen connectie maken met de harde schijf gekoppeld aan de usb poort op bbox3.

Reageer