Vraag

BBOX 3 port forwarding en configuratie

  • 3 May 2016
  • 5 reacties
  • 999 Bekeken

Ik heb een bbox 2 die moet vervangen worden door een bbox 3 met volgende configuratie op de bbox 2
- een eerste synology server op vast ip 192.168.1.64:5000
- een tweede synology server op vast ip 192.168.1.65:5000

- de eerste externe toegang gaat via netwerknaam.dyndns.org:4000 via portforwarding aar de 192.168.1.64:5000
- de tweede externe toegang gaat via netwerknaam.dyndns.org:5000 via portforwarding naar de 192.168.1.65:5000

Kan ik deze configuratie identiek overbrengen naar de bbox 3 ?
- dezelfde vaste interne adressen, rekening houdende met de dhcp pool en vaste tv ip adressen in de bbox 3 ?
- volgens een eerste test kan ik voor de 2 vaste ip adressen xxx.64 en xx.65 NIET dezelfde interne poort 5000 op de bbox 3 gebruiken zoals op de bbox2 en zou ik één server een andere interne poort moeten toewijzen op het vaste ip adres met ook een herconfiguratie van die server ?

Graag technisch advies,
Vriendelijke groeten,

5 reacties

De dhcp pool van de bbox3 loopt tot 192.168.1.99 (tot 63 voor devices en 64 tot 99 voor TV decoders)
Eigenlijk zou je beter buiten die pool werken dus ipv 64 en 65 bvb 101 en 102.
Als je één regel in de portforwarding ingevoerd hebt en het lukt niet om de tweede regel in te voeren laat de bbox3 eerst een rebooten door zijn spanning 5 seconden weg te nemen. Eigenlijk is het altijd best na instellingen veranderd te hebben van eens de bbox3 te laten rebooten, zeker als je iets denkt vast te stellen dat niet werkt of lukt.
=> Synology NAS voorbeeld
Volgens de bijgevoegde screenshot loopt de dhcp TV POOL van 192.168.1.64 tot 192.168.1.127.
Kan ik deze zelf beperken tot 192.168.1.99 zoadat ik volgens jullie voorstel de vaste ip adressen kan instellen van de synology servers, pc's etc
vanaf 192.168.1.100 tot 192.168.1.127 of heeft u een andere suggestie ?

Ik kan, ter info meegeven dat men inderdaad telkens men wijzigingen aanbrengt in de port forwarding rules men de gegevens moet opslaan en telkens de modem moet rebooten om deze effectief operationeel te maken... (bug in de systeemsoftware van de modem/router denk ik.)

Extra vraag : als ik de BBOX 3 aansluit op de vdsl lijn en indien er zich een configuratieprobleem zou voordoen, kan ik dan desnoods mijn BBOX 2 terug tijdelijk aansluiten in afwachting dat ik de BBOX 3 definitief kan installeren?
Wij kunnen ons geen risico's nemen van een onderbreking van de internetaansluiting gezien de professionele activiteit.

Vriendelijke groeten,
Volgens de bijgevoegde screenshot loopt de dhcp TV POOL van 192.168.1.64 tot 192.168.1.127
Is dat een screenshot van een Sagemcom bbox3 want in de Technicolor versie zie je dit niet staan die TVpool.
Maar je kan die eventueel veranderen en beperken tot 192.168.1.99, en als de veranderde waarden er blijven instaan na reboot van de bbox3 is het in orde.

vanaf 192.168.1.100 tot 192.168.1.127 of heeft u een andere suggestie ?
je kan evengoed kiezen voor 118 en hoger dan moet je zelf niks veranderen aan je DHCP instellingen
de gegevens moet opslaan en telkens de modem moet rebooten om deze effectief operationeel te maken

Dat is voor nogal wat instellingen het geval dat je eens moet rebooten vooraleer de veranderde instellingen overgenomen worden.
Extra vraag : als ik de BBOX 3 aansluit op de vdsl lijn en indien er zich een configuratieprobleem zou voordoen, kan ik dan desnoods mijn BBOX 2 terug tijdelijk aansluiten in afwachting dat ik de BBOX 3 definitief kan installeren?
Wij kunnen ons geen risico's nemen van een onderbreking van de internetaansluiting gezien de professionele activiteit.

Je kan indien dit moest voorvallen de bbox2 terug aansluiten heb ik al een paar keer gedaan zonder problemen.
Maar eigenlijk hoef je dat niet te doen, stel dat je er zou in slagen om de instellingen zodanig om zeep te helpen in je bbox3 dan kan je gewoon een factory reset uitvoeren door in het verborgen resetknopje achteraan via het gaatje in te drukken tot leds vooraan doven en en dan loslaten. Dan ben je weer vertrokken met een bbox3 zoals die origineel stond ingesteld en kan je weer instellingen veranderen.

Reageer