BBOX 3 administrator - DNS settings

  • 7 December 2013
  • 26 reacties
  • 33961 Bekeken


Beste,


Mijn BBOX 2 is vandaag overleden en heb ik een BBOX3 gekregen.


Ik vroeg is deze makkelijk in te stellen? Jazeker zeiden ze.


Thuisgekomen, aan het instellen ik mis de helft van de mogelijkheden van de BBOX2.


Na wat gegoogle kom ik erachter dat de admin via belgcaom Technische dienst gaat.


Ik bel naar de technische dienst en deze weet van niets en verwijst me door naar dit forum.





Dus mijn vraag: Hoe ga je als admin in die verrekte bbox 3.


ik ben het ondertussen vrij zat van beperkingen op dat spul.


no admin, no bbox3 let's go fritzbox of ander router en bbox3 bridgen..





Een geirriteerde It'er.




This topic has been closed for comments

26 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Hallo, ik ben een proximus FULL tech en zal hier een paar dingen verklaren voor mensen die geavanceerde services willen gebruiken, misschien dat dat een beetje helpt :-)
Als je even logisch nadenkt dan weet je dat een bedrijf als PROXIMUS alle klanten moet vertegenwoordigen en ook de mensen met minder verstand van ICT.
Ergens logisch dat je als bedrijf dan sommige dingen moet afschermen als bescherming voor de (prive) klant zelf, ik lees veel over die EXPERT en ADMIN login.
In realiteit kan je hier een aantal dingen meer instellen, maar dit is niet enkel gericht op instellingen die met internet connectie te maken hebben, het gaat hier meer om diverse dingen die het functioneren van de PROXIMUS TV, VOIP etc kunnen verstoren bij verkeerd ingesteld te zijn!!! (zoals de prioriteit van TV en VOIP op internetverkeer zodoende de kwaliteit hiervan te garanderen)

Wil je een eigen DNS etc instellen ?
Hang je eigen router aan de BBOX3, schakel bij netwerkverbinding => Internet => PPP-geactiveerd => UIT.
Maak een PPPOE verbinding met je router zijn WAN en je kan dan zelf alles instellen hoe je het wil in je eigen router.
De modem maakt dan automatisch een bridged connectie met internet en doet een bypas op de BBOX3 zijn routing functionaliteit. (Fixed IP is gekoppeld aan je PPPOE login, dus die vraag is dan meteen ook beantwoord, dus dan krijgt je eigen router je Fixed IP 😉 )
Let wel op !!! Je decoder moet dan wel nog altijd rechtstreeks aangesloten zijn op je BBOX3 daar deze gebruik maken van apparte VLAN, je Decoder heeft geen actieve PPPOE sesie nodig om correct te functioneren. (Welke VLAN weet ik niet of ik dat zomaar publiek kan maken voor veiligheidsredenen)

Hopelijk helpt dit jullie een beetje verder, Like dit bericht zodat dit sneller in de zoekresultaten komt en zodoende meer mensen kan helpen 😉
dat zal geen probleem zijn, gewoon even proberen en dan ben je zeker.
Vraagje,
Kan op de 2e pppoe sessie met een andere account dan de 1ste worden ingelogd? (Dus met ander proximus login/wachtwoord)
Ik beschik over 2 abonnementen op internet maxi.
Super ik was hier al meer over aan't zoeken.
ben zelf al 17 jaar systeembeheerder en oh ik kreeg me wat mensen aan de helpdesk van proximus foei foei
ik dacht dat telenet erg was maar hier ook...

ik wil gewoon wat poorten open hebben zodat ik mijn domotica en zo buiten kan bereiken...
bij telenet ging dat zo even port forwarding doen en hup klaar...

dus in feiten zoals je hier zegt kan ik de modem gewoon in een Bridge modus zetten via

netwerkverbinding => Internet => PPP-geactiveerd => UIT.
heb ik dan geen username en wachtwoord nodig ? op mijn eigen modem.

en dan kan ik zelfs de wifi uitzeten van de proximus modem en dan een router er achter die de rest gaat regelen...

dat zou nice zijn .... hoop dat ik dan de porten open heb om alles te doen.

kan dit ?

thx voor de hulp
Geblokkeerde poorten en deze die je kan openen via http://proximus.be/myproximus vind je hier:
http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ports_unblock_webtrouble/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-website/internetpoorten-openen.html

Poorten die proximus sluit : hier

Nog wat informatie en linken vind je hier : http://bgctv.skynetblogs.be/#geblokkeerdepoorten

Je start de pppoe sessie met de zelfde login/wachtwoord als deze die in de bbox geopend wordt
er zijn er ook die gewoon alles laten ingesteld staan op de bbox den een tweede identieke pppoe sessie starten op hun router naast deze van de bbox.

Als je de bbox pppoe uitzet zullen de fon signalen niet meer uitgezonden worden ook al is dit maar van belang in feite vooe anderen maar minder voor u eigen.

NB: er wordt gezegd : "Decoder heeft geen actieve PPPOE sesie nodig om correct te functioneren"
behalve bv als je ook Netflix via de coder wilt gebruiken.
Reputatie 3
Badge +1
Super ik was hier al meer over aan't zoeken.
ben zelf al 17 jaar systeembeheerder en oh ik kreeg me wat mensen aan de helpdesk van proximus foei foei
ik dacht dat telenet erg was maar hier ook...

ik wil gewoon wat poorten open hebben zodat ik mijn domotica en zo buiten kan bereiken...
bij telenet ging dat zo even port forwarding doen en hup klaar...

dus in feiten zoals je hier zegt kan ik de modem gewoon in een Bridge modus zetten via

netwerkverbinding => Internet => PPP-geactiveerd => UIT.
heb ik dan geen username en wachtwoord nodig ? op mijn eigen modem.

en dan kan ik zelfs de wifi uitzeten van de proximus modem en dan een router er achter die de rest gaat regelen...

dat zou nice zijn .... hoop dat ik dan de porten open heb om alles te doen.

kan dit ?

thx voor de hulp


Inderdaad, je moet wel de router zijn WAN instellen dat hij een PPPoe sessie aanmaakt, hiervoor heb je ooit van Belgacom/Proximus een brief ontvangen met je "internet login" rond de tijd van de aansluiting. Indien je dit niet meer weet kan je dit wijzigen op de My Proximus pagina onder "mijn producten" en daar je "internet (confort, maxi etc)" nemen. Hier zie je normaal onder "abonnement" je login staan in de vorm van 2 letters gevolgd door 6 cijfers bv. fd123456 of pr654321 staan, deze is je login voor je sessie. Dit moet je vervolledigen door er @PROXIMUS achter te zetten bv. fd123456@PROXIMUS of pr654321@PROXIMUS. Indien je het wachtwoord niet meer weet kan je daar dit ook wijzigen door op het plusje voor "mijn wachtwoord wijzigen" te drukken. Dit even ingeven in je eigen router en je bent vertrokken :-)

MVG
Is er een reden dat je aanraad van de pppoe niet meer te gebruiken v/d bbox3 ?
Ik heb daar toch nog geen nadelen van ondervonden
Reputatie 3
Badge +1
Is er een reden dat je aanraad van de pppoe niet meer te gebruiken v/d bbox3 ?
Ik heb daar toch nog geen nadelen van ondervonden


Ben jij Elsa wel ???

Alle portforwardings die niet lukken...
Reverse DNS Lookup die bij mij niet werkt.
Printers die niet werken etc...
Alle voordelen / extra functies die een vette CISCO Router geven :-)
Je eigen router met hardwarematige DMZ
...

Even dromerig ?
Heb ik wel met de echte Longhouse te maken !!
Wat heeft dat te maken dat je een tweede identieke pppoe opstart op je router terwijl je niet raakt aan je bbox3 ?
En al die IT specialisten dan die die dit zo toepassen hebben daar toch geen problemen mee ???
Nu kan ik niet meer volgen, te lang in congé geweest zeker :-)))))
Reputatie 3
Badge +1
Heb ik wel met de echte Longhouse te maken !!
Wat heeft dat te maken dat je een tweede identieke pppoe opstart op je router terwijl je niet raakt aan je bbox3 ?
En al die IT specialisten dan die die dit zo toepassen hebben daar toch geen problemen mee ???
Nu kan ik niet meer volgen, te lang in congé geweest zeker :-)))))


Was een Quote antwoord, speciaal op de vraag hoe je je eigen router achter de BBOX3 hangt 🙂
man man ik heb de fout gevonden... gewoon fataal...
ik was gaan kijken op de settings van mijn modem dus kwam ik de login gegevens tegen
deze ben ik gaan vergelijken met mijn eigen login gegevens en ja de login gegevens kwamen totaal niet overeen. ...

dus ben ik op myproximus gaan kijken.
de juiste login in mijn modem geplaatst en wachtwoord verranderd en het werkt...

nu eens kijken als het kan wat ik nodig heb voor domotica aan het werk te krijgen... en anders toch nog eens proberen met een aparte modem.
dan heb ik mischien ook een betere firewall...

thx voor de hulp allemaal.
waar kan ik vragen om porten open te zetten
6144
8855
Met een aparte router ben je in ieder geval al meer zeker dat je ingevoerde instellingen op een schone dag niet verdwenen zijn, waar er velen over klagen, enfin je zit maar...
waar kan ik vragen om porten open te zetten
6144
8855

zijn die dan gesloten ?
ik ga eens kijken op http://bgctv.skynetblogs.be/#geblokkeerdepoorten daar staat een link naar de gesloten poorten van Prox

Edit: je moet daar klikken op : zie ook deze xls file met poorten die Proximus sluit
om de xls file te downloaden waar je kan zien of die poorten gesloten zijn.
Edit2: die poorten zijn niet geblokkeerd volgens deze lijst
Edit3: zie ook eens op : http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox3portmapping
Reputatie 3
Badge +1
je kan natuurlijk ook een andere buitenpoort bv 16144 en deze naar binnen op 6144 zetten... werkt ook
Volgens de specialisten die dit al uitgetest hebben doe je dit beter niet en krijg je vroeg of laat problemen mee, ik zelf kan er niet over oordelen want heb het nog nooit uitgetest !? Maar ik wiml het wel ter info meedelen moest je problemen hebben, al zie ik niet in waarom je het zou doen aangezien die poort niet gesloten wordt door prox, maar mss wel als test.
Reputatie 3
Badge +1
Veiligheidsgericht is dit wel soms een optie Elsa, poortscanners zijn meestal standaard ingesteld om de eerste 10000 poorten te scannen, als ze dan niks vinden gaan ze verder, sommige systemen kan je de interne poort niet veranderen en dan bied dit wel een goede optie. Er zijn er maar weinig die vanaf poort 50000 beginnen te scannen 😉
Ja maar dat was het probleem niet ik zou het terug moeten opzoeken waarom er dan problemen optreden , enfin ik heb het hier gemeld dus als er iemand problemen mee ondervindt dan kan hier mee rekening gehouden worden dat het eventueel te wijten kan zijn aan het feit dat externe poort nit gelijk gezet is als de interne poort in portforwarding tabel van de bbox3
weet iemand als ik

openvpn port 1194 open kan zetten

dan kan ik mij een open vpn server met een certificaat instelleren zodat alles veilig is .

thx a lot
ga eens kijken op http://bgctv.skynetblogs.be/#geblokkeerdepoorten daar staat een link naar de gesloten poorten van Prox
klik daar op de link:
"zie ook deze xls file met poorten die Proximus sluit"
erg genoeg krijg ik dat niet aan't werken
kan ik niet iemand aan de lijn krijgen die me hiermee kan helpen

want vind ik geen oplossing ga ik terug naar Telenet want daar had je die beperkingen gewoon niet en dat werkte daar ...
HELP
bbox heropstarten heb je waarschijnlijk al gedaan na de instellingen gedaan te hebben, kunnnen ze u dan op de helpdesk 0800 22 800 niet wat verder helpen ook.
Hier zijn het meestal niet proximus medewerkers op het forum die proberen te helpen bij problemen.
ze willen op de helpdesk er niks over kwijt.
en ze zeggen dat ze de kennis er niet van hebben.

dus echt rot.
stel je vraag anders eens parallel ondertussen op het userbase.be/forum
Reputatie 3
Badge +1
OpenVPN werkt normaal wel, dit lukte mij zonder externe router (self signed certificaat), voor HTTPS ben ik uiteindelijk overgestapt op een eigen router achter de BBOX3 omdat dit maar niet wou werken met een certificaat.