b-box2 config DNS via DHCP + bugreport

  • 27 October 2012
  • 0 reacties
  • 477 Bekeken


Beste,


Kortgeleden werd er een update doorgevoerd van de bbox2 firmware, sindsdien is het vereist om het serienummer in te geven bij inloggen op de webinterface. So far, so good. Echter werden bij deze update nog andere settings aangepast waar ik minder tevreden mee ben.


Zo werd de DHCP config gewijzigd waardoor deze enkel zichzelf (10.0.0.138) als DNS server kenbaar maakt. Echter draait er intern nog een DNS server (10.0.0.42) welke prioriteit dient te krijgen. Voorheen was dit geen probleem, maar sinds de update werkt dat niet meer.


Ik heb alles geprobeerd via de web-interface, daar lijkt alles correct te staan, maar toch neemt hij deze config niet over. Ten einde raad heb ik dan maar ingelogd via telnet, en de config daar gewijzigd, nu werkt het wel weer, maar na herstarten zie ik dat de webconfig ongewijzigd blijft.




Hierbij nog een oproep aan Belgacom bij het updaten van de firmware:


1) voorzie een *correct* upgrade path, waardoor de configuratie mee wordt overgenomen. Het is NOT DONE om bestaande werkende configs te breken.


2) Testen, testen, testen. Het kan toch niet dat de config anders is dan de webinterface laat zien (ook na herstart van het toestel, cold boot)?


3) Vervang die HTTP config page eens met een HTTPS config page (ok, HTTPS kan nu ook wel, maar haal de HTTP eruit, desnoods met een auto redirect)


4) vervang de telnet interface by default met een ssh interface, waag het niet om de command line interface eruit te gooien (immers de enige manier om een correcte setup te verkijgen), maar zorg dat deze secure kan gebruikt worden.


5) Geef techniekers minstens een opleiding CCNA1 of equivalent, het hoeft niet de hele CCNA cursus te zijn, maar basiskennis netwerken lijkt me wel vereist.





Enkele jaren geleden was er ook al zoiets waar ik niet over te spreken was, de bestaande VDSL modem werd toen vervangen door de bbox2, echter hield de technieker totaal geen rekening met het huidige netwerk, zo werd intern 10.0.0.0/24 gebruikt, echter werd de nieuwe ingesteld om DHCP leases uit te delen uit het 192.168.1.0/24 subnet. Zo was de server voor clients niet meer beschikbaar gezien deze een statisch IP heeft toegekend uit het 10.0.0.0/24 subnet.





Regards,


Steven

0 reacties

Geen reactie

Reageer