Beantwoord

B-BOX 3 wifi kanaal veranderen


Reputatie 2
Badge
  • Practitioner
  • 99 reacties
Sedert installatie van B-BOX 3 is de Wi-Fi ontvangst uiterst zwak of nihil.
Met Wifi Analyzer op mijn tablet gecontroleerd op een eventueel beter wifi-kanaal.
Telkens ik de modem op het kanaal met de beste ontvangst instel, wordt dit bij controle achteraf het kanaal met de slechtste ontvangst.
Ik mag zo veel van kanaal veranderen als ik wil, steeds doet zich hetzelfde voor.
Is hier een verklaring voor ?
icon

Beste antwoord door T_Scheen 13 July 2016, 09:46

Bekijk origineel

26 reacties

On te beginnen zou ik de bbox3 eerst eens een factory reset geven.
door achteraan het verzonken knopje via het gaatje in te drukken lads doven vooraan en dan loslaten en terug laten opstarten.
Heb je dit zowel bij wifi op 2.4 als wifi op 5 GHz voor
Reputatie 2
Badge
Ik zou nog niet meteen de factory reset doen. Ik had hetzelfde probleem met mijn nieuwe BBOX3 tvv BBOX2 twee maanden geleden.
Pas toen ik de FON hotspot in de BBOX3 router settings had uitgeschakeld was alles weer OK.
Dan nog eens met Android WiFi Analyzer de beste kanaal laten kiezen en dit was het dan.
Ja maar dat is toch niet logisch dat je de fon hotspot moet afzetten, daarom moest ik in het geval zijn toch een Factory reset geven en als het niet lukt dan kan TS nog altijd de fon hoptspot uitzetten om te proberen, in ieder geval ik heb dit probleem niet meer na factory reset, Maar uiteraard mag TS starter doen wat hij zelf het beste vindt, ik geef alleen maar de tip mee omdat het bij mij in het begin ook voorgevallen is en enkel op de 2.4 GHz band, daarom dat ik de vraag stel of heij het zowel op de 2.4 als de 5GHz heeft en zo blijft mijn FON op 2.4 en 5.0 ook nog werken .
NB: bij mij ging het wel om de bbox3/T-V2
altijd interessant als je het type er bij vermeld want dit kan bij de ene een probleem zijn en bij het andere type of merk niet, en wat voor de ne een oplossing biedt, biedt niet altijd een oplossing voor de andere en vice versa.
Ja maar dat is toch niet logisch dat je de fon hotspot moet afzetten, daarom moest ik in het geval zijn toch een Factory reset geven en als het niet lukt dan kan je nog altijd de fon hoptspot uitzetten om te proberen, in ieder geval ik heb dit probleem niet meer na factory reset, Maar uiteraard mag TS starter doen wat hij zelf het beste vindt, ik geef alleen maar da tip meer omdat het bij mij in het begin ook voorgevallen is en enkel op de 2.4 GHz band, daarom dat ik de vraag stel of heij het zowel op de 2.4 als de 5GHz heeft..

Hier volg ik Elsa in mee.
Reputatie 2
Badge
Aan iedereen bedankt om mij te willen helpen.
Het B-BOX3 type vind ik nergens terug.
De 5 GHz band was OK, de 2.4 GHz heb ik nodig voor mijn notebook dat de 5 GHz band niet kan ontvangen.
Om een lang verhaal kort te houden: alles uitgebreid getest en het beste resultaat bekwam ik door de FON hotspot uit te schakelen wat meteen een verbetering van de signaalsterkte opleverde van -90 dBm naar -40 dBm.
Wellicht zou Proximus toch eens aandacht mogen besteden aan dit fenomeen.
In ieder geval, hartelijk dank voor de geapprecieerde hulp.
Je zegt:
Wellicht zou Proximus toch eens aandacht mogen besteden aan dit fenomeen.
In ieder geval, hartelijk dank voor de geapprecieerde hulp.

Dat is zeker geen algemenen fout want dan zou iedereen dit met een bbox3 moeten voor hebben.
Maar zo weet je niet of een factory reset de zaak ook zou opgelost hebben net als bij mij het geval was of heb je dit mss ook geprobeerd en als je het niet geprobeerd hebt is het spijtig want anders konden we nog iets bijleren 😉
je zegt: Het B-BOX3 type vind ik nergens terug.

Kan je normaal op de sticker onderaan aflezen, maar of het een Technicolor is kan je zien aan het feit dat de vier ethernet poorten mooi naast elkaar staan en niet twee per twee gesplitst staan.
Reputatie 6
Badge +3
het beste resultaat bekwam ik door de FON hotspot uit te schakelen wat meteen een verbetering van de signaalsterkte opleverde van -90 dBm naar -40 dBm.
Wellicht zou Proximus toch eens aandacht mogen besteden aan dit fenomeen.


En als je FON terug aanzet, heb je dan problemen met de ervaring?

De FON SSID word op hetzelfde kanaal uitgezonden als je normale WiFI, eigenlijk is het hetzelfde kanaal. Dit zou dus in principe nooit voor interferentie mogen zorgen. Het kan wel zijn dat je app het zieet als een apparte WiFi, waardoor die denkt dat er interferentie mogelijk is. Maar als je een betere ervaring hebt zonder FON dan met, dan gaat mijn theorie uiteraard niet op. Benieuwd.
Er zit inderdaad maar één 2.4 wifi radio in, maar hoe verklaar je dan dat het door mij opgelost was met een factory reset van de bbox, want daardoor kan een app dit niet anders interpreteren !
En die app wordt door velen gebruikt onder ander ik ook dan zou die app niet iets anders interpreteren bij mij dan bij een ander!?
Ook met InSSider gaf dit het zelfde resultaat bij mij als met de app op mijn smartphone..
Reputatie 2
Badge
Het schijnt dat Proximus bij alle BBOX3 modems de FON hotspot stiekem weer heeft ingeschakeld zonder de gebruiker te verwittigen. Erger nog: Er bestaat blijkbaar geen mogelijkheid meer om via de normale User-settings van de BBOX3 dit weer uit te schakelen ?
Wie kan mij helpen om dit weer uitgeschakeld te krijgen ? Hoe kom ik aan een Admin/Expert password van mijn BBOX3 router ?
Bedankt.
Reputatie 6
Badge +3
Admin en Expert : dat is onmogelijk, paswoorden worden tijdelijk toegekend tijdens interventies van Proximus techniekers. Dus zelfs zou je ooit een password kennen, het blijft tijdelijk.
(Info dat ik ergens anders gelezen heb)
Reputatie 2
Badge
OK, en hoe kan ik de FON uitschakelen ? Op MyProximus zie ik ook nergens een optie....
Reputatie 4
Door wat met Google te zoeken vind ik hier een methode.
Velen zullen het niet graag horen wat ik nu ga zeggen, maar ik vind dat dit onmogelijk zou mogen zijn van die uit te zetten.
Iedereen zit te klagen dat er te weinig hotspots te vinden zijn, dus als iedereen die dan nog eens gaat uitzetten dan ja.....
Nadelen heb je daar toch niet aan dat die opstaat, door de QOS krijgt je privé data toch voorrang.
Reputatie 2
Badge
Hi Vincent - deze pagina is outdated ! De mogelijkheid bestaat niet meer !
Ik zal eens naar de hotline moeten bellen vrees ik:-(
Reputatie 4
Nu vraag ik mij af of het nog altijd zo is, dat wanneer je uw eigen fon afzet je ook geen gebruik meer kunt maken van Proximus fon hotspots onderweg, kan je misschien aan de helpdesk eens vragen.
Reputatie 2
Badge
De Helpdesk kan/mag het ook niet meer doen. Ze verwijzen naar een Proximus FON Auto-Config nummer dat je moet bellen: 0800-20640
Let wel: Op een gegeven moment vraagt de robotstem jou de cijfers van je laatste factuur ! Moest ophangen omdat ik mijn facturen altijd weggooi (is bij mij sowieso altijd 0 EUR omdat mijn werkgever dit betaald) - Of je belt via je vaste nummer - ik heb sinds 5 jaar geen vaste nummer meer - Kafka in het kwadraat dus !!!!
Terug naar MyProximus gesurft om mijn laatste factuur te downloaden. Hiernaar terug naar 0800-20640 en dan krijg je EINDELIJK de mogelijkheid om FON uit te schakelen. Ben benieuwd of het zal lukken.
Reputatie 4
Dat zal wel lukken denk ik.
heb je ook de vraag gesteld Nu vraag ik mij af of het nog altijd zo is, dat wanneer je uw eigen fon afzet je ook geen gebruik meer kunt maken van Proximus fon hotspots onderweg, kan je misschien aan de helpdesk eens vragen.
Reputatie 2
Badge
Ik weet al lang dat als je de FON uitschakeld, dat je dan geen recht meer hebt om FON te gebruiken. Logisch. Kan mij ook niet veel schelen aangezien ik onderweg liever met 4G surf. Veiliger en ook betaald door mijn werkgever (zolang ik niet overdrijf:-)).
Reputatie 4
Dan is het toch nog zo.
Er beweerde iemand dat hij een lange tijd zijn fon uitgezet had op de bbox2 en toch nog onderweg er kon gebruik van maken?
Reputatie 2
Badge
Update 11:17:
FON is nu eindelijk uitgeschakeld ! Daarvoor had ik via Speedtest +-15mbit/sec. (via Android Tablet op 1m afstand van de BBOX3).
Nu heb ik weer +-40mbit/sec.
Eind goed alles goed - heeft mij wel 3 stress-cigaretten gekost:-)
Reputatie 4
Ik doe hier dikwijls de speedtest (bbox3/Technicolor met fon actief) om te zien of dit veel invloed heeft als er hier aan het surfen zijn op mijn fon hotspot.
Daarbij heb ik nog nooit vastgesteld dat er zo groot verschil was in speed?
Er is daar ergens een optie (MyProximus) waar je meer Fon bandbreedte toelaat, die stond toch niet op?
Reputatie 2
Badge
Ik heb een BBOX3 van Sagem - misschien is dit het verschil ?
Reputatie 2
Badge
Update 22.12.2017: Toevallig nog eens mijn settings gecontroleerd:
Proximus heeft mijn FON weer op slinkse manier en zonder mijn toestemming ingeschakeld.
Ik ben WOEDEND !!!!!
Of als je een reset uitvoert is dit ook zo
Reputatie 2
Badge
Nooit een reset gedaan. Zeker weten.
Dit is gewoon achterbaks van Proximus om ons FON op te dwingen.
Sorry voor de taal, maar ik heb hiervoor geen andere woorden.

Reageer