adsl of vdsl

  • 22 August 2011
  • 79 reacties
  • 9415 Bekeken

Badge
Hallo !

Ik werk momenteel met een adsl inbelverbinding en een Thomson Speedtouch 330 modem met usb kabel.

Onlangs nieuwe laptop gekocht met Windows 7 Home Premium. Gevolg: de modem kan blijkbaar niet meer gebruikt worden wegens niet compatibel met Windows 7.

Ik gebruik de laptop semi-vast (méér vast dan mobiel). Laptop omdat deze minder plaats inneemt.

Ondertussen merk ik ook dat er op mijn lijn blijkbaar geen vdsl mogelijk is, terwijl er nochtans niet meer dan 500 meter van mijn deur m.i. een ROPje staat. Of het zou moeten zijn omdat deze nog niet operationeel is.

Mijn vragen zijn bijgevolg:

- waarom is vdsl bij mij niet beschikbaar ?

- kan ik mijn Speedtouch-modem toch nog gebruiken ? Hoe dan ? Biedt Belgacom modems mét draad waarop men 2 pc's kan aansluiten ? (met Internet Favorite kan je immers 2 pc's aansluiten). Zoniet, wat moet ik dan doen ? Als het via de kabel gaat is het ook allemaal draadloos !

- ongeacht of het bij mij adsl of vdsl is, moet ik m.i. de keuze hebben of ik draadloos wil werken dan wel met een modem met usb kabel. Waarom is die vdsl techniek schijnbaar onlosmakelijk verbonden met draadloze modems/routers en biedt men die techniek niet aan met modems/routers mét draad ? Mensen kunnen toch niet verplicht worden om draadloos te werken ?

Alvast dank .

Een stilaan gefrustreerde laptop-gebruiker.


79 reacties

Ook voor u fijne feestdagen

en

een gezond en gelukkig nieuw jaar ②⓪①②
Badge
Bedankt allemaal voor de fantastische ondersteuning en ik wens jullie allemaal nog fijne feestdagen en een heel gelukkig nieuw jaar !

Momenteel ben ik eigenlijk heel tevreden over de snelheid (van waar ik kom met mijn vorige lijn en pc is het een verschil van dag en nacht).

Ik bekijk het een tijdje. Als de tarieven van Belgacom idd duurder worden vanaf januari dan zou 't misschien wel eens kunnen dat ik zal downgraden naar Internet Comfort.

Ik sluit hierbij deze thread af. Als ik nog eens hulp nodig heb, zal ik best een andere thread starten.

Dikke zoenen aan allemaal !!
belgacom tv beschikbaarheidstest voorspelde idd het gekregen profiel van 20/2. profiel wordt automatisch toegewezen door de DARE op basis van oa afstand ROP, lijnverzwakking, .... dus daar valt niet veel aan te veranderen

je zou evt wel kunnen overwegen je abo down te graden naar comfort, evt met de optie onbeperkt (swapcost €6,20 en nieuw jaarcontract)

mvg
Badge
Ik heb geen powerline gebruikt. Wel twee afzonderlijke kabels naar boven (eentje voor de pc, eentje voor de tv).

Hieronder mijn speedtest:


Je loopt dan wel meer kans op disconnects van de modem (dus onderbrekingen in beeld) !

mvg.
Badge +1
Ik weet niet of je nu met een powerline (develo) werkt of niet voor je computer op de 1ste verdieping. Je kon dus ook de kabel (die je naar boven hebt getrokken in de buis van TV-distributiekabel)gebruiken voor tv en internet op je pc. Je moest dan gewoon je bbox op full-rated zetten en een switch boven zetten op het einde van de kabel die boven uitkomt. Dan je tv verbinden met de switch en je pc verbinden met de switch.
Je Downstream training margin : is nu 20.4 met 20/2 profiel en dit zou ongeveer naar 15 zakken bij een 30/6 profiel wat nog ok is maar tot nu toe neemt bgc een grote veilige marge van pak weg meestal 20 db dus daarom zal je waarschijnlijk nog niet op 30/6 staan.

Je surfsnelheid wordt wel gecapt volgens je type internet abonnenment. zoals je hier kunt zien.

dus als je bvb comfort hebt kan je max 15 / 2,5 Mbps halen zelf al heb je een 20/2 profiel.

Je kan je speed testen hier

PS: je kan altijd een Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424 proberen en dan zien of je op bvb 30/6 komt te staan.
Badge
Het verschil in snelheid met mijn vorige verbinding (oudere pc/adsl-verbinding) is ENORM goed !! maar ik heb blijkbaar toch nog niet het snelste (30/3). Misschien zit ik nogal ver in de lus ?

Hier de gegevens :

Internet Favorite

vdsl line status : SHOWTIME

downstream line rate : 20048 kbps

upstream line rate : 2040 kbps

Downstream training margin : 20.4

surfen naar http://192.168.1.1

daar zie je staan "downstream line rate"



Badge
Hallo allemaal.

Ik ben nu ook vdsl2 sinds 15 december jl. Alles lijkt goed te gaan. Zowel de beide TV's als de laptop.

De ethernet kabels voor één TV en computer naar boven werden zoals gezegd door de buis getrokken waar voorheen de TV-distributiekabel doorliep.

Ze hebben ook niet in de tuin of onder de oprit iets moeten doen. Hoera !

Hoe kan ik nu weer checken wat mijn upload- en download snelheid is ? Of ik aan 20 Mbps of 30 Mbps geraak ?

Badge
Nee, geen korting via 't werk.

Wellicht moet ik die paragraaf op dezelfde manier lezen als deze van de Producten en Diensten. Enkel dus wat bij mij van toepassing is.

Tot binnenkort allemaal !!


beste https:///people/8374141d80

geniet jij soms van een korting via het werk ofzo? weet niet dat die korting combineerbaar is met pack korting

mvg
EPP staat voor "Employee Privilege Programme" als ik mij niet vergis, 't is een kwestie van het kind een naam te geven zeker !

Dat zal het middelste pack zijn bij u, zie => http://belgacom.be/belgacom/be-nl/category/c_pack_tel_int_tv.page?
Badge
OK : op 29/10 bevestiging van Belgacom ontvangen.

Is eigenlijk geen echte bevestiging van mijn bestelling. Ik vind er namelijk niets in terug omtrent de omschakeling van adsl naar vdsl2, noch het feit dat de connection kits gratis zijn. Ik koos voor installatie door technieker aan de promo-prijs van 99 Euro voor advanced installation.

In de brief staat bij de promoties het volgende:

Pack Telephony + Internet + TV : gratis activering

Belgacom TV : gratis installatie

EPP Pack Telephony + Internet + TV : gratis installatie en activering

Wat is EPP Pack .... ??

Producten en diensten maken onderscheid tussen : telefoonlijn Classic, Twin-lijn en ISDN-2 lijn.

Hier moet je dan zelf weten wat je hebt: bij ons dus telefoonlijn Classic.


Buiten mijn abonnementskosten (62,46 euro) en huur 2e digicorder (6 euro) verwacht ik dus slechts 99 EUro installatiekosten te moeten betalen. Niets meer. Ben ik juist ?

Reputatie 7
Badge +1
Was niet in de voortuin, maar in de gelijkgrondse berm, en niet onder mijn oprit hoor Antares ! was een putje van 40 x 40cm en 40cm diep....straf van die mannen dat ze dat zo precies wisten....die zijn toen trouwens wél binnen geweest om mijn aansluitpunt te vervangen (VDSL2splitter). De gelijkgrondse berm is hier aangelegde gazon, er zijn hier geen trottoirs...(verkaveling).

Het was toen enkel voor internet trouwens, TV nam ik er 6 maanden later ook bij, maar dat kon ik allemaal zelf installeren.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Succes !!
Reputatie 2
Badge +1
Normaal moet men niet in je tuin graven...
Als je moet aangesloten worden op een ander paar of op het rechtstreekse paar ipv het retourpaar, dan zal men idd een put moeten graven waar nu je kabel naar je huis aansluit op de BGC kabel. Kans is klein... maar kan natuurlijk.
Dit is normaal binnen de 3m wat openbaar domein is.
Badge
Hier ben ik terug. Vorige zaterdag in een BGC mijn bestelling gaan doen om :

a) omschakeling naar vdsl2

b) omvorming naar Pack met Belgacom TV voor twee TV's.

Ik zou nog een schriftelijke bevestiging ontvangen van mijn bestelling en de technieker zou op 9 december langskomen.

Ik hoop alleen dat ik niet geconfronteerd word met wat Sinjoor 71 meemaakte.

Ik hou jullie op de hoogte !
Badge
Wat vertel je me daar nu Sinjoor 71 ? !!!

Dan zou 't wel eens kunnen dat ze bij ons de oprit moeten openleggen ???????? 't Is nie waar hé ?!

Maar jouw berichtje is niet direct een antwoordje op mijn laatste vraag hé ?

Daar verwacht ik dus nog een antwoordje op.
Reputatie 7
Badge +1
Bij mij moesten ze voor de omschakeling ADSL/VDSL2 in de voortuin (eigenlijk in de gelijkgrondse berm) een put graven voor aansluiting op de ROP. Die mannen hebben toen ook binnen de contactdoos vervangen en de VDSL2 splitter geplaatst (die hebben toen op eigen initiatief hun bottinen uitgedaan...wat mijn vrouw erg leuk vondt toenKnipogen). Voor TV heb ik 4 maanden later alles zelf kunnen doen (was ook simpel omdat ik al een b-box2 en VDSL2 had). Ik heb Ruckus draadloze adapters gebruikt nog steeds tot mljn voldoening.
Badge
Nog een vraagje: hoe lang is de voedingskabel van de Bbox2 ?
Ik weet wat je bedoelt wat je gezien hebt in de belgacom boetiek het is de 5-6pin adapter die vanonder 2 TEL aansluitingen heeft.
Die wordt gebruikt in geval je maar een telefoonstekkerdoos hebt in huis en dan wordt de oude telefoonstekker uitgetrokken en in de plaats de 5-6pin adapter geplaatst en dan de fullrate splitter (tf2007) er bovenop zodanig heb je geen NTP2007 nodig hebt. Maar aangezien er toch iemand komt installaeren moet je er zich niet veel van aantrekken hé.
Badge
Allemaal nog eens heel erg bedankt voor alles. Binnenkort zal ik verslag uitbrengen als alles geinstalleerd is.

Badge
@ ricy

De intro NTP2007 is dezelfde, maar de splitter die de dame toonde had onderaan twee uitgangen ipv één en daar stond 2x "TEL" bij. Ik kan me niet meer herinneren of de letters vdsl of dsl er ook op stonden. Ik vind er geen voorbeeld van op Google.

Ik snap het ook niet. Zou het kunnen dat zij misschien een verkeerd apparaatje toonde ? Misschien was het een gewone stekker om 2 extra telefoons mee aan te sluiten.

Ik ga ervan uit dat onze twee telefoons zullen ingeplugd worden op de NTP2007 via de klepjes met de telefoonhoorn op en dat een full rate splitter zowel het TV-signaal als het internetsignaal naar de Bbox2 zal leiden. Alleen weet ik dus niet hoe die splitter er dan zal uitzien.

Maakt eigenlijk niet veel uit. De installateur zal wel weten wat hij moet doen en - gebruiken.

Uit je uitleg hierboven begrijp ik dan ook dat er dus perfect twee kabels naast mekaar in een buis mogen.
- De PLC's heb ik ook bij bgc gekocht, jaren terug en ik heb ze ook vervangen door een UTP kabel CAT 5e, de devolo's gebruik ik nu om een PC desktop aan te sluiten die op het 1ste verdiep staat.(ze vragen niet veel bij bgc want in veel winkels is het rond de 90 euro)
Ziet die fullrate splitter en de NTP2007 er dan ander uit als op de foto hier onder !?
want je zegt <"Eentje voor het internet en eentje voor de TV, beide dan naar de Bbox2 lopend">
Er loopt maar 1 naar de bbox2 namelijk gemarkeerd door 'DSL'












Intro NTP-2007 full rate Splitter/filter TF-2007
NTP2007 NTP2007

-Inderdaad die utp kabel cat5e kan zowel voor de tv uitgang als voor de pc uitgang van je bbox gebruikt worden.

- Als je plaats genoeg hebt in je buis zou ik ook voor een vaste kabel kiezen.

- wat voor je philips TV betreft je kan via de scart stekker HD-programma's binnen pakken maar ze zullen niet in hoge kwaliteit
getoond worden op het beeld maar in de zelfde resolutie alsof het SD zou zijn (SD : standaard kwaliteit zoals analoge TV)

Badge
Zonet nog eens even in de BGC winkel langsgeweest.

Er werd mij gemeld:

- de PLC's worden door Belgacom eigenlijk alleen aangeboden om te gebruiken voor Belgacom TV en niet voor internet. De dame liet ze me zien en het zijn idd deze die hierboven getoond worden. 75 Euro voor een duo.

- de full rate splitter die wordt gebruikt heeft twee uitgangen onderaan, met de benaming "TEL". Eentje voor het internet en eentje voor de TV, beide dan naar de Bbox2 lopend. Van daaruit kan je dan 2 x 2 toestellen (2 tv's/2 pc's) aansluiten. De telefoonkabels worden rechtstreeks op de NTP2007 aangesloten (in de klepjes die vooraan op de NTP2007 zitten)

- De kabel die de installateur zou gebruiken voor internet én voor TV is hetzelfde type ethernetkabel. We kregen een rolletje mee en hij draagt de volgende code :

MULTI-LAN VERIFIED (UL) CAT 5E TIA/EIA-568B.2 PATCH CABLE E248564 (UL) CM 75°C 4UTP 24AWG STRANDED

CSA 214938 AWM II A/B 75°C 300V FT4

Ik neem aan, indien onze buis naar boven breed genoeg is, ik zo'n twee kabels naast elkaar door één buis mag laten lopen ? Dan zou ik namelijk wél de internetverbinding én TV-kabel, beide naar boven, door de bestaande buis van de TV-distributie kunnen trekken en heb ik de Devolo's dan toch niet nodig.

(Tussen haakjes : we zitten momenteel op het elektriciteitsnet namelijk met een euveltje. Wij ondervinden namelijk dat ons licht af en toe even flikkert. Soms in de keuken, soms in het toilet. We moeten nog uitzoeken wat daar de oorzaak van is.

Reageer