adsl of vdsl

  • 22 August 2011
  • 79 reacties
  • 9415 Bekeken

Badge
Hallo !

Ik werk momenteel met een adsl inbelverbinding en een Thomson Speedtouch 330 modem met usb kabel.

Onlangs nieuwe laptop gekocht met Windows 7 Home Premium. Gevolg: de modem kan blijkbaar niet meer gebruikt worden wegens niet compatibel met Windows 7.

Ik gebruik de laptop semi-vast (méér vast dan mobiel). Laptop omdat deze minder plaats inneemt.

Ondertussen merk ik ook dat er op mijn lijn blijkbaar geen vdsl mogelijk is, terwijl er nochtans niet meer dan 500 meter van mijn deur m.i. een ROPje staat. Of het zou moeten zijn omdat deze nog niet operationeel is.

Mijn vragen zijn bijgevolg:

- waarom is vdsl bij mij niet beschikbaar ?

- kan ik mijn Speedtouch-modem toch nog gebruiken ? Hoe dan ? Biedt Belgacom modems mét draad waarop men 2 pc's kan aansluiten ? (met Internet Favorite kan je immers 2 pc's aansluiten). Zoniet, wat moet ik dan doen ? Als het via de kabel gaat is het ook allemaal draadloos !

- ongeacht of het bij mij adsl of vdsl is, moet ik m.i. de keuze hebben of ik draadloos wil werken dan wel met een modem met usb kabel. Waarom is die vdsl techniek schijnbaar onlosmakelijk verbonden met draadloze modems/routers en biedt men die techniek niet aan met modems/routers mét draad ? Mensen kunnen toch niet verplicht worden om draadloos te werken ?

Alvast dank .

Een stilaan gefrustreerde laptop-gebruiker.


79 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Of VDSL voor u beschikbaar is, kan u nagaan via www.belgacomtv.be

Verder heeft draadloos / bekabeld niks te maken met een ADSL/VDSL technologie.
Voor VDSL2 heeft men wel de BBOX2 nodig.

Op de BBOX/BBOX2 die door belgacom geleverd wordt zijn 2(4) ethernetpoorten voorzien waarop u een PC kan aansluiten via een netwerkkabel.
U kan zelfs de BBOX gratis 'huren' in de BGC winkel.
Reputatie 7
Badge +3
Via deze website kan je een update /firmware downloaden voor je modem

http://www.technicolorgateways.nl/Producten/Archief/Basic/ST330/WebUpgrade_Windows_R3.0.1.4.zip

Deze firma is de officiêle verdeler en support van Thomson Benelux


























Speedtouch ST330
Datasheet ST330
Manual ST330 UserGuide
Configuratie Wizard Windows PPPoA R3.0.1.4 Windows RFC1483 R3.0.1.4 MAC OS9 PPPoA 8.48 R3.0.0.4 MAC OS9 RFC1483 0.32 R3.0.0.4 MAC OS9 RFC1483 0.34 R3.0.0.4 MAC OS9 RFC1483 0.35 R3.0.0.4 MAC OSx PPPoA 8.48 R3.0.1 MAC OSx RFC1483 0.32 R3.0.1 MAC OSx RFC1483 0.34 R3.0.1 MAC OSx RFC1483 0.35 R3.0.1
Firmware Windos R3.0.1.4



mcg,

Patrick
Badge
Wanneer ik mijn lijn check op Belgacom TV dan krijg ik bericht dat HD beschikbaar is voor 2 tv's.

Wanneer ik mijn lijn check voor internet dan krijg ik bericht dat het adsl is.

Ik zal thuis eens kijken op die website van Technicolor, hoewel ik op deze website ook al was komen kijken

en deze op 't eerste zicht nogal summier vond.

Ik loop volgende week ook wel eens een Belgacom center binnen.

Badge
(QUOTE) BY PATRICK

Via deze website kan je een update /firmware downloaden voor je modem

http://www.technicolorgateways.nl/Producten/Archief/Basic/ST330/WebUpgrade_Windows_R3.0.1.4.zip" rel="nofollow

Deze firma is de officiêle verdeler en support van Thomson Benelux


























Speedtouch ST330
Datasheet https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Datasheet_330.pdf" rel="nofollow
Manual https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/User_Guide_USB_nl_R301.pdf" rel="nofollow
Configuratie Wizard https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Win_PPPoA_R3014.zip" rel="nofollow https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Win_RFC1483Br_R3014.zip" rel="nofollow https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Mac_OS9_PPPoA_8-48_R3.0.0.4.zip" rel="nofollow https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Mac_OS9_RFC1483Br_0-32_R3.0.0.4.zip" rel="nofollow https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Mac_OS9_RFC1483Br_0-34_R3.0.0.4.zip" rel="nofollow https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Mac_OS9_RFC1483Br_0-35_R3.0.0.4.zip" rel="nofollow https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Mac_OSX_PPPoA_8-48_R3.0.1.zip" rel="nofollow https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Mac_OSX_RFC1483Br_0-32_R3.0.1.zip" rel="nofollow https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Mac_OSX_RFC1483Br_0-34_R3.0.1.zip" rel="nofollow https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/Mac_OSX_RFC1483Br_0-35_R3.0.1.zip" rel="nofollow
Firmware https:///posts/Producten/Archief/Basic/ST330/WebUpgrade_Windows_R3.0.1.4.zip" rel="nofollow

(END QUOTE)


Ik merk dat hierbovenstaande upgrade Windows PPPoA R3.0.1.4 al schijnt te dateren van 2004 (ik heb het gedownload en bij eigenschappen vind ik opmaakdatum 2004) en m.i. dus niet bedoeld is voor Windows 7 (Home Premium).

Kan Belgacom mij een nieuwe modem aanbieden mét kabel die ik voor 2 pc's kan gebruiken (één in Windows 7 en één in Windows XP) ?

Vdsl is op mijn lijn blijkbaar niet beschikbaar, niettegenstaande er m.i. een ROP in de buurt is. Hierop kan Eva van Belgacom mij misschien antwoord geven ?

Dank.
Reputatie 7
Badge +1
Volgens de TV test is VDSL2 dus wél op je lijn beschikbaar. Voor de zekerheid nog eens bellen met technische dienst 0800 22700 tot 22.00 uur 7 op 7.

Indien de -beschikbaarheid bevestigd wordt, kan je in het Belgacom Center een b-box2 afhalen. Die heeft, zoals axs al zei, 2 TV -poorten (ethernet) en 2 PC-poorten (ook ethernet). Bovendien kan je er draadloos nog een aantal laptops op aansluiten viaWifi.

Je krijgt nog een activeringsdatum per brief normaal gesproken; ondertussen werkt de b-box2 ook op ADSL. Via de configuratiesite van de b-box2 kan je die dan helemaal instellen. Meer daarover misschien best als je er een hebt.
Badge
Bedankt voor de reacties.

Ondertussen heb ik gemerkt dat de beide Bbox'en wel degelijk mét kabel kunnen geïnstalleerd worden. Rode wangen !! Je moet hier op die site dan ook via een omweg aan de info geraken over de Bbox'en .... en eigenlijk werd het hierboven al aangegeven dat het kon maar begreep ik jullie niet (Axs).

Wat ik daarentegen dan weer wél teleurstellend vind, is dat de voeding van de Bbox'en over een adapter loopt. Weer een stopkontakt méér nodig, wat bij een gewone modem niet het geval was. En een adapter die konstant in het stopkontakt steekt wordt warm en dat stoort me. Of wordt hij alleen warm wanneer de pc's in gebruik zijn, zoals de adapters van de pc's zelf ?

(Heb ooit de adapter van een rekenmachine op kantoor weten verpieteren omdat hij continue instak. Gewoon bol gebrand.)

Goed, moet ik eerst bellen naar 0800 22700 of kan men mij in een BGC hierover ook volledig inlichten (ook dus qua beschikbaarheid vdsl2. )?


je kan vdsl2 beschikbaarheid online testen, ofwel bellen, maar kan ook in Belgacom center... misschien handig dat je eerst even belt dan weet je zeker dat het beschikbaar is

sinds 16/08/2011 is de migratie naar VDSL2 gratis, modem inbegrepen.

succes

mvg
Badge
Kan er iemand nog eens reageren op mijn vraag of die Bbox(2) adapter zeer warm wordt ? Heb hier in een andere post gelezen dat iemand die telkens 's avonds uittrok en 's morgens terug instak, maar dat deze werkwijze wél problemen gaf bij de verbinding.

Ik neem aan dat die mensen hem telkens uittrokken omdat ie zeer warm wordt ?

Bij mij zullen er slechts maximum 2 pc's aanhangen. Wordt de adapter ook warm wanneer de pc's niet in gebruik zijn ??

Dank.


denk dat deze mens zijn adapter 's nachts uittrok om energie te besparen. weet wel dat modems niet gemaakt zijn voor dagelijks aan/uit gezet te worden en het hun levensduur zal inkorten. aangezien je hem gratis huurt is dat misschien geen probleem.

wat betreft de adapter, ik zal eens gaan voelen (BRB)
totaal niet warm eigenlijk, de modem zelf staat heter

mvg
Badge
(BRB) ?? wat bedoel je daarmee ? De daad bij het woord ?
Be Right Back, ben dus eens gaan voelen voor jou...

mvg
Badge
Ik nog eens. Ik ben er alle dagen mee bezig.

Het plaatsen van een Bbox of andere router in de hall waar Belgacom binnenkomt is helaas uitgesloten. We hebben daar geen elektriciteitsstopkontakt en ik ben niet van zin om te gaan breken om er eentje bij te plaatsen. Bovendien haat ik het om de lelijke Bbox in mijn rustiek ingerichte hall te moeten zetten en zoals ik eerder al zei heb ik het niet zo voor die draadloze toestanden.

In mijn huis is het zo een beetje kiezen tussen de cholera en de pest.

Ofwel breken (stopkontakt plaatsen) om in de hall toch maar een draadloze router te zetten en de Belgacom-kontakdoos wijzigen naar 6pins. (Ik neem aan dat je dan de andere kontaktdozen, waar enkel telefoons aanhangen, niet naar 6-pin moet veranderen ?)

Ofwel een aftakking naar boven (wat wordt afgeraden !!) en dan wél overal alle Belgacom-kontaktdozen wijzigen naar 6pins.

Als ik nu alles laat zoals het is (adsl) (ik weet het, ik ga dan niet mee met mijn tijd) dan moet ik toch gewoon een andere usb-modem kunnen vinden/bekomen (gelijkaardig aan de Thomson Speedtouch 330) die ik NIET in een stopkontakt hoef te steken maar direct op de pc én die wél compatibel is met Windows 7 ?

Ik ben er zeker van dat ik met mijn nieuwe sterkere laptop terug sneller zal kunnen werken (ja, zelfs met adsl !). Dat mijn pc traag is, wijt ik niet aan de adsl lijn, want met andere programma's werkt hij ook traag. Hij start o.a. om te beginnen zeer traag op. Maar het is dan ook al een oud beestje (8 jaar) en was maar 60Gb HDD. Hoeveel werkgeheugen hij heeft weet ik niet (waar vind ik die info trouwens op de computer zelf ?)

Nu heb ik eentje gekozen van 500Gb (volstaat wel voor mij denk ik). Ben ook niet van zin om daar nog veel programmaatjes op te zetten zoals ik met mijn oude laptop wél heb gedaan.

de bbox heeft niets te maken met een draadloze toestand, je bent immers helemaal niet verplicht de draadloze eigenschappen van dit toestel te gebruiken, je kan draadloos éénvoudig weg uitzetten en uw pc aansluiten met kabel.

dit gezegd zijnde, usb modems zijn niet echt meer van deze tijd, het zal niet zo simpel zijn een alternatief te vinden voor uw Thomson Speedtouch 330 vrees ik. ik kan u daar helaas niet mee verder helpen

mvg
Badge
@ Patrick

Ik heb, zoals door U aangeraden, de upgrade voor de Thomson Speedtouch uitgeprobeerd (+ in compatibiliteitsmodus) en het lukt niet.

a) Speedtouch USB 3.0.1.0.12 (hetwelk U heeft voorgesteld)

b) ST330_VistaSetup_V.0.3. (wat ik zelf op de Technicolor site had gevonden)

Mijn Windows 7 geeft telkens een error met de boodschap "even geduld" wat sowieso niet normaal is dat dit in "error" pop up wordt meegedeeld.


Nog een vraagje : omtrent de interne adsl kabels werd destijds gemeld dat deze best niet langer zouden zijn dan 10 meter. Geldt dit ook voor netwerkkabels ??

Xenne: als ik dus dan toch die Bbox2 neem, dan staat die in de hall waar de lijn binnenkomt. Voor alle duidelijkheid : Hier staat GEEN telefoon. Ik moet daar dus de kontaktdoos en stekker door 6-pins vervangen ? , een full rate splitter plaatsen en aan die splitter de Bbox2 hangen.

En als ik dan twee pc's wil koppelen aan die Bbox2, dan dien ik dus twee aparte netwerkkabels naar boven te trekken ?

Reputatie 2
Badge +1
De modem wordt NIET ondersteund door Windows 7.
Netwerkkabels kunnen tot 100m zonder problemen gebruikt worden.
mss kan dit je wat helpen => http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcintrontp2007aansluiting
Badge
OK bedankt ricy, hoewel dit half Chinees is voor mij en de info beperkt is tot de aansluiting van de binnenkomende lijn. Ik hoop dat men in de BGC winkel de overige voor mij broodnodige info kan verstrekken.

Badge
Goed, gisteren naar de BGC winkel geweest. De man deed zijn best, maar de technische uitleg bleef toch beperkt.

Hij bevestigde wél dat met de juiste bekabeling de Bbox2 perfect op een verdieping kan geplaatst worden terwijl de lijn op het gelijkvloers binnenkomt. (Als we de installatie door een BGC man laten doen zal dat wél goed komen zeker ? Maar dient die dan vooraf onze situatie niet te kennen ? Is het zelfs mogelijk dat er vooraf overleg is met deze man ? )

De verkoper stelde ook voor om het Pack met Belgacom TV te nemen wegens voordeliger. Dat klopt inderdaad in vergelijking met wat we nu betalen. Minpuntje: weer enkele kabels méér .

Het is toch wél een hele poespas hoor. Als we niet draadloos willen surfen of TV kijken (technologie waar de Belgacom-verkoper zelf niet echt achterstaat !!) dan zitten we met minstens 3 kabels die we zonder breek- of slijpwerk in onze muren, niet zomaar mooi kunnen verstoppen. Een kabelgootje voor 3 kabels is al direct een lelijk breed wit geval aan de muren. En in dat geval hangt er nog maar 1 pc aan de Bbox2. Een tweede PC -nog een kabeltje erbij !

Mensen die niet alles draadloos willen, zijn echt wél benadeeld !!



Als ik het goed begrijp wil je de modem (bbox2) en de BGC TV-decoder op de verdieping.
Badge
Ricy, bij ons zit het zo:

Huis met 1 verdieping.

De lijn komt (volgens mij) dus in de hall op 't gelijkvloers binnen (aan wat kan ik dat eigenlijk zien ? In de hall is dat een gewone 5-pins kontaktdoos).

Daar was vroeger een telefoon met draaischijf aan gekoppeld (zie verder).

In de keuken op het gelijkvloers staat een telefoon met druktoetsen (met adsl splitter) , de telefoon met draaischijf is naar de verdieping verhuisd.

Beide rechtstreeks met twee aparte 5 pins stekkers (twee aparte kabels) boven mekaar verbonden aan de kontaktdoos in de hall.

Op de verdieping de telefoon met splitter (adsl naar de pc).

We hebben zowel op het gelijkvloers (living) als op de 1e verdieping een TV-toestel.

Wellicht zullen we er dan voor kiezen om de Bbox2 toch in de hall te laten staan. (Kan je zo'n box ook aan de muur bevestigen ?) Vanuit de living moeten we dan een gat door de muur naar de hall boren om een bijkomend stopkontakt voor de Bbox2 te voorzien en vanuit de hall moet de TV-kabel dan ook door dezelfde muur.

De rest van de bekabeling : telefoon naar de keuken (= ook naast de hall) (kabel ligt er al), telefoon verdieping(kabel ligt er al), internet (verdieping - nieuw:ethernet) en TV (nieuw) naar verdieping.

Bij mij zullen er dan 2 decoders (één betalend (huur 6 euro/maand) nodig zijn.

Info website én BGC-magazine (meegenomen in winkel) : Installatie door BGC man: Advanced installation: promo 99 euro geldig tot 6/11/11/gratis activering BGC TV (hoe zit dat met de omschakeling naar vdsl ? is die activering ook gratis ?) en TV kabels zou ook gratis zijn voor alle klanten (tot 6/11/11).

Moet ik aannemen dat de werken van de installateur zich beperken tot het gelijkvloers ? of legt hij ook de kabels naar de verdieping ? Voor de BGC TV alvast wél zeker hé ? De ethernet-kabel voor de pc zal ik wél zelf moeten voorzien zeker ?

Verontschuldig mij als ik zo lastig doe maar ik ben geen techneut !


Ik kan al op enkele zaken antwoord geven:

Modem BBox2 ophangen aan de muur is mogelijk in de hall (technieker)
In de hall wordt een intro ntp2007 geplaatst met een de VDSL splitter die er bovenop ingeplugd wordt (technieker)












Intro NTP-2007 Splitter/filter TF-2007
NTP2007 NTP2007

de splitter (die op de intro steekt 6pin) aanduiding DSL wordt verbonden met de modem (bbox2)

op de ntp 2007 in de hall worden de twee telefoonkabels aangesloten die er al liggen dus 1 naar de keuken en één naar de 1st verdieping
dus voor de telefoons verandert er niets tov van de huidige situatie.(technieker)

Voor de tv in de living:
° als je met kabel (utp cat 5e) werkt via gat door de muur tussen living en hall dan wordt de modem bbox2 hiermee verbonden
met de BGC TV decoder die in de living staat bij je tv die hierop aangesloten wordt. (technieker ? dat weet ik niet of hij dit uirvoert!)

Voor TV 1ste verdiep:
Er ligt reeds een buis voor je telefoon.
Indien je daar nog 2 utp cat 5e kabels kunt bijtrekken dan zou ideaal zijn, één voor je TV decoder en één voor je pc te verbinden
met de Modem bbox in de hall. maar daar vrees ik voor dat die buis dik genoeg is !?
Als je PC met wifi (draadloos) kan werken heb je al een utp kabel minder nodig in de buis van de hall naar het verdiep die dan voor je
bgc tv decoder Tv aansluiting kan dienen.
Kan er geen enkle kabel bijgetrokken worden in de buis dan moet je voor je tv aansluiting op 't verdiep :
a) draadloos werken met Ruckus (technieker) of wel
b) ethernet over elektriciteitsnet met plc's Devolo via stopcontact.(technieker)

PS: Maar eigenlijk zou de bgc technieker voor u de beste oplossing moeten voorstellen.






Badge
Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg Ricy !

Omtrent de BGC TV wordt in elk geval door BGC gemeld dat de TV kabels gratis geleverd worden. Ik neem aan dat men daarmee die utp cat5e bedoelt. Misschien moet je idd ook wél kiezen: ofwel het surfklaar maken van je pc (wat in casu bij mij om de wijziging gaat van adsl naar vdsl2) ofwel het plaatsen van de decoder(s) BGC TV.

Als het niet moet, voor mij liefst niks draadloos a.u.b. Maar het ziet er qua bekabeling belabberd uit.

De telefoonkabel naar boven ligt niet in een buis, wel in een kabelgootje dat tegen de muur plakt (in de hoek gevormd tussen muur en plafond). Dat kabelgootje is idd slechts breed genoeg voor de huidige telefoonkabel .

Hoe dik zijn die utp cat5e kabels ??? Toch niet meer dan 8mm doormeter ? Als 2 daarvan al niet door zo'n lichtgele elektriciteitsbuis (wij noemen dat een klakkebuis) kunnen ?

Maar zou ik één utp kabel niet door de huidige TV-kabelaansluiting naar boven kunnen trekken ? En die voor de pc dan gewoon naast de kabelgoot laten lopen ?


p.s. Ik heb zonet ook op een site gelezen dat je 2 pc's kan aansluiten met één utp kabel. Maar daar moet je technisch nogal vaardig voor zijn. Dat zal ik later dan eens bekijken als alles mooi geinstalleerd is.

De diameter van een utp cat 5e is rond de 6mm.
Inderdaad als je kan is het best om niet draadloos te werken.
Ik zelf werk met kabel utp cat 5e voor vervinding tussen modem en bgc tv decoder
en voor PC ook met utp en laptop draadloos via wifi (laptop<-> modem bbox2)

Inderdaad de kabel bevat 4 paren waarvan 2 paren (2 TX draden en 2 RX draden) gebruikt worden voor je ethernet verbinding tussen modem bbox en je ethernet kaart van je pc. Dus blijven er nog 2 paren over. Maar je gebruikt dan best foilded twisted pair FTP ipv Unfoilded twisted pair UTP omdat er minder overspraak is van signalen tussen de paren maar het werkt inderdaad ook met utp.
Dit is iets dat je best praktisch uittest.

Het is wel zo als je één utp kabel gebruikt dus twee paar voor je PC en twee paar voor je TVdecoder signaal op het verdiep er dan wel later discussies kunnen ontstaan al je decoder bvb om één of andere reden niet goed werkt en er een technicus moet langs komen. Want dan kunnen ze het probleem eventueel op je binnenhuis istallatie steken.
Badge
Bedankt Ricy.

utp zal bij mij wel volstaan. Ik ben immers niet zinnens om 1 kabel voor twee toestellen te gebruiken, tenzij later misschien voor de twee pc's, maar zeer zeker niet voor een pc én een tv decoder.

En voor de TV kabel naar boven kan ik dus wél degelijk de bestaande buis gebruiken die nu de TVdistributiekabel naar de verdieping bevat. Dan is die zodoende al uit het zicht en zullen dus enkel de telefoon - en ethernetkabel langs muur en plafond naar boven lopen.


Badge
@ ricy :

Hoe werkt dat precies met die Powerline (devolo's) ? Het lijkt mij inderdaad interessanter dan een aparte ethernetkabel te moeten trekken.

Mag je daar ook dominostekkers voor gebruiken of is dat technisch gezien niet mogelijk (omdat de powerline-adapter te groot is) ?

Ingeval er een apart stopkontakt voor gemaakt wordt, dan mag dat toch een aftakking zijn uit een ander stopkontakt ?

Is er een gevaar dat je uiteindelijk je elektriciteitsnet belast of zijn het heel kleine vermogens ? Er hangen op datzelfde circuit immers nog andere toestellen of lampen.

Wordt zo'n powerline-adapter ook heel warm ?

Hoeveel invloed hebben Bbox2 en Powerline op het elektriciteitsverbruik ?

Alvast dank !

Reageer