ADSL 3Mbit naar VDSL 2 15Mbit (Internet Start)

  • 12 November 2011
  • 46 reacties
  • 4616 Bekeken

/files/4aad2f3b5d/1.jpg 675x900

46 reacties

denk niet dat er hier sprake is van belgacom tv, ricy

mvg
Hey ricy,

Hartelijk dank voor uw snelle antwoord!!


"Op dezelfde manier met twee filters als bij ADSL dat gaat niet voor de goed werking van VDSL2."


Dat is jammer. Is de techniek van VDSL2 zo veel gecompliceerder of waarom? Kan ik niet gewoon twee TF-2007 op mijn twee stopcontacten plaatsen?


Maar dan moet je nog met je TV signaal uit de modem naar de plaats geraken waar je TV staat. dit zou via PLC's kunnen gebeuren ( bijvoorbeeld Devolo's, singaal loopt via elektriciteitsdraden) en het signaal voor je PC kan dan via wifi (wifi AP zit in de bbox2)


Ik heb geen Belgacom TV. --> Ik heb DVB-S --> Dus maak je geen zorgen ;)


Nu weet ik niet of er veel betonnen muren tussen boiler ruimte en woning en 1ste verdiep zitten want anders zou het wifi signaal wel te zwak kunnen door komen. Misschien bevindt de boilerruimte zich op het niveau van de woning of is dit nog eens een verdiep lager in de kelder ?


Ja. Ik denk dat dit een probleem zou kunnen worden. De boilerruimte is heel ver weg van het werkkamer op de eerste verdieping. En ik ben vaak mobiel surfen in het hele huis.


Dit is niet de ideale opstelling jij wilt en mss is er dan een andere oplossing, maar daarvoor zou ik eerst 't een en 't ander moeten weten.


Er is nog een andere mogelijkheid? Hoe zou dat werken? :)


Op de foto staat de aansluitdoos van BGC (belgacom) onderaan komt de dikste kabel binnen van BGC en daa is direct nog een dunnere kabel op aangesloten, weet je waar die naar toe loopt en hoeveel paren zitten er in (bvb 2 x 2 of 1 x 2 ) .
Dan heb je ook nog een kabel bovenaan de aansluitdoos van BGC en wet je ook waar die naar toe loopt en hoeveel paar zit daar in.
En de losse dunne kabel die daar naast hangt, weet je ook waar die naar toe looopt ?

De kabel die loopt van de boiler ruimte naar 1ste verdiep zit die in een buis en indien wel is er nog plaats genoeg in die buis om een telefoonkabel van 2 x 2 er bij door te trekken.


Ik denk dat de dunnere kabel onderaan de dikste kabel naar de doos in de woonkamer gaat. De kabel bovenaan de aansluitdoos gaat naar de doos op de eerste verdieping. Waar de losse dunne kabel naar toe loopt heb ik geen idee (Het gaat in een muur aan de ene kant en komt niet meer uit op de andere kant...)

Ik ben niet echt een goede technicus. Omdat er zoveel kabels in en uit gaan heb ik het overzicht verloren. Ik wil liever de modem rechtstreeks aansluiten op een stopcontact. Is dat mogelijk met VDSL2? Ik wil slechts ongaarne nieuwe gaten boren in mijn huis - alleen voor 12Mbps meer. :-S

Alvast bedankt!

PS: Het is ook mogelijk mijn ADSL-profiel bijv. op 12 000 te verhogen? Dat zou genoeg zijnvoor mij.

PPS: Een foto van mijn 5-polige aansluiting op de eerste verdieping is toegevoegd.
Aangezien de beste plaats voor de bbox2 (ook wat wifi betreft) het 1ste verdiep is voor u dan zou ik het als volgt doen.
De bijgelverde full rate splitter in de boiler ruimte plaatsen (zie op mijn blog voor foto van de bij de bbox2 bijgeleverde
full rate filter=tf2007+aansluitdoos=ntp2007 en voor aansluitingen => http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcintrontp2007aansluiting" rel="nofollow ) en ipv de bbox2 direct bij de full rate splitter te plaatsen deze via een tweede paar in de zelfde kabel die naar je 1ste verdiep loopt aansluiten.Dus je gebruikt je kabel naar het eerste verdiep voor 2 doeleinden één paar draden dat je nu al gebruikt voor je telefoon en een bijkomende vrij paar die je kan gebruiken (om het reeds uitgefilterde telefoon signaal via full rate splitter) voor de aansluiting van je VDSL2 modem bbox2.

PS: je moet wel opletten dat je altijd een paar draden gebruikt dwz een paar wordt gevormd door twee draden die bijeen getwist zijn en dat je dus geen paar vormt door 1 draad van 'twee bijeengetwiste draden' te nemen en dan nog een draad van een ander 'twee bijeengetwiste draden'

NTP-2007
♦ zwarte schroefconnector (a,b): daar moet je je binnenkomende BGC Telefoon lijn op aansluiten.
♦ Groene schroefconnector (a2,b2) "TEL": daar je kabel op aansluiten die naar 1ste loopt en de kabel naar woonkamer.
♦ Blauwe schroefconnector (a1,b1) "DSL": 2de vrije paar van je kabel aansluiten die naar 1ste verdiep loopt voor bbox2 op 1ste

Aangezien de beste plaats voor de bbox2 (ook wat wifi betreft) het 1ste verdiep is voor u dan zou ik het als volgt doen.


Ja, dat klopt.


bijgelverde full rate splitter


= Intro NTP-2007?


De bijgelverde full rate splitter in de boiler ruimte plaatsen (zie op mijn blog voor foto van de bij de bbox2 bijgeleverde
full rate filter en voor aansluiting => http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcintrontp2007aansluiting" rel="nofollow ) en ipv de bbox2 direct bij de full rate splitter te plaatsen deze via een tweede paar in de zelfde kabel die naar je 1ste verdiep loopt aansluiten.Dus je gebruikt je kabel naar het eerste verdiep voor 2 doeleinden één paar draden dat je nu al gebruikt voor je telefoon en een bijkomende vrij paar die je kan gebruiken (om het reeds uitgefilterde telefoon signaal via full rate splitter) voor de aansluiting van je VDSL2 modem bbox2.


Hoe doe ik dat? Zijn de kabel onder stroom? Moet ik de inkomende dikke invoerkabel op de zwarte schroefconnector aansluiten? En dan? Waaraan moet ik de kabels naar de doosen van de woonkamer (tel) en de eerste verdieping (tel + dsl) aansluiten? Naar a1b1 of a2b2? Mijn oudezwarte aansluitdoos in de boilerruimte is dan niet meer in gebruik?

Wat heb ik dan nog nodig om de aansluiting te wijzigen op de eerste verdieping om telefoon en internet te hebben?

Alvast bedankt!
oh ... Ik was een beetje voorbarig.


NTP-2007

♦ zwarte schroefconnector (a,b): daar moet je je binnenkomende BGC Telefoon lijn op aansluiten.
♦ Groene schroefconnector (a2,b2) "TEL": daar je kabel op aansluiten die naar 1ste loopt en de kabel naar woonkamer.
♦ Blauwe schroefconnector (a1,b1) "DSL": 2de vrije paar van je kabel aansluiten die naar 1ste verdiep loopt voor bbox2 op 1ste


bedankt voor deze!

Nu een domme vraag van een leek: Hoe kan ik twee paar kabel (een paar woonkamer + een paar 1ste verdieping) met een schroefconnector verbinden?

Weet je zeker dat twee paren leiden naar de eerste verdieping? Kun je dit zien in de foto's?

U bent geweldig! Dank u wel!
Nog een ding:
Ik heb nog een keer het stopcontact (eerste verdieping) aangezien. Hier komen 5 kabels aan. Een grijs en blauw (aangesloten op de telefoonaansluiting). Een groene draad, een paarse draad, en een niet-geïsoleerde koperkabel.

Als ik nu de NTP-2007 in het builerruimte aansluit - wat doe ik dan op de eerste verdieping mit de vijf kabels? Nog een NTP-2007 aansluiten?
a:3:{s:3:"url";s:23:"/files/21101e87b7/3.jpg";s:4:"name";s:5:"3.jpg";s:4:"size";s:5:"253KB";}
"Een groene draad, een paarse draad"


Dit is je 2de paar dat je bbox2 zal van signaal voorzien benden in de boilerruimte zijn die aangesloten zoals ik al aangehaald heb op:

♦ Blauwe schroefconnector (a1,b1) "DSL": Hier een 2de vrije paar van je kabel aansluiten die naar 1ste verdiep loopt om de bbox2 op 1ste aan te sluiten.

Als je nog bijkomende vragen hebt zal ik je niet direct kunnen te woord staan want mijn vrouw kijkt al boos Roepen dus ik moet dringend gaan schoppen Knipogen tot na de shopping.
cool! dank u well! Stoer Veel plezier met winkelen Knipogen


om er zeker te zijn:

1(ingang): Mijn invoerkabel heeft 5 kabels (draden) --> 1 blauw, 1 grijs (zamen in de aansluitdoos), 1 groen, 1 purper

--> dus nu de blauwe en grijze van de invoerkabel in de zwarte schroefconnector (a,b) --> bijv. blauw --> a & grijs --> b?

2 (uitgang): Groene schroefconnector (a2,b2):

a2 --> grijs (woonkamer) + grijs (1ste verdieping)

b2 --> blauw (woonkamer) + blauw (1ste verdieping)

3 (uitgang): Blauwe schroefconnector (a1,b1):

a1 --> purper

b1 --> groen


correct??? Schamen

Het winkelen was heel plezant, vooral het tergend lang aanschuiven in de files aan de kassa Knipogen

Inderdaad uw bovenstaande opsomming is helemaal correct .
Hehe... Lachen

Is het belangrijk waar de draden aangeschroefd zijn?? bijv. A2 en B2 zijn verwisseld? Is er geen kortsluiting als ik twee draden in het zelfde aansluitpunt schroef (b2 of a1)? (zie afbeelding)

En de blauwe, groene enz. draden kan ik van de oude zwarte aansluitdoos gewoon losschroeven?

Dank u well!
Op de foto is het goed uitgevoerd.
Als je nu bvb de blauwe draad met de witte draad van de kabel naar het 1ste omwisseld van plaats
dus wit op b2 (ipv a2) en blauw op a2 (ipv b2) dan werkt dit ook en maak je geen kortsluitingen.
Dit is waarschijnlijk hetgeen je wou weten?

De rest mag je los leggen, maar noteer alles of leg het vast op foto zodat je in geval van nood kan terug keren in de oude situatie.
Hartelijk bedankt! Je bent een grote hulp!

Ik doe het tot de activering als volgt:



BGC kabel (blauw/wit) --> a/b

groene TEL b2 a2 --> woonkamer telefoon & fax (blauw/wit)

blauwe DSL a1 b1 --> 1ste verdieping --> alleen modem (blauw/wit)



en dan op donderdag zoals op https:///files/498ada8e62/CIMG5932.JPG" target="_file
Nu kan ik effen niet meer volgen want nu ben je in de laatste posts bezig over blauw/wit en niet meer van blauw (of purper)/grijs !
zoals in je vorige post:

1(ingang): Mijn invoerkabel heeft 5 kabels (draden) --> 1 blauw, 1 grijs (zamen in de aansluitdoos), 1 groen, 1 purper
--> dus nu de blauwe en grijze van de invoerkabel in de zwarte schroefconnector (a,b) --> bijv. blauw --> a & grijs --> b?
2 (uitgang): Groene schroefconnector (a2,b2):a2 --> grijs (woonkamer) + grijs (1ste verdieping) b2 --> blauw (woonkamer) + blauw (1ste verdieping)
3 (uitgang): Blauwe schroefconnector (a1,b1): a1 --> purper b1 --> groen

Je spreekt nu ook opeens van fax,
je telefoon/fax gaat toch over één en dezelfde paar draden dus over :grijs/blauw van je kabel naar woonkamer. of anders gezegd de groen purper van de invoerkabel zijn toch niet gebruikt voor je fax appart appart ?


Je spreekt nu ook opeens van fax,
je telefoon/fax gaat toch over één en dezelfde paar draden dus over :grijs/blauw van je kabel naar woonkamer. of anders gezegd de groen purper van de invoerkabel zijn toch niet gebruikt voor je fax appart appart ?


Ja. Aan het fax in den woonkamer is de telefoon aangesloten... Dus niet appart (gaat inderdaad over grijs/blauw) en dus hopelijk geen probleem.


Nu kan ik effen niet meer volgen want nu ben je in de laatste posts bezig over blauw/wit en niet meer van blauw (of purper)/grijs !


Oups... Sorry 🙂 Dat was te complex geformuleerd.

Ik heb de ntp2007 aangesloten en het werkt (met ADSL + telefoon)! Lachen

Alleen tot maandag heb ik geen werkende telefoon ob de 1ste verdieping want ik nog geen rj11 opbouwdoos gekoopt heb (op maandag moet ik naar daarom Brico/Media Markt gaan).

Dus is het op dit moment zo:

1(ingang): Mijn invoerkabel heeft 4 kabels (draden) --> 1 blauw, 1 grijs (zamen in de aansluitdoos), 1 groen, 1 purper
--> dus nu de blauwe en grijze van de invoerkabel in de zwarte schroefconnector (a,b) --> bijv. blauw --> a & grijs --> b?
2 (uitgang): Groene schroefconnector (a2,b2):a2 --> grijs (woonkamer) + b2 --> blauw (woonkamer)
3 (uitgang): Blauwe schroefconnector (a1,b1): a1 --> grijs (1ste verdieping) b1 --> blauw (1ste verdieping) --> alleen voor het dsl/b-box2

Erbij zal ik nog de purper/groen draaden naar de eerste verdieping aan de groene schroefconnector (a2,b2) aansluiten. En dan daaraan op de 1ste een rj11 opbouwdoos aansluiten (voor het telefoon op de 1ste). --> zie afbeelding

Ik hoop dat dit halfweg verstaanbar was Schamen. Sorry nog een keer voor mijn slechte nederlands.
Ok, we zitten terug op dezelfde frequentie Lachen


Een voorstel: Je zou ook op het 1ste de 5polige stekker kunnen blijven gebruiken voor telefoon en de rj11 voor de bbox2.
want bij je bbox stak een kabeltje <rj11)==============(rj11> om je modem/bbox aan te sluiten en
je telefoon was toch al al via 5p-stekker aangesloten.
Pas op jij doet natuuerlijk je goesting hiermee, wat het best is voor u, het is maar een voorstel.

PS: mooie tekening trouwens, heb je dit met windows paint gemaakt . Eeen tekening blijft altijd veel duidelijker dan 1000 woorden hé .


Cool! nogmaals bedankt voor alles! Lachen



Nu kijk ik uit naar maandag! Ik zal zien hoe dit werkt met de RJ11 SchamenStoer

ik heb nu mijn rj11 opbouw doos gekocht.

is de verkabeling zo ok?
De groene draad moet ook aan de bovenste klem komen volgens mij, dus boven links ipv beneden rechts.
ja... dat was het probleem :)

dank u wel! alles werkt prima!
VDSL werkt nu!

als je geïnteresseerd bent - dit is het "internet start" profiel:




profiel is één zaak, de vraag is welke snelheid je effectief haalt.

bv op comfort kan je ook een 30/6 profiel halen, maar je internet zal afgeknepen worden op 15/2.5, je kan echter de volledig bandbreedte gebruiken voor tv (maw tv gaat je internet niet meer vertragen)

en jij staat blijkbaar op een repair profiel van 14,5/4, dus gelieve eens na te zien of alles comforn aangesloten is volgens de regels van de kunst, niet dat het je internet veel sneller gaat maken, ze gaan je toch afknijpen op 15/1.5, maar je zou de rest van de bandbreedte kunnen gebruiken voor tv (indien je dat hebt)... 't is sowieso beter van die repair af te geraken

indien je het probleem in uw binneninstallatie zou gevonden hebben kan je van het repair vanaf geraken door te bellen naar 0800 22 424 voor een automatische lijntest. probleem kan echter ook bij belgacom zelf zitten

mvg
Gisteravond was de omschakeling. Mijn lijn was dan dood tot deze morgen (tel + dsl) - dan kwam er een technicus (gratis - want ik had het juist verkabeld). Hij zei dat er een foud was op de hoodfdkabel tussen mijn huis en de knooppunt op straat). Maar nu werkt alles weer. Weet je zeker dat het een reparatie profiel is? Ik heb geen Belgacom TV. Alleen Belgacom Internet Start (15 / 1,5) en telefoon.

Misschien kan mij Eva van Belgacom helpen?

Speedtest.net zegt
14,5/4 is een 17a repair profiel... maar zoals gezegd, het gaat niet veel uitmaken voor jou, zeker omdat je geen tv hebt.

maar normaal zou je modem moeten kunnen syncen op 30/6... internet zal evenwel toch afgeknepen worden op 15/1.5

dus of je dit nu nog verder gaat uitpluizen moet je zelf weten, dat het internet stabiel is en blijft is het voornaamste

of bel eens naar 0800 22 424 voor een automatische lijntest

mvg

Reageer