Skip to main content
Ik heb onlangs Belgacom Internet met een b-box geinstalleerd en alles getest aan het aansluitpunt (NTP) in de garage. Internet en analoge telefoon OK dusver. In de brochure "telecominstallatie in particuliere woningen" staat hoe je de binneninstallatie kan uitbreiden met Cat 5e UTP/STP bekabeling tot in alle kamers. Er is sprake van een "aansluitdoos rj45" die verbonden is op de b-box met meerdere kabeltjes. Maar ook de analoge telefoonlijn (RJ-11 op de NTP) is daarop verbonden (figuur 2). Mijn vraag is: was is die aansluitdoos rj45 nu precies? Ik vond geen verdere info in de PDF brochure en Belgacom Customer Services kon mij niet helpen 😞 Alvast bedankt. Filip

Beste Filip,

Er zijn 2 mogelijkheden die op uw vraag van toepassing zijn.

1. U sluit de modem aan op het eerste contactpunt(NTP) en van die modem trekt u RJ45 bekabeling naar uw PC's - TV's.

2. U trekt van de blauwe klem op de printplaat van de NTP2007 een kabel naar de locatie waar de modem staat, en op deze manier kan u de modem op een andere locatie plaatsen.

Vanaf de groene klem wordt de telefonie dan getrokken, en op de zwarte klem wordt de binnekomende lijn aangesloten.

De kabel van de NTP tot modem moet Cat5e zijn. Cat3 behaalt niet de nodige snelheid voor uw VDSL2 verbinding.

Dus de kabel tussen NTP2007-BBOX2 is cat5e met een rj-11 connector.

De kabel tussen BBOX2-PC/TV is een RJ-45 kabel (meer paar nodig dan bij ntp-bbox)

Beide zijn UTP (FTP en STP zijn mogelijk maar hoogstwaarschijnlijk niet nodig in een gewone thuis situatie)

Indien u meerdere vragen heeft, twijfel dan niet om deze te stellen.

Mvg,

Eva van Belgacom

RJ45 is gewoon een ethernet kabel of aansluiting. Er zijn 4 aansluitpunten in de b-box2, 2 voor TV en 2 voor internet. Er zit er een in de decoder, en ook in elke PLC of Ruckus adapter als je die gebruikt.

Bedankt Eva van Belgacom.

De NTP in de garage heeft een 5-polig contact en 2 x RJ11 voor analoge telefoon. Ik zag in de Belgacon shop vandaag een soortgelijke doos met met 6-polig contact alsook 2 x RJ11 (ze noemden dit een Full Rate Splitter).

Ik sluit mijn BBOX aan via bijgeleverde splitterstekker op het 5-polig contact van de NTP. Mijn analoge telefoons (2) sluit ik elk aan via een bij Belgacom gekochte "RJ11 Splitter" aan op het RJ11 contact van de NTP. Maakt het ueberhaupt een verschil of die NTP 5-polig is of 6-polig (waarom dat verschil)?

Mvg.

Filip

Reageer