Beantwoord

Aangekochte decoders worden gesaboteerd door Proximus van 31 januari 2017


Reputatie 6
Badge +3
Vandaag een brief gekregen met toch wel merkwaardige informatie:
"vanaf 31 januari 2017 zal je niet langer Proximus TV kunnen kijken via je oude decoder".
Een defect, dat proximus 8 maand vooraf kan voorspellen.
Een sabotage dus van de verkoper van het toestel !

Daarnaast staat er : 1 jaar gratis huur als je binnen de maand na datum brief (25/5) de decoder omruilt. In werkelijkheid slechts 12-7= 5 maanden "gratis" huur want als ik tot 31/01/2017 op de gekochte decoder kijk, dan kost het me ook niets.

Nu iets over de prijs: 8€/maand dus voor minstens 96€/jaar, (prijsstijgingen mogelijk!) kan ik mijn investering weggooien.
Een toestel dat voor proximus nog geen 100€ aankoopprijs bedraagt, wordt verhuurd aan 100€ per jaar. Je moet maar durven !
Moest er nu nog vrije hardware keuze zijn, dan kon ik als gebruiker nog een andere decoder kopen en goed gediend zijn. Maar ProximusTV komt nu toch wel erg grof als duopolist uit de hoek. Met vrije hardwarekeuze zou Proximus dergelijke wanpraktijken niet kunnen toepassen uiteraard.

Ik heb daar bovenop nog een pertinente vraag: wanneer worden de volgende nieuwere types decoders gesaboteerd door de verkoper Proximus?
Met 2 decoders is dat dan 192€ extra per jaar te betalen (indien niet in pack)


icon

Beste antwoord door Elsa 30 May 2016, 19:48

Bekijk origineel

34 reacties

Sommige mensen vergeten wel dat de prijs van een TV abbonement incl. huur eerste decoder is. Dus de prijs die je online vind, is al incl. €8. Een 2de of 3de decoder is dan €5 per maand.
Sommige mensen weten blijkbaar niet dat wie géén decoder huurt, 8€ korting krijgt op zijn abonnement.
De online informatie is niet volledig,
Ik betaal die 8€ huur niet omdat al mijn decoders gekocht zijn.
Als ik nu mijn 2e decoder moet huren dan betaal ik 8€ want mijn 1e decoder is gekocht.


Idd, heb al 8 jaar proximus (belgacom) en steeds mijn decoders gekocht.
Overlaatst nog een prijsstijging geaccepteerd en nu zeggen ze mij vrolijk dat er nog eens 8€ gaat bijkomen of 13€ (indien ik 2 'nieuwe' digicorders wil)...
Reputatie 1
Een paar maanden voordat men begon met de omruiling van oude V3 toestellen heb ik geprobeerd om mijn oude V3 om te ruilen voor een V5. Dat werd toen geweigerd omdat mijn V3 niet defect was. Ik heb toen eens uitgeteld hoeveel huur ik al betaald had aan mijn V3 en dat was ongeveer 800€ voor een toestel dat maar 200€ kost.
Ik heb toen beslist om zelf een nieuwe V5 te kopen.
Het voordeel van een toestel te kopen is dat als er een nieuw uitkomt dat je zelf kan beslissen wanneer je omschakelt.
Het is gewoon niet eerlijk dat iemand met een V3 toestel evenveel huur moet betalen als iemand met een V5 toestel.
Verleden jaar had ook Test aankoop met veel blabla geprotesteerd betreffende de overstap van SD naar HD decoders. https://www.test-aankoop.be/action/pers%20informatie/persberichten/2014/hd-decoders-van-telenet-de-consument-opnieuw-voor-het-blok-gesteld en wat geeft het opgebracht niets dus in dit geval zal het ook hetzelfde zijn.

Is puur geldklopperij dat je geen meer decoder meer kan kopen:
V3 stop enkel huur nog mogelijk 96 euro per jaar per klant winst.
V4 mensen die er eentje gekocht hebben gelukt moeten jaren geen huur betalen tot het toestel kapot is en dan pas zullen ze er eentje moeten huren die winnen geld.
V5 mensen die er eentje gekocht hebben gelukt moeten jaren geen huur betalen tot het toestel kapot is en dan pas zullen ze er eentje moeten huren die winnen geld.

Ik noem dat discriminatie die klanten kunnen jaren geld in hun zak steken omdat ze er eentje gekocht hebben in de tijd.
Reputatie 5
Badge +1
Interessante discussie hierover op Tweakers:
http://tweakers.net/nieuws/112187/proximus-zet-bezitters-v3-decoder-voor-het-blok-na-eis-huur-nieuwe-decoder.html?mode=nested&niv=0&order=desc&orderBy=rating&page=2#reacties
Goede morgen Alexander,

Dat hopen er veel mensen en zelf dan nog als het gebeurt dan is het afwachten of er daadwerkelijk iets in het voordeel van de betrokkenen zal voortvloeien.
Maar zoals je weet of niet weet, blijven ze zo ook de mensen in een bepaalde zin zoet houden en verliezen ze minder abonnees :)

Mvg,
Eric.
Reputatie 6
Badge +2
Het zou kunnen gebeuren dat Test Aankoop de zaak voor de rechtbank brengt.
Ja allemaal zaken die hier min of meer ook al aangehaald werden op het forum, maar gaat testaankoop er dan iets aan doen of veranderen ook, of gewoon hun leden content stellen met een dooie mus :? :8
Reputatie 6
Badge +3
De krant en Test-Aankoop pikken het verhaal ook op. http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160607_02327779
Argumentatie Proximus is extreem zwak.
Ken je dit argument al: je Iphone 4 is al een jaartje uit garantie, vanaf nu wordt dit toestel niet meer ondersteund en je kan nog enkel de iphone 6 huren om te gebruiken op ons netwerk. Maar de klant wordt gecompenseerd, hij kan enkele maanden een i6 gratis huren, nadien moet hij 900€ per jaar betalen om verder op ons netwerk te surfen.
Er zijn trouwens maar 40,000 klanten die nog een iphone4 gekocht hebben dus dat interesseert ons eigenlijk niet.

Zien ze dan echt niet hun absurditeit van hun redenering?

Test-Aankoop: “Onaanvaardbaar dat Proximus klanten voor het blok zet met nieuwe decoders”
Vandaag om 16:32 | Bron: BELGA

Test-Aankoop vindt het “onaanvaardbaar” dat klanten van Proximus TV hun decoder “V3” binnenkort moeten inleveren voor een nieuwere versie en dat het voortaan niet meer mogelijk is om een decoder te kopen, maar enkel nog te huren. Volgens de consumentenorganisatie worden klanten daarmee “voor het blok gezet”. Proximus reageert verbaasd op de kritiek en nuanceert.
“Eigenaars van een V3-decoder (die dateert van 2008-2013, red.) worden gedwongen om over te stappen naar een nieuwe versie, zonder vergoed te worden”, zegt Test-Aankoop. “Alleen de huurformule is voortaan mogelijk: extra kosten erbij op de factuur en pure winst voor de operator. Een decoder kost immers in aankoop tussen de 200 en de 250 euro terwijl de huur neerkomt op 8 euro per maand”, luidt het. De consumentenorganisatie vindt dat klanten dan ook de keuze moeten blijven hebben.

Volgens Proximus gebruiken nog slechts 400.000 tv-klanten de verouderde decoder, op een totaal van 1,8 miljoen. Het telecombedrijf benadrukt dat minder dan 10 procent van die 400.000 klanten, ofwel ongeveer 2 procent op het totaal, de decoder kochten en dat er voor hen wel degelijk een tegemoetkoming is voorzien.

Enige mogelijkheid

“Die klanten werden per brief ingelicht in april of mei met daarbij de melding dat zij een jaar gratis huur van de nieuwe decoder krijgen, wat overeenkomt met een waarde van 96 euro. Daarmee is de restwaarde van de indertijd aangekochte decoder ruimschoots gecompenseerd”, zegt woordvoerder Jan Margot.

Daarnaast wijst hij op de voordelen van het voortaan verplichte huursysteem. “Nieuwe ontwikkelingen en nieuwe aanbiedingen op de markt vereisen alsmaar performantere toestellen. In dat kader is het huurmodel de enige mogelijkheid om onze klanten de nodige diensten te kunnen aanbieden. Even belangrijk is het feit dat we dankzij het huurmodel een gratis ruil bij defect kunnen garanderen”, besluit Margot.
quote "...De applicatie tvoveral bewijst dat de hardware volledig vrij kan zijn. ..."

oh ja ? wel wel ... Probeer dan eens de Android versie op uw Apple Iphone of Ipad ... of de Windows versie op Android ... hardware- en softwarevrij he .. juist ja, no problem .. djeezes !

veel succes met uw TV kanalen en uw modem op free.edpnet ... hopelijk moet ge geen fotos doorsturen groter dan 1 Mpx ... is this guy for real ?
Reputatie 6
Badge +3
met free.edpnet kon ik enkele maanden geleden nog met win98 en een robotics modem op internet.
Daarmee kon is kleine bestandjes nog net doormailen (ipv op CD te branden)
Slakkengang maar het werkte nog.
Ik zou het nog eens proberen om te zien of het nu nog werkt.

Moest proximus nog een normale huurprijs vragen voor de V5-mini dan zou ik er al minder een probleem van maken.
Een toestel verhuren aan 96€/jaar zodat je per jaar 3 keer de kostpijs van het toestel betaalt?......

Een normale prijs is 3 euro per maand..
Maar ja voor simpele nummerweergave betaal je nu al 3€ per maand en vanaf 01/07 zelfs 4€ per maand .
Dus ieder jaar een halve decoder voor simpele nummerweergave

dan moet je niet verwachten de decoder goedkoper te krijgen...

Alleen monopolisten geraken met zoiets weg...
is het niet kort gezegd, dat meningen heel erg kunnen verschillen 😉
Ja en ? ..

Er komen geen nieuwe updates meer uit voor Windows-XP .. so what ? en als de trend zich nu doorzet binnekort ook geen meer voor Winodws 7 alhoewel MS zegt .. geldig tot 2020 .. dat zullen we nog wel eens zien !

Microsoft stelt dat nieuwe windows versies geen oude cpu's meer zullen ondersteunen .. algehele sabotage !! ge zult moeten een nieuwe computer kopen voor het gebruik van een recente windows versie !! (.....................)

Er is wel een verschil:-
- gekochte computers XP werken nog altijd, zelfs deze op windows 98/95 en ik wordt niet verplicht om een maandelijks abonnement te betalen. Ik kan zelfs nog met win98 op internet met een ouderwetse modem ...!! Alle functies die de oude computers en software hadden, die werken nog altijd.
- de klant heeft vrije hardware keuze én vrije softwarekeuze . Bij Proximus is de hardware en software verplicht, wat technisch gezien absoluut niet nodig is. Dat is enkel nodig om de winst te maximaliseren.
De applicatie tvoveral bewijst dat de hardware volledig vrij kan zijn.

Het is enkel door het gebrek aan concurrentie (duopolie) dat proximus hiermee kan wegkomen


ja natuurlijk .. en theoretisch gezien rijdt een Fort-T ook nog wel eens, ik lig in een deuk ... en met een oude modem het internet op ? wel als 't ie ouder is dan ADSL dan wil ik daar nog wel eens naar komen kijken als ge dat doet want ik denk dat geen enkel provider dat nog ondersteunt .. 'k heb er hier trouwens nog eentje liggen van US Robotics 115200 bps max ... ge moogt 'm hebben ...
.. en alle functies die de oude computers hadden die werken nog steeds ? .. nog nooit een recente windows geinstalleerd op zo een oud bakske zeker ? kuis uw tenen maar uit om eea nog werkend te krijgen doe mij dus niet lachen ...
De klant heeft vrije software keuze .. yep Windows of Linux op een PC platform, voor W10 moogt ge binnenkort 100+ Euro ophoesten, simpele versie ... op MAC? .. nougabollen Apple OS en einde verhaal.
enfin argumentatie die rammelt aan alle kanten !

BTW .. al eens uitgerekend hoeveel huur ge betaald hebt voor uw energietellers over de jaren ZONDER een nieuwe te krijgen ... ? inclusief de regelmatige stiekeme opslag ?

te zot voor woorden .. ge riskeert met een dikke bonk eens wakker te worden als uw XP-ke over de kop gaat ! .. als het al niet stijf staat van de malware/virussen/etc

.. en bij TN kunt ge ook een dozijn programmas tegelijk opnemen .. allez tenminste als ge een decoder of 5 huurt ...

och laat maar zitten ...
Je zegt het is het is bij TN niet anders, dat is inderdaad hun sterkte en de reden dat ze allebei (ongeveer)hun zelfde aantal klanten behouden, want moest er ene torenhoog uitstenen dan zouden de klanten wel op den duur allemaal nar deze overlopen, hoe noemen ze dat ook weer, dat in het toneel het grootste toneel zich pas achter de schermen afspeelt, of zoiets 😉
Reputatie 7
Badge +1
Ja en ? ..

Er komen geen nieuwe updates meer uit voor Windows-XP .. so what ? en als de trend zich nu doorzet binnekort ook geen meer voor Winodws 7 alhoewel MS zegt .. geldig tot 2020 .. dat zullen we nog wel eens zien !

Microsoft stelt dat nieuwe windows versies geen oude cpu's meer zullen ondersteunen .. algehele sabotage !! ge zult moeten een nieuwe computer kopen voor het gebruik van een recente windows versie !! (.....................)

Er is wel een verschil:-
- gekochte computers XP werken nog altijd, zelfs deze op windows 98/95 en ik wordt niet verplicht om een maandelijks abonnement te betalen. Ik kan zelfs nog met win98 op internet met een ouderwetse modem ...!! Alle functies die de oude computers en software hadden, die werken nog altijd.
- de klant heeft vrije hardware keuze én vrije softwarekeuze . Bij Proximus is de hardware en software verplicht, wat technisch gezien absoluut niet nodig is. Dat is enkel nodig om de winst te maximaliseren.
De applicatie tvoveral bewijst dat de hardware volledig vrij kan zijn.

Het is enkel door het gebrek aan concurrentie (duopolie) dat proximus hiermee kan wegkomen

't is bij Telenet niet anders hoor. Ik weet niet of je daar via de Yelo TV app. kunt casten als je geen digicorder huurt. Je moet alvast wél ook internet bij hen hebben. Ik heb bij hen enkel dig. TV en kan met de Yelo TV-app; niet streamen en zelfs niet programmeren. Je kunt wél een CI+-module met smartcard kopen, maar geen digicorder.
Reputatie 6
Badge +3
Ja en ? ..

Er komen geen nieuwe updates meer uit voor Windows-XP .. so what ? en als de trend zich nu doorzet binnekort ook geen meer voor Winodws 7 alhoewel MS zegt .. geldig tot 2020 .. dat zullen we nog wel eens zien !

Microsoft stelt dat nieuwe windows versies geen oude cpu's meer zullen ondersteunen .. algehele sabotage !! ge zult moeten een nieuwe computer kopen voor het gebruik van een recente windows versie !! (.....................)

Er is wel een verschil:-
- gekochte computers XP werken nog altijd, zelfs deze op windows 98/95 en ik wordt niet verplicht om een maandelijks abonnement te betalen. Ik kan zelfs nog met win98 op internet met een ouderwetse modem ...!! Alle functies die de oude computers en software hadden, die werken nog altijd.
- de klant heeft vrije hardware keuze én vrije softwarekeuze . Bij Proximus is de hardware en software verplicht, wat technisch gezien absoluut niet nodig is. Dat is enkel nodig om de winst te maximaliseren.
De applicatie tvoveral bewijst dat de hardware volledig vrij kan zijn.

Het is enkel door het gebrek aan concurrentie (duopolie) dat proximus hiermee kan wegkomen
Reputatie 6
Badge +3
Daarom dat ik voorstander ben van gehuurde decoders. Geen gezeik als er iets aan is. Ik vervangen ze gratis en dan is de kous af. Geen discussies en geen verrassingen!
Dit is ook de officiële politiek van Proximus de laatste jaren. De term "sabotage" gebruikt door de topicstarter is dus volkomen misplaatst.
Groeten,
Wim

Het is misschien sterk gesproken maar zeker niet misplaatst. Proximus kiest ervoor om de gekochte decoders buiten dienst te zetten, hoewel voor eenvoudige streaming dat absoluut niet nodig is.
Heden gaat het over de V3, de volgende keer de V4 enzovoort.
Hoe gelukkig zou je zijn als je gekochte fiets na 5 jaar door de fietsverkoper ingehouden wordt en je verplicht wordt een jaarlijkse huurprijs te betalen om nog verder te fietsen? "Uw fiets is buiten garantie, u mag deze daarom niet meer gebruiken en u moet nu jaarlijks de aankoopprijs als huur betalen"

En het is niet omdat dit een politiek is die proximus al enkele jaren toepast dat dit ineens correct is tegenover zijn klanten. De klant heeft bij aankoop nooit te horen gekregen of op papier te zien gekregen dat de decoder een maximum levensduur heeft en dat proximus volgens eigen willekeurig keuze de aankoop waardeloos kan maken.
Reputatie 7
Badge +1
@Sinjoor, ben je niet op het verkeerde forum bezig om zoveel lof omtrent TN te uiten, als iedereen nu overstapt naar TN zal dit je niet in dank afgenomen worden ;-)))))) Even een kleine test om te zien hoe ze daar hier op reageren...Ik ga er trouwens niet op door, en ga er ook niet voor weg bij Px, ik ga het nu wél meer voor live kijken gebruiken, en ik kan er ook herinneringen op plannen, de decoder meer voor uitgesteld kijken met TVR en opnames. Trouwens, moet je voor een 2e decoder niet altijd maar 5€ betalen, of nu de eerste gekocht is of niet? (behalve bij een Start, maar bestaat dat nog in een pack met TV?)
@Sinjoor, ben je niet op het verkeerde forum bezig om zoveel lof omtrent TN te uiten, als iedereen nu overstapt naar TN zal dit je niet in dank afgenomen worden ;-))))))
je zegt : "Als ik nu mijn 2e decoder moet huren dan betaal ik 8€ want mijn 1e decoder is gekocht".
Ben je daar zeker van ? is de eerst keer dat ik dit hoor, het is wel zo dat je 8€ voor je tweede decoder betaalt als je een Start abo hebt.
Ben je zeker dat het de decoder is die geregistreerd staat als "eerste" decoder bij PX (deze die bij je eerste in gebruik name van prox TV had) die je aangekocht hebt.
Reputatie 6
Badge +3
Sommige mensen vergeten wel dat de prijs van een TV abbonement incl. huur eerste decoder is. Dus de prijs die je online vind, is al incl. €8. Een 2de of 3de decoder is dan €5 per maand.
Sommige mensen weten blijkbaar niet dat wie géén decoder huurt, 8€ korting krijgt op zijn abonnement.
De online informatie is niet volledig,
Ik betaal die 8€ huur niet omdat al mijn decoders gekocht zijn.
Als ik nu mijn 2e decoder moet huren dan betaal ik 8€ want mijn 1e decoder is gekocht.
Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad bij TN was het zeker niet beter !
Telenet heeft ooit ook digiboxen verkocht, maar dat was om hun "refurbishte" rommel kwijt te geraken. Ze verkopen wél nog altijd CI+-modules met smartcard (verleden jaar 79€). Daar heb ik meer dan een jaar mee gesukkeld met blokjesvorming op de gecodeerde zenders (90%), Daar is een paar maanden geleden nog een Telenet technicus voor langs geweest, en die kon het ook niet oplossen, want het lag aan de Samsung software volgens hem. Die beweerden toen, dat ik de laatste nieuwe interface had (wat ik al wist). Maar eerst sedert verleden week is het in orde gekomen; Een technische medewerker van Telenet heeft mij op Telenet forum dan een oplossing aangereikt waarbij ik in het register van mijn Smart TV een paar codes kon verzetten, en toen werkte het wél. Enfin het werkt nu dus wél, en het lag dus niet aan Telenet. Voor mensen met een Smart TV (waarmee je kan opnemen via de ingebouwde tuner) een een CI+-slot, is dat voldoende om live TV te kijken (kan ook met een gewone TV met CI+-slot) of om één programma tegelijk op te nemen (je kunt op dat moment dan wél niet naar een andere programma live kijken). De kwaliteit is dan ook optimaal en je kunt 5 favorietenlijsten instellen waarin je dan zenders kunt plaatsen. Bv. nederlandstalige, franstalige, sport, duitse-, engelstalige. Ik gebruik ze nu vooral om naar HD-zenders te kijken die Proximus niet aanbiedt en waarvoor ik noch mijn decoder noch mijn digicorder dan moet opzetten. Opnemen van die zenders op een USB-stick doe ik dan ook wel soms. Mijn digicorder zweeft nl. al een tijd rond de 20% capaciteit.
Ik heb hier een tijd geleden Telenet dus ten onrechte beschuldigd van rommel te verkopen....vandaar deze rechtzetting.
Reputatie 7
Badge +6
Daarom dat ik voorstander ben van gehuurde decoders. Geen gezeik als er iets aan is. Ik vervangen ze gratis en dan is de kous af. Geen discussies en geen verrassingen!
Dit is ook de officiële politiek van Proximus de laatste jaren. De term "sabotage" gebruikt door de topicstarter is dus volkomen misplaatst.
Groeten,
Wim
Reputatie 7
Badge +1
't is met Google Android niet anders. Er zijn al een hoop apps die maar werken vanaf Android 4.4. O.a. Yelo TV van Telenet....mijn Medion tablet van 3 jaar geleden kan dat dus niet meer.
Inderdaad bij TN was het zeker niet beter !
Reputatie 7
Badge +6
Over de decoders of digiboxen van TN was toch een tijdje geleden een enorme heisa, of vergis ik mij?
In elk geval vind ik dat Proximus zijn klanten daarin op tijd heeft verwittigd en toch de nodige inspanningen heeft gedaan. Mijn PC werkt nog goed, maar is verouderd en zal weldra geen updates meer krijgen. Ik denk niet dat ik van Microsoft een financiële tussenkomst moet verwachten om hem te vervangen. ;-)))

Reageer