Beantwoord

720p of 1080i

• 20 februari 2016
  • 40 reacties
  • 8051 Bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

I'm sorry for not writing in "Nederlands" but mine is a little rusty and I think it's better for the comprehension that I speak English 🙂
no problem 🙂
Reputatie 7
Badge +1
Interessante lectuur (weliswaar in het Duits) waaruit blijkt dat voor bewegende beelden (bv. voetbal) 720p beter beeld geeft.

http://www.zdf.de/hdtv-formate-im-vergleich-5215012.html

Hangt voor zeer snel bewegende beelden dit ook niet af van de Motion Hz van je TV. dat kan gaan van 50Hz tot (in mijn geval) 800Hz of meer?.
Gewoon zelf experimenteren en kijken wat je zelf het best vindt als beeld, want na de theorie komt de praktijk zeggen ze altijd ;-)
En ook niet vergeten als PX in 1080i streamt dat je de keuze niet meer hebt tussen 720p en 1080i !!!
In die test met proefpersonen waarover ik sprak stuurden ze om te testen beide streamen door zowel ene in 720 en 1080.
De afgelopen periode heb ik hier wat mee zitten te testen, door de decoder in te stellen op 720p, 1080i en auto sync.
M'n persoonlijke ervaring is dat je bij snelle beelden effectief beter af blijkt te zijn bij 720p (denk maar aan voetbalwedstrijden), maar je boet dan wel wat in op de kwaliteit van het beeld (miniem verschil). Het omgekeerde is waar voor 1080i: iets meer moeite bij snellere beelden, betere kwaliteit van het beeld. Bij auto sync gaat het altijd naar 720p (wellicht omdat de streams ook in 720p verlopen).

Telenet blijkt te streamen in 1080i, Proximus in 720p. Zou het algemeen niet beter zijn dat Proximus ook naar 1080i streaming gaat, voor algemeen een beter resultaat te beogen? Nu is het (steeds) de afweging maken: of je kiest voor of beter of vloeiender beeld...

Wordt ongetwijfeld vervolgd.
The HD of Proximus is also in 1080i 😉
Inderdaad zie => proximus video formaten

@rsca_rsca zoals ik reeds uitgelegd heb is het zo dat de HDMI norm niet altijd in de praktijk werkt zoals in de theorie net zoals de auro resolutie sync , en ook bv het de wake-up functie van de TV/decoder waarbij het voldoende is van één van de twee toestellen op/af te zetten om de andere mee op/af te zeten.
Daarom dat je best zelf test in de prakrijk wat er al dan niet goed werkt.
Voor de beeld resolutie laat ik de decoder in 1080i staan wat voor mij het beste resultaat geeft ,maar dat wil niet zeggen dat een ander geen ander resultaat of indruk zal krijgen. Doen wat je niet laten kunt zeggen ze altijd :-))
Reputatie 2
Badge
In principe ga je nauwelijks of geen verschil merken tussen 720p en 1080i.
Bij mij thuis krijg ik evenwel een lichtbibberend beeld op 720p.
Dit is enkel zichtbaar op de infokanalen (stilstaand beeld).
Daarom verkies mijn toestel in te stellen op 1080i want de autosync doet het niet.
Maar zoals reeds eerder werd vermeld raad ik je aan om zelf eens uit te testen.
Het ene tv toestel is het ander niet.
Algemeen wordt 1080i tegenwoordig als standaard gebruikt.
De Europese norm is echter 720p.
Zowel 720p als 1080i zijn geen echte HD normen.
Wat niet wil zeggen dat de beeldkwaliteit niet goed is. (Getuige de pleidooien voor meer HD op tv :?)
Vertrouw dus op je eigen ogen.
Dat is wat ik hier al tot vermoeienis toe heb uitgelegd, maar ze willen het maar niet geloven :-))))
Wat ik er plezant aan vind is, dat deze discussies over de beste resolutie kiezen op alle forums eindeloos doorgaan en eindeloos theorieën boven gehaald worden.
Eigenlijk is het heel simpel experimenteer met je TV en decoder en stel zelf vast wat voor beeld voor u persoonlijk het best over komt, meer is het niet.
Reputatie 2
Badge
Dat is wat ik hier al tot vermoeienis toe heb uitgelegd, maar ze willen het maar niet geloven :-))))
Wat ik er plezant aan vind is, dat deze discussies over de beste resolutie kiezen op alle forums eindeloos doorgaan en eindeloos theorieën boven gehaald worden.
Eigenlijk is het heel simpel experimenteer met je TV en decoder en stel zelf vast wat voor beeld voor u persoonlijk het best over komt, meer is het niet.

Ze willen het niet begrijpen zeker ?
Oh ja ieder doet en laat wat hij niet laten kan en als je u maar amuseert met wat je doet 😉
Reputatie 2
Badge
Oh ja ieder doet en laat wat hij niet laten kan en als je u maar amuseert met wat je doet ;-)
Daar draait het om ! Er zijn al tenslotte genoeg conflicten op deze wereld.
Om filosofisch te eindigen als we de wereld willen veranderen moeten we eerst zelf veranderen.
Het is me opgevallen dat bij de decoderinstellingen -> systeem -> beeldresolutie -> auto sync het beeld nooit op 1080i staat (tenzij je dat handmatig doet), maar op 720p. Volgens mij is dit bij iedere klant (of toch de meeste) zo dat de decoder bij auto sync 720p weergeeft en geen 1080i. Kan dit? Hoe zou dat komen?
Dat heb ik hier inderdaad al verschillende keren gepost dat ik ook op 720 sta indien ik op decoder automatisch kies en normaal gezien op automatisch overleggen de decoder en de TV over HDMI welke de beste keuze van resolutie is , dus veronderstel ik dat deze theorie in de praktijk niet altijd even goed werkt, daarom stel ik de decoder in op 1080i omdat ik proefondervindelijk vaststel dat dit in mijn waarnemingen het beste resultaat geeft ook wetende dat de zenders in 1080i doorgestuurd worden is dit niet zo abnormaal denk ik.
Ik vond het niet meer terug op dit forum, maar op een bepaald ogenblik zijn EEN HD en CANVAS HD van 720p naar 1080i gegaan. Kan het zijn dat bijv. enkel de nieuwsuitzendingen in 1080i worden uitgezonden, andere programma's gewoon op 720p?

Wat me soms ook opvalt zoals gisteren bijvoorbeeld: Terzake op Canvas om 20.05u was in beduidend betere kwaliteit dan de herhaling die later op de avond werd uitgezonden. Net zoals voetbalwedstrijden: de wedstrijden die live worden uitgezonden zijn qua kwaliteit goed, de beelden die naderhand worden geanalyseerd (tijdens de nabeschouwingen zoals in het voetbalprogramma Panenka!) zijn van beduidend mindere kwaliteit. Iemand anders soortgelijke dingen ook (al) opgevallen?

Reageer