Beantwoord

720p of 1080i

• 20 februari 2016
  • 40 reacties
  • 8098 Bekeken

Hallo allemaal,

Voor wie een Full HD televisie heeft, raadt men aan om z'n Proximus decoder in te stellen op 1080i (i.p.v. bijv. 720p).
Is dat altijd het geval? Enerzijds las ik dat 720p beter is voor snelle beelden, 1080i voor beelden in een tv-studio enz.
Anderzijds, als de instelling op 1080i staat moet de tv de beelden alleen nog maar upscalen naar 1080p (minder moeite dan van 720p naar 1080p)...

Graag jullie meningen en/of ervaringen hierover. Bedankt hiervoor!
icon

Beste antwoord door Bram 24 februari 2016, 17:32

Bon,

even tussenkomen...
720p en 1080i zijn beiden HD Ready. Full HD is 1080p.

Een Full HD toestel kan met beide formaten overweg. De meeste HD Ready toestellen ook, maar sommige toestellen kunnen maar met 1 formaat overweg.
Je kan het beste voor de optie "automatisch" kiezen, dan spreekt je tv-toestel af met de decoder hoe de signalen worden doorgestuurd. Merk je problemen op, dan kan je gaan experimenteren welk formaat het beste bij je televisietoestel past.

Veel kijkplezier! Of het nu met 720 of met 1080 horizontale lijnen is...
Bram
Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Wie een Full HD TV heeft zet men de decoder op 1080i en wie een HD ready TV heeft zet men de decoder op 720p, eenvoudiger kan dus niet.
Ik heb ook een full HD TV en zet DEC ook op 1080i.
Natuurlijk wordt niet alles in 1080i uitgezonden en als het 720 is zal het de decoder zijn die de upscaling doet en in het ander geval de TV, dus hangt af van waar de beste upscaler zit in je decoder of TV 😉
Je decoder "detecteert" welke TV je hebt indien je met automatische instelling werkt zal hij bij een:
- full HD, -> 1080i aanmaken
- HD ready, -> 720P aanmaken.
Decoder bvb manueel instellen op 720p, forceert de decoder 720P naar een full HD TV te sturen.
Aangezien de bitrate voor 720P en 1080i niet veel verschilt zorgt dergelijke omvormingen voor weinig verlies.
Het voornaamste is dat de resolutie klopt met de effectieve resolutie van het scherm.
Bij upscaling van 578i naar 1080P krijg je op een groot scherm minder goed ogend beeld in dit geval
kijk je best niet te dicht van het scherm naar TV.
Belangrijk is ook de kwaliteit waarmee je TV (of je HD decoder) die upscaling doet
Bedanktvoor de fijne info.
Reputatie 7
Badge +1
Met laatste interface van de V4 en met de decoder op 1080i, staat mijn full HD na een herstart toch altijd op 720p. Ik moet dan in de decoder de beeldresolutie even op 720p zetten, bevestigen (2 x) en dan terug op 1080i (+ 2 x bevestigen); eerst dan krijg ik, na even een zwart scherm bij de overschakeling, 1080i op mijn TV.
Reputatie 2
Badge
Dit is een eeuwige discussie:

http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/720p-versus-1080i-20080709/
Inderdaad op het oud forum was het tot bekvechten toe, over deze materie, de geschiedenis herhaalt zich ;-)
In ieder val op mijn full HD tv haal ik het beste resultaat (of zeker even goed of slecht zoals je het wilt bezien) op 1080i en heb al dikwijls (vroeger) de test gedaan op 720 dan weer op 1080i en dan weer automatisch, dus eigenlijk trek ik mij de theorie niet veel aan ik test het gewoon voor mij zelf uit wat ik als best ervaar..
Reputatie 7
Badge +1
Op mijn 46' full HD zie ik wel duidelijk verschil tussen tussen 720p en 1080i.
Wat bedoel je daarmee dat je het verschil ziet tussen een 720p en 1080i programma.
Reputatie 1
Wat bedoel je daarmee dat je het verschil ziet tussen een 720p en 1080i programma.

Waarshijnlijk bedoeld hij dat hij ook "letterlijk" het verschil ziet...:P
Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad, want als ik na een herstart vergeet de beeldresolutie terug in te stellen op 1080i merk ik dat na een tijdje toch. Van dichtbij zie je't uiteraard beter. de upscaliong is blijkbaar van goede kwaliteit. Ik zie dan wel geen verschil tussen 1080i via Proximus V4 of via Telenet digicorder (of zonder digicorder met de tuner van de TV.langs de antennekabel). Op normale kijkafstand van 3.5.m is het verschil wel al minder duidelijk. Maar dat zal met UHD ook wel zo zijn. Daar zie je wel van dichtbij noch amper pixels..
Dan spreken we inderdaad over het zelfde en komen we tot de zelfde conclusie, want in het ene geval is het de TV die de upscaling doet en in het tweede zoals wij hem gebruiken is het de DEC die het doet.
Reputatie 6
Badge +4
Bon,

even tussenkomen...
720p en 1080i zijn beiden HD Ready. Full HD is 1080p.

Een Full HD toestel kan met beide formaten overweg. De meeste HD Ready toestellen ook, maar sommige toestellen kunnen maar met 1 formaat overweg.
Je kan het beste voor de optie "automatisch" kiezen, dan spreekt je tv-toestel af met de decoder hoe de signalen worden doorgestuurd. Merk je problemen op, dan kan je gaan experimenteren welk formaat het beste bij je televisietoestel past.

Veel kijkplezier! Of het nu met 720 of met 1080 horizontale lijnen is...
Bram
Inderdaad zoals ik ook reeds aangehaald heb experimenteer je best zelf eens en bij mij heb ik ondervonden dat automatisch niet het beste resultaat geeft met mijn full HD TV, ofwel spreken ze niet onderling goed af met elkaar :-))

HD Ready TV moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
De resolutie van het beeld is minimaal 720 lijnen hoog en 1280 kolommen breed
moet volgende HD-signalen ondersteunen:
1280×720 progressive scan (720p)
1920×1080 interlaced (1080i)
moet HD-signalen via:
Analoge YPbPr ingangen
Digitale DVI- of HDMI-ingangen met kopieerbeveiliging (HDCP)
ondersteunen
Reputatie 6
Badge +2
Full HD die 1080p bedraagt zal men enkel hebben bij het bekijken van Blu-ray schijven, via Netflix (Apple TV), You Tube (Apple TV), eventueel via satelliet, ...enz.
Via Proximus TV, Telenet Digital TV kan men hoogstens 1080i hebben en dan mogen we al blij zijn, sterker nog, bij Proximus TV kan men in sommige huishoudens hooguit 576i hebben (SD) omdat die mensen nog op ADSL zitten.
Dit heeft waarschijnlijk meer te maken met mijn TV dan met dTV van PX, maar je weet nooit.

Ik heb een oudere HD-ready TV (Philips). Als ik op 1080i werk, wordt het beeld nét iets groter weergegeven dan het scherm is. Als je dus een opname, die je al gedeeltelijk bekeken hebt, opnieuw opstart zijn de keuze mogelijkheden onderaan het scherm (vanaf begin of hervatten) moeilijk leesbaar. Echter als ik de set-top box instel op 720p, dan is het beeld ongeveer 2 cm kleiner dan het scherm. Dan zie je dus rond het beeld overal nog een zwarte rand van bijna 2 cm op het scherm, wat het beeld een pak kleiner maakt (op een al niet overdreven groot scherm, zie ouderdom van de TV).

Eventueel enige suggestie om wat instellingen uit te proberen?

Alvast hartelijk dank!
Veel zal wellicht ook te maken hebben met het feit in welke resolutie tv-zenders uitzenden, niet waar?
Als een zender al in 1080i uitzend en je tv staat op 1080i zit je "break-even" in tegenstelling dat er in 1080i uitgezonden wordt en je tv ingesteld staat op 720p enz.?
recent heeft een Px medewerker hier op 't forum gepost dat PX alles in 720p zou streamen.
recent heeft een Px medewerker hier op 't forum gepost dat PX alles in 720p zou streamen.

Interessant!

Weet iemand of Telenet ook streamt in 720p of 1080i?
De HD's worden in 1080i gestreamd.bij TN.
Eerlijk gezegd vind ik het raar dat PX nog de hd's in 720p streamt, dit werd vroeger algemeen gedaan omdat de meesten nog geen full HD TV hadden.
The HD of Proximus is also in 1080i 😉
Dat heb ik toch altijd zo op verschillende sites gelezen , maar wanneer weet je of iemand het bij het rechte einde heeft hé, er wordt zoveel gepost op 't internet :D

That is what I always read on different sites, but when you know that is correct, there is so much posted on Internet :D

Quelle est la résolution native du flux HD envoyer par Proximus TV ????

Dès que je regle le décodeur sur 1080i, les chaines HD ne sont pas des plus nettes et les bords des objets nets sont "en escalier" (on voit comme de l'entrelacement).

C'est mieux de rester sur auto, 720p ou 1080i ????

 Meilleure réponse (par TL7800)
Bonjour,

Le flux HD chez Proximus c'est du 1080i. Chez moi, c'est réglé en 1080i et pas de soucis

Tu as une TV 720p ou 1080p ?
 Afficher l'original

Op auto krijg ik 720p op mijn Sony Full HD TV
en ik heb ook het beste resultaat als die op 1080i staat.
Reputatie 2
Badge
Interessante lectuur (weliswaar in het Duits) waaruit blijkt dat voor bewegende beelden (bv. voetbal) 720p beter beeld geeft.

http://www.zdf.de/hdtv-formate-im-vergleich-5215012.html
Dat hebben we hier ook al dikwijls gemeld hoor en is algemeen bekend, maar langs de andere kant mag je niet vergeten dat de huidige tv's geven veel beter interlaced materiaal weer dan bv.10 jaar geleden, daarom dat er zovelen de instelling 1080i als beter ervaren, heb onlangs nog iets gelezen over een groep testpersonen die dit moesten beoordelen en werd hieruit bevestigd.

Reageer