4/3 uitzending wordt niet aangepast op hd kanalen

  • 31 August 2012
  • 2 reacties
  • 130 Bekeken

Had dit probleem al op een hd en vtm hd, Dat het beeld 4/3 niet wordt aangepast naar 16/9 op de sd versies is dit wel het geval. Tevens bij vier en vijf hd is dit hetzelfste hoe kan dit worden opgelost


2 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Dat wordt zo doorgegeven door de betrokken zenders. Eén HD doet dit anders, die zetten het 4.3 beeld een stukje naar voren, krijg je dus eigenlijk 14.9. Heb je opzij nog een klein zwart stukje. Er zijn nog zenders die dit zo doen, snap niet dat ze dat allemaal niet zo doen.
Reputatie 1
Badge
Persoonlijk heb ik liefst dat 4/3 ook op een 16/9 TV 4/3 blijft, en dus links en rechts redelijk brede zwarte banden geeft. Op die manier heb je het volledig beeld, en ook geen vervorming.

Als ik op 1 naar een 4/3 uitzending kijk, dan doe ik dat op de niet HD versie, zodat ik naar het volledige beeld kan kijken. In de HD versie wordt (zoals al gezegd) op het 4/3 beeld "ingezoomd" : daarmee heb je dus minder zwart links en rechts, maar verlies je ook een deel van het beeld boven en onder dat is afgesneden.

Ik vraag me ook af wat je juist bedoelt met : 4/3 aanpassen naar 16/9. De enige manier (zonder vervorming) is op het beeld inzoomen, zodat de zwarte banden links en rechts wegvallen en boven en onder het "overtollige" wordt afgesneden. In principe kan je het beeld ook horizontaal uitrekken, maar dat trekt helemaal op niets door de vervorming in het beeld (hoewel sommigen dat blijkbaar wel zo gebruiken).

Reageer