Skip to main content
Beste

een paar maanden geleden had ik een profiel van 9mbit, nadat we het probleem opgelost hadden (binnenbekabeling vervangen) blijven we momenteel steken op een profiel van 20 mbit (Huis1). Dit vind ik redelijk vreemd omdat we in een verder gelegen huis toch het 30 mbit profiel halen. Huis 1 en Huis 2 zijn ongveer 800m van elkaar gelegen. Volgens de VDSL2 tool zou Huis 1 (20mbit) 200m van de centrale gelegen zijn.

Meting Huis 1

* VDSL2 modem tool 1.6 *

download upload

line: 25008 kbps 3104 kbps

payload: 20056 kbps 2040 kbps

max line: 69284 kbps

max payload: 56636 kbps

bands used: 2 1

bandplan: 8D

training: 24.4 dB

loop length: 248 m

near end: 332 m

far end: 234 m

avg. length: 271 m

snr margin: 23.1 dB

attenuation: 10.0 dB

avg. margin: 23.8 dB

avg. snr: 40.7 dB

forecast max line: 109800 kbps

forecast max payload: 89060 kbps

Wat zou de mogenlijke oorzaak zijn dat we op 20 mbit zitten en hoe kunnen we dit oplossen?

mvg

Alexander

Er klopt iets niet in je uitleg. Als je op 9Mbit zat, kan niet alleen de binnenbekabeling je lijn waarden naar 20Mbps opgetrokken hebben. Je moet dan ook overgezet zijn naar VDSL2. D.w.z. aansluiting op ROP (buiten) en andere contactdoos (binnen). De waarden van de modemtool zijn zéér approximatief. Met 271 m van de ROP en een signaal/ruisverhouding van 23,1 dB zit je in een goede situatie. Het is niet omdat het 2e huis maar 800m van het 1e is dat het dichter of verder van de ROP is. Hang van hetr traject van de kabels af op straat. Wat is dan de meting van huis 2 ? dat zit duidelijk ook al op VDSL2 met een 30Mbps profiel. Ik kan moeilijk geloven dat huis 1 maar op 271 m (kabellengte) van de ROP is. Of huis 2 zit op een andere ROP. Alleen Belgacom kent de juiste waarden. omdat zij metingen kunnen uitvoeren. Modemtool zijn maar geschatte waarden. Bel anders eens naar de technische helpdesk 0800 22700.

Toen ik het 9 mbit profiel had, had ik al een B-Box2 en VDSL2, maar we zaten nog met een oude contactdoos. Nadat we de contactdoos hadden verander en een nieuwe lijntest hebben laten uitvoeren werden we overgeschakeld naar 20 mbit.

Ik vermoed zelf ookal dat Huis2 een andere ROP heeft. Met dat 30 mbit profiel haal ik op speedtest waarden vn 26-28 Mbit; met deze resulaten ben ik natuurlijk zeer tevreden. Maar omdat ik in Huis1 woon zou ik graag deze resultaten ook daar behalen.

Maar het is toch duidelijk een 'instelling' in de modem/door belgacom die iets blokkert zodat hij niet naar 30 Mbit gaat? Is het mogenlijk dat ik zelf kan zorgen dat ik naar 30 Mbit kan gaan of moet ik Belgacom contacteren?

Alexander

30Mbit geven ze maar (als het technisch mogelijk is) voor een Intense abonnement. Favorite is max. 25Mbps. Comfort max. 12Mbps

Ik heb VDSL2 met max. 30/3.5Mbps (down/up) maar wordt in Favorite gecapt op 25/3.5Mbps. Haal die waarden wél regelmatig, want bv. TV wordt van die 30Mbps afgetrokken. Met TV op kijken en opnemen in HD haal ik nog dikwijls 16 Mbps.

Best toch eens met de technische helpdesk 0800 22700 bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn op jouw lijn.

Beste sinjoor71,

ik heb een goeie vriend en die zit op 30Mbit met een Comfort abonnement,ik met hetzelfde abon. op 20Mbit.

Die zijn modem kan wel syncen op 30Mbit (d.w.z. dat dat de potentiële capaciteit van zijn lijn is, maar hij zal voor zijn internetsnelheid gecapt worden op 12Mbps met Comfort. Op Speedtest

http://speedtest.net

zal hij nooit 30Mbps halen.

De oorzaak van de sync op 20 Mbit is alleen bekend bij Belgacom (te lange lus, te slechte lijnwaarden, ...). Die VDSL tool biedt geen enkele zekerheid over de technische mogelijkheden van uw lijn, die ook mee afhangen van de andere gebruikers op uw lus.

Je kan hier zelf niets aan doen. Post uw login of stuur deze in een privébericht naar Eva, zodat de mensen van Belgacom kunnen nakijken of een verhoging naar 30 Mbit voor u mogelijk is.

Beste Alexander,

Zoals vermeld door mijn medeposters,

Is de snelheid die u krijgt afhankelijk van bepaalde factoren (afstand tot ROP, kwaliteit lijn,etc)

Als u mij in een privébericht uw login of abonnementsnummer stuurt, kan ik voor u nagaan of 30Mbps mogelijk is.

De lijnsnelheid wordt zoals vermeld door Sinjoor gecapt op de snelheid die uw abonnement toelaat.

Mvg,

Eva van Belgacom

Reageer