Vraag

waar kan ik de kabel (din naar scart) voor aansluiting van een oudere tv op de decoder bekomen

  • 14 January 2020
  • 14 reacties
  • 2011 Bekeken

Ik heb een compact V5 decoder. Deze is nu via hdmi aangesloten op de tv. Het tv-toestel wordt tijdelijk vervangen door een toestel met enkel scart aansluiting. Volgens de handleiding van de decoder zou hiervoor een kabel bij het toestel geleverd zijn, met de zogenaamde mini din en scart aansluiting. Ik heb deze kabel niet en ik vermoed dat de Proximus-technicus deze heeft terug genomen. Ik ben al naar een Proximus-shop geweest en daar is deze kabel niet verkrijgbaar. Ik lees op een andere topic het antwoord van Martin op een gelijkaardige vraag: “om eerlijk te zijn moet ik je er wel bijvertellen dat sommige Proximus centers er geen meer in voorraad hebben.Hopelijk heb je geluk, mijn pa heeft er in ieder geval nog ene kunnen op de kop tikken.”

Kan u mij laten weten waar deze kabels wel nog verkrijgbaar zijn? Ik heb geen tijd, noch zin om op goed geluk de Proximus-centers te bezoeken om een kabel die, volgens de Proximus-info, standaard moet geleverd worden te bekomen. Dank alvast.


14 reacties

Eventueel deze hier te koop bij www.onlinekabelshop.nl
Mini DIN 9-pins / Mini Scart - Tulp Composiet 3RCA kabel

Bedankt Martin, maar toch twee opmerkingen:

  • volgens de handleiding van de decoder zou Proximus een din-scart kabel zelf moeten leveren,
  • de 3RCA-kabel is niet de correcte om aan te sluiten op een scart.

wat bedoel je juist wat er niet correct aan is, want ik krijg hier alleen maar feedback van degenen die reeds zo’n kabeltje besteld hebben en daarop moet ik uiteraard afgaan aangezien ik die zelf niet heb moeten aankopen voor mijn V5-compact.

Bedoel je misschien dat het geslacht van de 3RCA’s  van het origineel  anders is dan deze hierboven opgegeven in de link.

Beste Martin,

even ter aanvulling, op bijkomend proximus-tutorial zal je kunnen vaststellen dat de scart-kabel wel degelijk bij de decoder geleverd zou moeten worden:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_dcd_deac_reac/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/andere-oplossingen/hoe-vervangt-u-een-oude-decoder-door-een-nieuwe.html

Wat gebeurt er overigens met de kabel en andere toebehoren die door door de Proximus-technieker worden meegenomen? Deze zouden toch ter beschikking moeten gehouden worden als vervangstukken? Een kabel kan altijd wel beschadigd worden. Of worden deze gewoon weggegooid? Niet erg klimaat-vriendelijk mocht dit het geval zijn. Tot wie moet ik me richten om een antwoord op deze vragen te bekomen?

Daar kan ik moeilijk allemaal op antwoorden natuurlijk omdat ik niet van Proximus zelf ben en eigenlijk kan ik je alleen maar gelijk geven dat Proximus zo’n kabeltje zou moeten in hun stock voorzien aangezien de V5 compact nog niet afgeschreven is.

 

Maar op mijn vraag waarom je hierboven zegt 

“de 3RCA-kabel is niet de correcte om aan te sluiten op een scart.”

kun je mij daaromternt meer uitleg geven want dit interesseert mij wel,

bedankt.

Als antwoord op uw eerste reactie. De din-tulp-composiet kabel kan niet op een scart-bus worden aangesloten maar wel op de rca-audio-video ingang van de tv. Als daar al bijvoorbeeld een dvd-recorder is aangesloten is geeft dat natuurlijk een heel gedoe met het switchen tussen tv en dvd. Laat staan dat er geen tv-programma’s meer kunnen opgenomen worden op een eigen recorder.

De voorgestelde aansluiting heeft in elk geval een bijkomende tulp-composiet kabel M/M nodig om aan te sluiten op de tv.

Blijft mijn bemerking dat ik geacht wordt minstens 10 euro te betalen (kabels + verzending) voor iets waar ik volgens alle Proximus-info gratis over moet kunnen beschikken.

Ter aanvulling… dit is de kabel die Proximus zou moeten leveren. Ik heb de foto in een eerdere topic gevonden.

 

Ja nu snap ik waarom je zegt dat het niet het correcte kabeltje is :blush: ,
ik dacht inderdaad gans de tijd dat je een mini din scart voor audio aansluiting nodig had, want zo’n scart zullen er niet veel meer gebruiken aangezien de video kwaliteit minder is langs deze weg, maar daarmee wil ik niet zeggen dat Proximus je hierbij om die reden niet meer zou mogen verder helpen.

Sorry voor het misverstand !

Martin,

In elk geval bedankt. Ik weet wel dat wordt ingeboet op de kwaliteit maar het is dan ook maar een tijdelijke oplossing. Bovendien zijn er ook mensen die niet de middelen hebben om zich een state-of-the-art tv-toestel aan te schaffen en zij zouden toch ook moeten kunnen rekenen op Proximus.

Ik zal me rechtstreeks tot proximus richten.

Deze kabel die je nergens kan vinden is eindelijk terug verkrijgbaar bij Proximus voor Proximus/Scarlet users.  Heb zonet 1 exemplaar apart verzonden mogen ontvangen.  Voor goede orde hierbij een foto van de kabel alsook met de referentie/benaming 

 

 

@ABlkns 
Bedankt voor de info, maar wat ik niet begrijp is dat er op de referentie/benaming sticker staat:
TV box V5 alsook V5 compact!

Zitten er dan twee kabels in deze verpakking zowel voor de V5 met grote peritel/scart stekkers, alsook voor de V5-compact met een mini peritel/scart stekker?

Het is de kabel exact als op foto van ‘stefanector’ hierboven.  Ene kant de grote scart 21 pins (die in tv gaat) en andere kant de mini din 9 pin (ronde scart) die in de tv-box V5 gaat.  (ze hebben mij bij Proximus & Scarlet gedurende 4 weken hiermee bezig gehouden, verwezen mij naar de reguliere electro-groothandel waar zogezegd vlot verkrijgbaar is,  Mediamarkt/VDBorre/Krefel/…  hebben dit niet en nooit gehad.  Vervolgens de fabricant Cisco gecontacteerd, weinig commentaar behalve dat ze enkel aan ‘partners’ leveren dus géén oplossing.  Internet zelve, géén oplossing.  Zelfs de ‘installatie-firma’  voor proximus/Scarlet zijnde Janssen Field Services (nieuwe naam Solutions 30) geprobeerd, zijn gewoonweg niet bereikbaar.  Eindelijk hulp van proximus-helpdesk die liet weten dat ofwel je een ‘full install TV-box V5 compact’ moet laten opsturen, enige verschil is net dat daarin wel die scart kabel zou zitten (die er normaliter altijd moest inzitten), ofwel de nu wel apart verkrijgbare kabel laten opsturen (mits veel aandringen).  Succes.

 

Dan is die aanduiding op de sticker “TV box V5” inderdaad heel verwarrend aangezien deze v5 decoder geen mini din ronde scart stekker heeft en alleen een grote scart stekker,  en bij de V5-compat decoder net het omgekeerde, alleen een mini din ronde scart stekker en geen grote rechthoekige stekker. Aansluitingen op je TV Box .

Fijn te lezen dat de bewuste scartkabel van Miniscart naar oudere 21polige scart weer leverbaar zou zijn. Helaas maakte ik gisteren 03/08/2023 mee dat ik naar de winkel van Proximus ga om de bewuste kabel met referentienummer 16050054 zoals hierboven getoond te vragen/ bestellen en in de winkel zeiden ze dat ze de technische dienst zullen inschakelen om mij verder te helpen, vanmorgen op 04/08 kreeg ik telefoon van de technische dienst en daar zei men dat ik dat in de winkel moest gaan halen, op dezelfde dag nog ben ik weer naar de winkel geweest en je gelooft het niet maar daar verwees men mij opnieuw door naar de technische dienst, na de middag weer telefonisch contact gehad met de technische dienst en na verschillende malen te zijn doorgeschakeld met de  (on)nodige wachttijden en na bijna een uur aan de telefoon gewacht te hebben werd opeens de lijn gewoon afgebroken. Dus geen oplossing!!! Men heeft mij enkele keren proberen wijs te maken dat ik dat bewuste kabeltje ook bij Krëfel en andere elektrowinkels kon kopen maar dat is dus pertinent NIET waar!!!

Proximus laat zijn klanten dus lekker stikken.

Reageer