Beantwoord

installatie fiber in nieuwbouw - hoe aanvragen?

  • 25 August 2020
  • 31 reacties
  • 1145 Bekeken

Ik bestelde vandaag een flexpakket met zowel internet, televisie als 2 GSM-abonnementen. De reden waarom ik dat deed, is omdat er in mijn nieuwbouwabonnement een fibernet verbinding voorhanden is (bevindt zich in één van de rode vierkantjes op de afbeelding).

Op mijn bestelling is er echter geen sprake van fiber. Hoe kan ik zeker zijn dat men bij installatie weldegelijk fiber geïnstalleerd wordt? Ik vind daar nergens een duidelijk antwoord op. 

Ik ben voor alle duidelijkheid een nieuwe klant en er is nog geen enkele andere aansluiting in het appartement. 

 

 

icon

Beste antwoord door Martin 25 August 2020, 17:15

Bekijk origineel

31 reacties

In afwachting dat hier iemand  die van proximus zelf is, bij de bevoegde dienst alle info opvraagt voor u,

kun je als eens checken wat deze test zegt:

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_checktool/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/komt-fiber-naar-je-toe.html

Ik ben vrij zeker dat er fiber kan aangesloten worden, want dit fiberbakje hangt zelfs al in mijn appartement. Als ik die test doe, krijg ik echter geen resultaat, gek genoeg. As in: geen negatief, maar ook geen positief resultaat. Gewoon een blanco scherm. 

 

Nog wat bijkomende info ondertussen:

Fiber FAQ pagina 
Het nummer voor info over fiber is:
- Bestaande woning: 0800 33 007
- Nieuwbouw: 0800 33 234

Heb je vragen over fiber /  heb je vragen over glasvezel :
Vul je hiervoor even het webformulier in via deze link:
https://www.proximus.be/nl/id_f_cr_fiber_anspach_2/particulieren/r-orphans/forms/f-cr-fiber-anspach-2.html
Dit komt namelijk rechtstreeks terecht bij het Fiber Care Team.

Dag Martin, bedankt. Ik zal dan maar eens bellen en/of dat formulier invullen. 

Ik ben vrij zeker dat er fiber kan aangesloten worden, want dit fiberbakje hangt zelfs al in mijn appartement. 

In dit geval zal het waarschijnlijk geen probleem zijn maar voor alle zekerheid wacht je best de verder info af van een proximus forummedewerker, ‘t mss wel pas morgen zijn dat er zal geregeerd worden want de achterliggende diensten moeten ook kunnen geraadpleegd worden

Maar het kan zeker geen kwaad om zoals je zegt eens te bellen op het fibernummer of via het formulier de vraag te stellen.

 

PS: al zie ik nog niet duidelijk op die foto of de glasvezel daar ook al ergens binnenkomt want op de fiberingang zie ik toch nog niks steken.

PS: al zie ik nog niet duidelijk op die foto of de glasvezel daar ook al ergens binnenkomt want op de fiberingang zie ik toch nog niks steken.

Het is me eerlijk gezegd ook niet meteen duidelijk. Op het kaartje van proximus zelf is echter precies mijn appartementsgebouw zo’n rood vlekje ‘fiber beschikbaar in nieuwbouw’. Ook de projectleider heeft mij aangeraden van zeker voor proximus fiber te kiezen, want dat zou het beste zijn. Ze hadden daar naar eigen zeggen ook speciaal voor gekozen om mee te zijn. Vandaar dat ik ook ben overgestapt bij mijn verhuis volgende maand (zit op mijn oud adres bij telenet). Maar het zou nu maar lullig zijn als ik dan toch geen fiber kan krijgen, haha. 

Wat ik vermoed dat “het probleem” kan zijn, is dat de gemeente niet juist is en ook niet juist wordt opgepikt op de site. Mijn appartementsgebouw ligt in Sint-Agatha-Berchem, maar precies op de grens met Molenbeek. Op bovenstaand kaarte “molenbeek-koekelberg” kan ik het duidelijk zien liggen, in het rood. Maar dat is dus niet Molenbeek-Koekelberg. 

Oei, nu heb ik per ongeluk “beantwoord” aangeklikt, maar mijn vraag is natuurlijk nog niet helemaal beantwoord. Hopelijk kunnen ze bij het fiberteam verder helpen. 

als je eens kijkt op → http://proximus.be/internetsnelheid  zou je aan de snelheid die daar gegeven wordt zou je kunnen afleiden als het ook al over fiber gaat zodra je snelheden boven 100Mbps ziet staan gaat het over glasvezel.

In ieder geval staat er toch al een glasvezel kast want je hebt er een foto van genomen en die komt toch van Proximimus.

en als je uw adres invoert → https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_checktool/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/komt-fiber-naar-je-toe.html

wat geeft dit als antwoord.

 

mss is die dikkere witte kabel Fiber ?
er loopt ook een grijze kabel zie ik

als je eens kijkt op → http://proximus.be/internetsnelheid  zou je aan de snelheid die daar gegeven wordt zou je kunnen afleiden als het ook al over fiber gaat zodra je snelheden boven 100Mbps ziet staan gaat het over glasvezel.

In ieder geval staat er toch al een glasvezel kast want je hebt er een foto van genomen en die komt toch van Proximimus.

en als je uw adres invoert → https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_checktool/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/komt-fiber-naar-je-toe.html

wat geeft dit als antwoord.

 

mss is die dikkere witte kabel Fiber ?
er loopt ook een grijze kabel zie ik

Deze ochtend kreeg ik bij beiden geen resultaat. Nu krijg ik bij de onderstaande link wel een positief advies en kan ik fibernet aanvragen. Zeer vreemd.

 

Ik vroeg echter al een andere aansluiting aan. Wat nu?

Ik heb uiteindelijk naar de klantendienst gebeld. Hoewel ik de installatie pas op 18/09 heb ingepland, kan men dat toch niet meer wijzigen naar een fiber installatie. De oplossing volgens proximus: een gewone installatie laten doen en dan opnieuw contact opnemen om die gewone installatie te laten omzetten naar een fiberinstallatie. Sta me toe dat vrij hallucinant te vinden. 

en wat krijg je hier als resultaat  → http://proximus.be/internetsnelheid  

Ik zou gewoon nog de reactie van iemand van het proximus forumteam afwachten morgen als iemand van hen de draad opneemt en ook info opgevraagd heeft bij de achterliggende diensten.

Reputatie 6
Badge +2

Bij mij in de straat ligt er een glasvezel. . Aangezien het gaat om een appartementsgebouw moet dan eerst de algemene vergadering de installatie van de fiberdoos goedkeuren. Als een meerderheid er mee instemt kan Proximus het gebouw aansluiten als Proximus instemt met de voorwaarden die de eigenaars stellen. Deze zullen zijn : ondergronds via de voortuin naar het technisch lokaal. Gratis. De eventuele aansluitingen van de appartementen gebeuren via de bestaande schacht. Proximus legt natuurlijk liever zijn kabel in de trappenhal, dat is gemakkelijker. Als ik naar de snelheid kijk in de straat zie ik aangekondigd 350/30, met ik weet niet welke zekerheid is het 250/20, en wat het zal worden kun je pas zien als het is geïnstalleerd. 

Maar dat is het probleem nu niet meer, voor mij althans. Uit het telefoongesprek kon ik opmaken dat mijn appartement inderdaad klaar is voor de installatie van fiber. Alleen kan men dat nu niet meer wijzigen, ook al vindt de installatie pas plaats op 18 september. Dat is toch zeer vreemd, hoor.

duidt de test nog iets anders aan dan fiber snelheden → http://proximus.be/internetsnelheid  

En zie je ook een telefoonkabel binnenkomen want als er nog een klassieke VDSL koperlijn moet aangesloten worden moet er toch een telefoonkabel van proximus binnenkomen, aangezien ze spreken van een gewone installatie eerst te laten doorgaan.

Daar krijg ik nu dit resultaat.

nog wat info te vinden op prox site

https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_faq_greenfield/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/-.html#/howtoconnectdeveloper

 

 

Het resultaat wijst inderdaad ook in de richting dat het glasvezel wordt, daarom dat ik afvraag of er dan nog wel klassieke koperlijn gaat binnenkomen , hopelijk krijg je morgen veel meer duidelijkheid van iemand van prox zelf want voor ons als buitenstaanders zal het alleen bij gissen en speculaties blijven !

Ik ben ook benieuwd. Hopelijk kijkt er iemand naar, want ik duidde per ongeluk aan dat mijn vraag al beantwoord werd.

Reputatie 6
Badge +2

Dat is zeker glasvezel. Anders zou je met internet Max maar aan 100 geraken. Dat bestaat ook in internet start, is minder rap en goedkoper vermoed ik.

@BDeBra Normaal wel dit is meer bedoelt voor iemand die zoekt op het forum bv in verband met fiber aansluiting en dan vlugger gaat kijken naar zo’n posten waar er een oplossing werd aangeboden, omdat dit dan ook eventueel een oplossing voor hem zou kunnen betekenen ook.

Maar aangezien er op vele posten die aangeduid staan als opgelost en er toch nog door anderen andere bijkomende problemen en vragen gesteld worden kunnen de proximus medewerkers niet anders van alle posten in het oog te houden of die post bestempeld werd als beantwoord/opgelost of niet. Eigenlijk zou het veel beter zijn als er een post volledig afgehandeld werd deze te sluiten zodanig dat er geen reacties of bijkomende andere vragen door anderen nog op deze post kunnen gesteld worden en men zo verplicht is van een nieuwe op te starten bij een nieuwe vraag ….

Dat is zeker glasvezel. Anders zou je met internet Max maar aan 100 geraken. Dat bestaat ook in internet start, is minder rap en goedkoper vermoed ik.

inderdaad  

als je eens kijkt op → http://proximus.be/internetsnelheid  zou je aan de snelheid die daar gegeven wordt zou je kunnen afleiden als het ook al over fiber gaat zodra je snelheden boven 100Mbps ziet staan gaat het over glasvezel.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

Voor nieuwbouwprojecten (appartementsgebouwen, woonbuurten) wordt frequent (in samenspraak met de bouwheer/ontwikkelaar) voor glasvezel-aansluiting gekozen = rode alleenstaande vlekken op de kaart

ik vermoed dus op basis van uw bovenstaande info enkel fiber (en eventueel ook internet via coax teledistributie) zult kunnen opteren

 

dat vermoed ik natuurlijk ook maar omdat de proximus medewerkers spreken van een gewone installatie eerst te laten doorgaan, wordt de verwarring maar groter en daarom dat er ook maar duidelijkheid zal komen als iemand van prox bij de verantwoordelijken de juiste en nodige informatie krijgt over het verloop van deze voorziene aansluiting 

Ik heb natuurlijk zelf een verkeerde aansluting gevraagd, maar pas nadat ik nergens  de optie voor fiber zag.

 

Los daarvan: het zou toch maar al te absurd zijn dat ze eerst iemand langs sturen om vast te stellen dat er geen gewone verbinding kan aangesloten worden, maar enkel fiber, terwijl ik ook vragende partij ben om het om te zetten naar fiber? Ik denk dat ik nog even afwacht tot er hier inderdaad iemand van proximus reageert. De installatie is toch pas nodig vanaf 18 september. 

Reageer