Vraag

Happy house


Beste,

 

Een tijd geleden had ik de technische dienst gecontacteerd aangezien mijn internetsnelheid lager ligt dan de snelheid die jullie speedtest aangeeft. 

De snelheid die jullie speedtest aangeeft haalde ik echter wel op de eerste dagen na installatie, maar ligt nu aanzienlijk lager (nu 3.5 mb/s max tov de 13 mb/s in de eerste dagen en 20 mb/s in de speedtest).

Volgens de technische dienst waren er geen problemen op te merken. Hun voorstel was om een happy house afspraak te maken, waarvoor ze me een mail zouden sturen (aangezien dit door Corona niet zelf kon aangevraagd worden).

Ik heb echter nooit een mail ontvangen, en mijn probleem blijft bestaan;

 

Hoe kan ik een happy house afspraak maken? Aangezien het duidelijk is dat mijn internetsnelheid niet is wat het hoort te zijn.

 

Alvast bedankt


14 reacties

Ter info: zoals je ziet op prox webpagina om een happy house technieker aan te vragen → https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/blog/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html

staat te lezen → Deze dienst is tijdelijk niet beschikbaar. Wij verontschuldigen ons voor het ongemak.

Dus zal iemand van proximus zelf als ze hier de draad opnemen een technicus moeten plannen voor u. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb de lijn (die gelinkt is aan het MyProximus profiel waarmee u hier bent ingelogd) even uitgemeten.
Die lijn staat op een voorzien profiel van 25Mbps en de lijn gaat de snelheid van 29.9 Mbps halen, dus dit is wel degelijk een stuk hoger dan wat u meld.

Ik zie wel dat de modem al in een hele lange tijd niet is herstart, kan je dit eerst even uitvoeren? De modem 20 seconden zonder stroom zetten en nadien het toestel terug laten opstarten?

Als dit toestel volledig is herstart, mag je dit opnieuw testen.

Heb de modem eens herstart, maar snelheid blijft hetzelfde.

maar hoe doe je de http://pxs.speedtestcustom.com/ toch niet via wifi-2.4-xxxx want dit is niet zo betrouwbaar op de wifi-5.0-xxxx en als je dicht bij de bbox staat is aal betrouwbaarder, maar eigenlijk zou je die moeten uitvoeren met een  laptop od pc verbonden met een utp kabel rechtstreeks verbonden aan de bbox

Speedtest wordt uiteraard gedaan met een desktop verbonden met utp.

Maar zoals ik reeds zei, had ik kort na installatie wel de snelheid die ik zou verwachten, of toch allessinds een meer acceptabele snelheid anno 2020.

Maar aangezien de proximus medewerkers zeggen dat je lijn op het voorzien profiel van 25Mbps staat moet je toch in de buurt van die snelheid komen met de speedtest als je via een utp kabel meet. 

Als je daar veel onder ligt zou het dan kunnen dat iets op de achtergrond draait op je PC mss?

En natuurlijk als andere toestellen opstaan zoals onderander je decoder als je tv kijkt enz… die snelheden die deze toestellen opslorpen gaan er ook van af, best dat je uw wifi van de bbox uitzet via de knop vooraan en alleen de utp kabel van je pc in je bbox laten steken tijdens de test.

Je zou ook met een ander toestel zoals een smartphone op de wifi band van 5GHz kunnen testen als je dicht bij de bbox staat met dit toestel en indien je toch nog altijd veel te lage snelheden vaststelt eens je bbox resetten (20 sec de verzonken reset knop ingedrukt houden achteraan de bbox, ttz tot alle leds doven voorraan uitgenomen de power led en dan pas loslaten)

bijkomende info:

  • via MyProximus > mijn producten > internet  actuele snelheid down/up kun je ook aflezen
  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (lijnsnelheid) uit te lezen 
    Sagemtool downloaden > klik hier
    waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

 

Reputatie 7
Badge +4

Kan je deze test eens doen met 1 toestel rechtstreeks aangesloten op je B-box? Ik zie dat er veel toestellen verbonden zijn met een tussenstap (draadloze verbinding of router,..) Je zou die verbindingen met de modem dus even moeten onderbreken en de pc rechtstreeks aan de B-box verbinden. Er is op de metingen geen oorzaak te zien voor een trage verbiding. Als het op die manier ook niet ok is kunnen we iemand ter plaatse sturen voor verder nazicht. 

Heb 2 testen uitgevoerd;

Aan de B-Box is er een powerline adapter bevestigd, aan het andere “eind” van deze powerline adapter is er rechtstreeks een decoder aangesloten, en een aantal appareten via wifi (ipads, gsm’s). 
Daarnaast zijn er nog 2 wifi boosters aangesloten via utp, op 1 van deze wifi boosters is er een computer aangesloten (ook via UTP). En ten slotte nog een decoder aangesloten rechtstreeks via UTP.
 

  • Voor de eerste test heb ik de powerline adapter uitgetrokken waardoor er dus enkel 2 wifi boosters (waarop nauwelijks apparaten zijn verbonden), een computer en een decoder “actief” waren. Downloadsnelheid was nog altijd hetzelfde (max 3.5mb/s tov de 11+ mb/’s die ik de eerste dagen haalde).
  • tweede test heb ik een laptop rechtstreeks aangesloten op de B-box, met hetzelfde resultaat.

 

Ik blijf het gewoon frappant vinden dat ik eerste dag(en) na installatie wel een snelheid haalde die acceptabel is.

Wat is het resultaat van 

  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (lijnsnelheid) uit te lezen 
    Sagemtool downloaden > klik hier
    waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

 

Reputatie 7
Badge +4

Blijkbaar hebt u tot op niveau de de Bbox een snelheid van 30/6

Ik vemoed dat u aangesloten bent op een lijn met een minimum gegarandeerde snelheid van 18/2 (LP196) omwille van een hoger dan gemiddelde verzwakking (anders zou u normaal LP135 30/10 hebben gehad)

Vermits noise margin donw/up » 10 dB is een verder verhoging in principe nog mogelijk (40/10 - 50/10?)

 

Ik vermoed dat er een probleem is met uw interne installatie (CPL/bekabeling)

 

 

Dan klopt het toch wat de proximus medewerker hier gepost heeft 

en aangezien je ook bekabeld op die bbox zo’n trage snelheid meet zou het beter zijn dat toch nog eens een technieker dit verder onderzoekt volgens mij.

of je moet zelf eventueel als dit mogelijk is je bbox DSL ingang rechtstreeks een op je twee binnenkomende draadje aansluiten met anders totaal niks anders aangesloten op die twee binnenkomende draadjes

Blijkbaar hebt u tot op niveau de de Bbox een snelheid van 30/6

Ik vemoed dat u aangesloten bent op een lijn met een minimum gegarandeerde snelheid van 18/2 (LP196) omwille van een hoger dan gemiddelde verzwakking (anders zou u normaal LP135 30/10 hebben gehad)

Vermits noise margin donw/up » 10 dB is een verder verhoging in principe nog mogelijk (40/10 - 50/10?)

 

Ik vermoed dat er een probleem is met uw interne installatie (CPL/bekabeling)

 

 

Is de interne bekabeling iets dat door een technicus van Proximus kan gecontroleerd worden?

Want er zijn een 5tal jaar geleden renovaties uitgevoerd waarbij het grootste deel van de interne utp bekabeling is aangelegd.

 

Aan de CPL ligt het niet, want de computer waarop ik de testen uitvoer is niet verbonden met CPL.

Aangezien je lijnwaarden door prox uitgelezen worden en ook goed zijn dan moet het probleem zich verder bevinden dwz uitgang bbox of de manier waarop je de speedtest bekabeld meet bvb met je laptop rechtreeks op de bbox aangesloten 

Als er fout zit op je interne bekabeling dan is is dit in feite ook op uw kosten als er daar iets mee verkeerd is.

Alle bekabeling  tot en met de NTP2007 (proximus ingang aansluitingsdoos ) zou verkeerd zijn is op kosten van Prox maar als er iets aan de bekabeling verder op naar je bbox zou verkeerd zijn dan is dit op uw kosten.

Maar daar zal het niet aan liggen want je haalt een veel lager waarde dan wat je lijnwaarde aangeeft op de bbox.

Reageer