Vraag

EasySwitch, toch nieuw telefoonnummer?


Ik ben momenteel nog klant bij Telenet, maar heb onlangs ingetekend op een promotie van Proximus. Bij de bestelling heb ik mijn EasySwitch ID meegegeven, met de expliciete vraag om ook mijn huidige telefoonnummer (vaste lijn) mee over te dragen naar Proximus.

Gisteren krijg ik een sms om mijn afspraak met de technicus (morgen 23/05) te bevestigen. Hierin wordt echter een volledig nieuw telefoonnummer vermeld.

Ik heb net gebeld naar de klantendienst en volgens de medewerker daar zou het nieuwe nummer enkel mijn identificatie voor ProximusTV zijn, en zou mijn bestaande telefoonnummer wel degelijk worden overgedragen.

Langs deze weg wil ik toch even polsen of dit klopt. Mogelijk zijn er andere personen met een gelijkaardige ervaring, of kan een medewerker van Proximus dit expliciet bevestigen?

16 reacties

FWIW: Bij mijn schoonbroer is dit ook zo een lijnnummer (waarop TV decoders geregistreerd worden) en een apart telefoonnummer, hij weet echter niet de reden waarom dit zo is.
Dat klinkt alvast hoopgevend 🙂 Nog iemand (van Proximus zelf?) die kan bevestigen?
Ik vind net een brief in de bus waarin zowel een nieuw lijnnummer als een nieuw telefoonnummer worden vermeld. Mijn bestaande nummer wordt nergens vermeld. Tot dusver is er echt geen sprake van een "easy" switch.

Kan dit aub verduidelijkt worden door iemand van Proximus?
Ter info: moest er hier op de lange duur geen reactie komen van iemand van proximus kun je altijd ook een privébericht sturen met je vraag en eventueel een link meesturen naar je vraag hier in deze post, namelijk:
https://nl.forum.proximus.be/de-praatbarak-5/easyswitch-toch-nieuw-telefoonnummer-44515

Privébericht sturen (klik hier)
Nog maar eens gebeld naar 0800 22 800.

Nu zou ik gewoon installatie moeten afwachten. En na installatie opnieuw klantendienst / facturatie moeten bellen voor het nummer te laten aanpassen. Wat dan nog het nut is van easy switch, geen idee.

Enfin, we zien wel wat er morgen uit de bus komt... 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Dit loopt mijns inziens dus duidelijk weer eens fout.... Proximus quo vadis?

Dat een vanTelenet te importeren telefoonnummer niet gebruikt wordt als identificatie voor Px TV is logisch en aanneembaar (andere reeksen van 1000 of 10000 nummers), maar dat er een nieuw telefoonnr voor de vaste lijn vermeld wordt, duidt aan dat "iemand zijn job niet goed gedaan heeft"

Misschien toch ook eens bellen ...
Badge +4
Ik heb het destijds ook meegemaakt toen ik van Telenet naar Proximus overkwam ( 2015 ), hebben ze mij ook een nieuw telefoon nr gelapt ! Denk dat ze het gewoon niet zien zitten om met Telenet contact op te nemen voor het nummer.... had nog gebeld daarvoor enzo naar Proximus maar het mocht niet baten.
Reputatie 7
Badge +4
Ja maar.... als het contract met Tnt stopt en het nummer werd niet overgedragen, bent u het (definitief) kwijt....
Dus... wat zegt www.crdc.be (of www.1299.be) en "op uw strepen staan" en desgevallend klacht neerleggen bij de ombudsdienst telecom

Via crdc is het (voor bevoegden) perfect mogelijk te zien wie wat wanneer gedaan of niet gedaan heeft
Badge +4
Wel het kwam er toen zo bij neer dat ik mijn nummer kwijt was, heb dan na paar maanden maar volledig mijn vaste telefonie opgezegd .

Maar voor mij is dat nu een closed case.
Als ik mijn huidige nummer daar invul krijg ik dit:

Operator: TELENET
Commerciële Operator:
Telefoonnummer: 0********
Datum vandaag: 22-05-2018 22:37
Datum laatste database update 22-05-2018

Enfin, ik wacht af tot morgen, ik hou jullie op de hoogte 🙂
Zoals te verwachten viel, gebeurde er geen nummeroverdracht 😒
Ter compensatie krijg ik wel een maand gratis telefoon, bovenop de huidige promotie. Ik zou ongetwijfeld meer uit de brand hebben kunnen slepen, maar ben het contact met de klantendienst gewoon moe.

De eerste persoon die ik op 12 mei aan de lijn had en bij wie ik de bestelling plaatste, heeft er volgens mij een mooie knoeiboel van gemaakt:
- Nummeroverdracht zou niet zijn aangevraagd, terwijl ik daar expliciet om gevraagd heb. Voor mij was dat ook de enige reden om mijn EasySwitch ID door te geven, internet en tv had ik bij Telenet ook wel zelf kunnen opzeggen.
- Bovendien beweerde diezelfde persoon dat Netflix niet inbegrepen was in de promotie en dat ik daarvoor € 8,99 zou moeten bijbetalen. Dit was volledig in tegenspraak met de reclame op https://www.proximus.be/nl/id_cr_limburg_familus/particulieren/discover/familus-promotie-limburg.html waar duidelijk te zien is dat Netflix wel als bundel kan worden genomen voor € 1,04 per maand extra. Dit werd gelukkig dezelfde dag nog gecorrigeerd door een collega.
- Verder typte ze ook een mooie fout in mijn e-mailadres waardoor ik tot op heden geen mails lijk te ontvangen, tenzij ik de klantendienst contacteer en ze mij een duplicaat sturen. Allemaal best vreemd want het e-mailadres zou ondertussen wel gecorrigeerd moeten zijn.

Verder vind ik het jammer dat Proximus blijkbaar niet meer standaard werkt met klassieke PSTN-lijnen voor telefonie. Ik kreeg een B-Box 3V+ waarbij telefoontoestellen op de modem worden aangesloten (= VOIP) en niet meer rechtstreeks op de NTP2007. Voor telefonie maakt dat niets uit, maar voor een alarmsysteem heeft de klassieke lijn wel degelijk voordelen (altijd basisspanning aanwezig). Ten opzichte van Telenet is dit dus geen verbetering.

Om er toch geen eenzijdig negatief verhaal van te maken:
- Installateur was vriendelijk en gaf goede uitleg, antwoordde ook op meer technische vragen.
- De ROP staat vlakbij, waardoor ik al meteen op een 70/30 profiel zit en uitstekende lijnwaarden heb. Benieuwd of DLM er binnenkort nog een schepje bovenop doet :)
- ProximusTV lijkt vlot te werken, die v5 decoder is toch merkelijk sneller dan de v4 bij m'n ouders.
Verder vind ik het jammer dat Proximus blijkbaar niet meer standaard werkt met klassieke PSTN-lijnen voor telefonie. Ik kreeg een B-Box 3V+ waarbij telefoontoestellen op de modem worden aangesloten (= VOIP) en niet meer rechtstreeks op de NTP2007
Dit is toch niet voor iedereen het geval want bij mij is dat nog altijd via de NTP2007 en als ik het via de bbox3v+ wou, dan moest ik hiervoor betalen hebben ze mei gezegd.

Benieuwd of DLM er binnenkort nog een schepje bovenop doet
voor de DLM zou je normaal na een 14 dagen al resultaat moeten hebben
Heel vreemd, de technicus zei mij dat VOIP de standaard was en klassieke PSTN enkel op aanvraag kon. Mogelijk viel dat ook niet te combineren met de promotie waarnaar ik verwees.

Soit, het is nu zo, zal de aanschaf van een UPS overwegen.

Is er een reden waarom je zelf liever VOIP had gehad?
Als mijn lijn omgeschakeld wordt zou ik mijn dect toestel(len) direct kunnen pairen met de bbox3 zou ik geen basisstation meer nodig hebben.
(Mijn dect basis station was defect en daarom had ik de vraag aan PX gesteld om over te schakelen.)

PS: ivm DLM enz.... kun je altijd je lijnwaarden uitlezen met een tool
die je kunt downloaden > Hier
Jup weet ik, denk zelfs dat versie 0.13 ondertussen uit is, mogelijk is je link verouderd?
Sagem BBox3Tool.0.13

Reageer